Gelosia
Diumenge IV de
durant l’any (3/02/19)
Avui, a l’evangeli, Sant Lluc recull un curiós incident de la vida de Jesús: els de Natzaret
estaven gelosos dels de Cafarnaüm, perquè el “seu“ profeta, Jesús s’havia posat
a exercir allí, de profeta i no entre ells que eren els seus paisans de tota la
vida.
L’evangelista
que era deixeble de Sant Pau escrivia per a comunitats cristianes que havien
viscut i sofert aquest problema d’un horitzó curt no en l’anecdòtica rivalitat
entre Natzaret i Cafarnaüm, sinó en la dramàtica tensió entre Israel i el món
pagà.
Avui també vivim
gelosies. Les vivim a les parelles, a les famílies i a les comunitats... Les
gelosies són expressions d’enveja, és a dir de tristesa pel bé dels altres.
Deia Benavente que el qui és gelós no ho és mai per allò que veu, en té prou
amb allò que s’imagina. Les gelosies dels nens de vegades es prolonguen en el
decurs de la vida. I arriben a
distorsionar les relacions entre famílies, entre colles, entre partits, fins i
tot entre estats. Les enveges provoquen conflictes diplomàtics i guerres. Com
els nens que es barallen per una pilota, hi ha pobles que es barallen fins a la
mort, per interessos comercials, per l’aigua, o per una sortida al mar...
I a l’Església
no n’estem pas exemptes: rivalitats entre càrrecs, entre parròquies, entre
moviments.
L’evangelista
assenyala dos motius de crítica o menyspreu contra Jesús. El primer és la seva
condició social: era un fill d’artesà. Un motiu ben inconsistent. L’altra motiu
era l’amplada d’horitzons del mestre que contrastava amb els curts horitzons
dels qui l’escoltaven.
Quan Sant Lluc
escrivia, aquests ressentiments es continuaven vivint amb amargor a determinats
sectors d’esglésies cristianes. Alguns d’Israel haurien volgut un messies estrictament
nacional, sense el joiós universalisme que és indispensable en la missió
cristiana (Gomà).
Estimats, tenim
una mirada curta, de pardal o una mirada realment ampla, com les àligues? Estem
gelosos d’algú? Ens enrabia que els altres progressin?
L’antídot contra
l’enveja és la caritat. Lluc devia recordar el que havia sentit de llavis del
seu mestre Pau: “el qui estima és pacient, és bondadós, el qui estima no té
enveja”. Reconèixer que vivim les gelosies ja és el primer pas per superar-les,
però ens cal la gràcia per viure un amor veritablement generós.
Jesús a la
sinagoga va fer diana i s’hi va jugar la vida: van intentar estimbar-lo,
matar-lo, però ell es va escapolir perquè encara no havia arribat la seva hora.
Quantes vegades
darrera la violència de gènere hi ha una gelosia que s’ha anat covant i que els
cònjuges no han acabat de verbalitzar, ni d’elaborar, ni de demanar ajuda.
Divendres vinent
dia 8 se’ns ofereix de fer un dejuni voluntari per preparar-nos per la campanya
contra la fam de diumenge vinent. Renunciar a allò que és bo i bàsic per
solidaritat amb els qui se’n veuen privats cada dia. Aquesta mateixa setmana se’ns
parlava de la fam que s’està vivint al poble germà de Veneçuela en aquest
moment tan dur que està travessant. Saber renunciar a coses bones és per valorar
coses millors. Germans i germanes, interessem-nos més pels dons millors!
Comentarios
Publicar un comentario