Sol amb ells
Homilia segon
diumenge de Quaresma 1/03/2015
Ens sembla
tràgic i injust que Abraham, interpretant el que Déu li demanava, portés el seu
Fill Isaac al sacrifici. Però no pensem
en quants pares avui, arreu del món, potser creient fer-los un bé, sacrifiquen
la vida dels seus fills en ares dels seus interessos: els exploten, els
instrumentalitzen o projecten en ells les seves frustracions. No els permeten ser lliures. Els fills són
persones que Déu ha confiat a les mans dels
pares perquè els retornin progressivament la llibertat que tenen delegada.
Per això a l'Evangeli Déu Pare presenta el seu Fill
estimat als seus deixebles més íntims d’una manera nova, solemne i plena d’estima:
"Aquest és el meu Fill el meu estimat". Tot i que vindrà la Passió,
la Transfiguració anticipa ja el final de la història: hi haurà Resurrecció. És
un text paral·lel al del baptisme: Jesús es presentat com a l'home nou resplendent a qui cal escoltar perquè la llum de Jesús il·lumina
totes les foscors, tots els replecs de la nostra ànima.
Ens podria
semblar que el passatge de la Transfiguració és una cosa d’altre temps,
excepcional, però hem de comprendre que és un missatge que se'ns diu a cada un
de nosaltres ara i aquí. El color que
predomina en l'escena és el blanc intens, el color dels vestits de Jesús, el
color de l'alba, el color de la puresa, el color dels murs de la cel.la
carmelitana o de la cartoixa. El missatge de Jesús és nou, supera el de la Llei
(representada per Moisès) i el dels profetes (representats per Elies). Per això la Paraula que ens cal escoltar és sobretot
la de l 'Evangeli. Com a un signe de la seva importància a l'eucaristia ens
posem dempeus per oir-la. Es una manera de dir, com Abraham: "aquí em
teniu" i una voluntat com la que expressa l’antífona del salm: "continuaré caminant entre els qui
viuen a la presència del Senyor"
En acabar la
teofania, veuen a Jesús tot sol amb ells. Jesús estava amb els deixebles, però
estava sol. Sol però acompanyat, acompanyat però sol. Ho va interpretar molt bé
Leonardo da Vinci en aquell Sant Sopar del refetor del convent de Santa Maria
delle Grazie a Milà, tan reproduït, on els apòstols estan agrupats en quatre
grups de tres i deixen a Jesús ben sol en la seva Passió. Els deixebles no
acabaven d'e tendre la seva proposta i discutien què volia dir això de
ressuscitar d'entre els morts. Encara no havien entès que acabaven de ser
testimonis d'un anticipació de la resurrecció. Encara no havien entès –com direm
al Prefaci- que la passió és necessària per arribar a la glòria. De fet
nosaltres ho podem entendre conceptualment però ens costa de comprendre amb el
cor. I acceptem els mals a contracor sense intentar llegir les claus de resurrecció
que amaguen. Com deia el bisbe Carrera en la seva darrera homilia a la Cartoixa de Montalegre, ben propera la mort,“totes les foscors de
la vida humana, tots els gemecs que ens provoca el mal del món, tot el dolor de
tota la humanitat, el misteri del mal que ens interpel·la i ens fa patir... tot
això són signes d’un gran part, el part del cel nou i la terra nova de Jesús
ressuscitat.”
Per això Isaac
es una figura anticipada de Jesús. Isaac no va ser sacrificat, Jesús sí que ho serà, però a la fi ressuscitarà. I la fe de María serà més gran
que la d'Abraham.
Nosaltres també
estem cridats a ressuscitar amb Ell. En el moment d'elevar la sagrada forma en
la consagració ens passa davant dels ulls allò que hem cantat tantes vegades
potser sense ser-ne conscients: “el contemplem transfigurat/ en el moment del
comiat."
Comentarios
Publicar un comentario