Signes d'encarnació
Estimats germans i
germanes,
L’antífona d’entrada de
l’eucaristia d’avui, diumenge segon després de Nadal, és bellíssima: “Mentre un
silenci tranquil embolcallava l’univers i la nit tocava la meitat de la seva
carrera, la vostra paraula totpoderosa Senyor, vingué de cel deixant els trons
reials”.
Perquè ressoni la Paraula
hi ha d’haver silenci. Paraula és comunicació, és expressió d’intimitat... Els
qui treballem en mitjans de comunicació busquem de difondre aquesta Paraula,
mitjançant moltes paraules que voldríem plenes de futur i de llibertat.
Però la Paraula segons l’evangelista
va haver de superar un seguit d’obstacles fins que va prendre forma humana: en
primer lloc “la tenebra” que va intentar enxampar-la. Quanta “tenebra”, quantes
coses es fan d’amagatotis, avui mateix, quants pactes secrets entre els
poderosos!
El segon obstacle fou “el
món”, en el sentit negatiu que li dóna Sant Joan, el món que no va reconèixer
la seva vinguda. A nosaltres ens pot passar com als coetanis de Jesús que no
van saber reconèixer en aquell infant el fill de Déu. Finalment el tercer obstacle foren els seus el
poble d’Israel escollit entre setanta nacions el que no van acollir-lo... però
Déu mai no es fa enrere en els seus plans:
El centre de l’himne
proclama l’Encarnació. Escrivia el
doctor Gomà, insigne biblista, que els homes no sabien reconèixer la veu del
Verb en el missatge de l’Univers i que el verb se’ls feu company de
pelegrinatge. I plantà entre nosaltres el seu tabernacle. Per als israelites el
tabernacle era un element fonamental en la seva vida cultual, però també en la
seva experiència diària. Era el lloc de la presència de Déu mentre els
acompanyava en la seva peregrinació pel desert.
Ja fa uns anys que a la
Gran Via de Barcelona es pengen unes lluminàries que recorden amb enginy tots
els sorolls de Nadal: les copes dringant, el so dels qui mengen i beuen... el
fum fum fum. Potser a la fi, tot és fum, que passa i s’acaben les festes i tot
resta més o menys com abans. I l’únic que queda són els gestos d’amor que hem
fet i que hem rebut en aquestes festes. I sobre tot els gestos d’amor generós.
Em deia Jaume Castro, responsable de la Comunitat de Sant Egidio que 1200
persones vulnerables van participar dels dinars comunitaris de Nadal que
organitza la Comunita, bàsicament en esglésies. Dijous passat a la nostra
ciutat es va posar en marxa l’operació hivern per atendre els qui dormen a la
intempèrie. Són ocasions privilegiades per tocar la realitat, per tocar la carn
de Crist sofrent i per mobilitzar un voluntariat. Ahir mateix a l’Auditori se celebrà un
concert a benefici de Projecte Home aquesta entitat que des de 1995 treballa
pel tractament, la prevenció i la sensibilització davant les addiccions. Deia
el seu director que hi havia tantes persones omplint la sala -1400- com les
persones que havia atès aquesta oenegè que té el seu origen en la tasca
abnegada de les Filles de la Caritat de Sant Vicenç de Paül.
Les lectures de les misses del Nadal –la popular
del Pollet i la del Gall són senzilles i de fàcil comprensió. En canvi la del
dia de Nadal i la d’aquest segon diumenge és la del pròleg de l’Evangeli segons
Sant Joan, tan teològic. Té forma d’himne
i un himne és un símbol, una manifestació visible d’una realitat invisible. Si
tenim ocasió meditem-lo, potser davant del pessebre o potser pensant en
aquelles persones més pobres que sense buscar-les tenim al nostre costat. I
fem-ho en el nostre silenci interior.
Comentarios
Publicar un comentario