Mirar i deixar-se mirar
Hem proclamat un
fragment del capítol primer de l’evangeli de sant Joan, un capítol en el qual
l’evangelista sabia que la cronologia, el dia a dia ordenat, era molt
important, perquè pel mateix evangelista eren els dies de que Jesús el va
cridar, en una hora precisa, les quatre de la tarda. Era, diríem, el temps
fundacional del projecte de Jesús. Després al quart evangeli els esdeveniments
ja no seguiran un ordre cronològic, si no teològic.
“Mireu l’anyell de Déu”,
és l’expressió que usa Joan Baptista, per indicar és ell i no jo. I és que en el segle I hi havia encara una
secta que creien en Joan i no en Jesús. I Joan deia: no, no, mireu-lo a ell...
però l’important és que és un mirar que és també un deixar-se mirar.
En la nostra cultura
occidental, racionalista, estem més acostumats a mirar que a deixar-nos mirar.
Mirem un quadre, un paisatge, una persona, escrutem amb la mirada, som
nosaltres els protagonistes, som nosaltres els que mirem. Però
ens sol inquietar o molestar que algú ens miri fixament o de reüll. A
l’Orient, és més important deixar-se
mirar que mirar. Així aquí mirem un
quadre, els orientals es deixen mirar per una icona. Les icones són pintades
per deixar-se mirar. Per tant, “mirar l’anyell
de Déu” implica deixar-se mirar per Déu mateix, deixar-se estimar per Déu. És
el lema del Papa Francesc: miserando
atque eligendo, que vol dir, el va
mirar amb misericòrdia i el va elegir.
L’anyell de Déu, l’anyell
que és el mateix Déu. Abraham, el nostre pare en la fe, en substitució del seu
fill Isaac, va sacrificar un carner un mascle d’ovella que hi havia entre les
xarxes. En canvi, al calvari no hi hagué substitució i fou Jesús mateix
l’anyell sacrificat per tots. Per tant, si gran fou la fe d’Abraham, més gran
encara ho fou la fe de Maria que veié morir el seu fill clavat en creu.
El que passa és que la
paraula “sacrifici” avui està desprestigiada. I també el seu contingut. Els més
grans així ho diuen... Però el qui estima de debò sap que l’amor porta a la
renúncia i a l’abnegació. Estimar, sobre tot estimar bé, costa. Deixar-se
estimar encara és molt més difícil, implica humilitat. I fer-se estimar,
guanyar-se l’estima dels altres, implica una vida..
La segona lectura, presa
de la primera de Corintis, ens dóna avui una clau per a comprendre la Paraula
de Déu. Ens diu Pau que escriu la seva carta “als santificats en Jesucrist,
cridats a ser-li consagrats, en unió amb els qui pertot arreu invoquen el nom
de Jesucrist”. Això és exactament el que ha fet de nosaltres el baptisme: un
poble sant, un poble de consagrats. Un poble que mira i es deixa mirar. Un
poble on som cridats a estimar i a deixar-nos estimar, amb reciprocitat.
L’expressió “treure el pecat del món” –posar sobre seu el pecat del món-
comença el desenvolupament del tema salvífic de la mort redemptora i expiatòria
de Jesús seguida de la seva resurrecció que es basa en d’altres proclames com
“veritablement aquest és el salvador del món” pronunciada pels samaritans.
Avui acomiadarem el
Hommud, un amic del Sàhara que portava sis anys vivint a Sant Jeroni de la
Murtra i que va morir divendres el matí. Era un home encara jove, nascut al
desert, amb una vida de nòmada que, degut a la seva discapacitat i a les seves
mancances, va haver de rebre molt d’ajut de professionals, voluntaris i
consagrats. En Hommud va viure situacions límit i ens va portar a tots fins al
límit de no saber com ajudar-lo millor. Però el límit és també el llindar
pressentit del Misteri. I en Hommud estimava, tenia cura dels petits detalls i
vivia una sintonia especial amb els ancians i amb els infants, i era recíproca.
Preguem pel seu etern repòs.
Avui, abans de la
comunió, repetirem el “mireu l’anyell de Déu”, deixem-nos mirar per Ell, pel
Senyor, experimentem el seu esguard misericordiós, i així també nosaltres
mirarem els germans i el món d’una altra manera.
Comentarios
Publicar un comentario