Set d'infinit
Homilia Diumenge II després de Nadal 3/01/16
Avui hem proclamat avui, com en el dia de Nadal, el
pròleg de l’Evangeli segons Sant Joan, tan poètic, tan misteriós i alhora tan
realista... El seu pensament central és aquella frase tan coneguda: “la paraula
es va fer carn i habità entre nosaltres”. Diuen els entesos que en el text
original “habitar” vol dir “plantar la tenda de campanya”. Hi ha un matís
important: habitar en una casa sòlida, en una residència, en un monestir, en un
castell, és una cosa... Plantar una tenda de campanya vol dir viure en un
habitatge provisional, que es fa i que es desfà: és l’habitatge dels nòmades...
El passatge fa al·lusió, és clar al Tabernacle o Tenda Sagrada en la qual Jahvè
manifestava la seva Presència enmig del Poble pelegrí, a través del desert, cap
a la Terra Promesa. Demanem-li al Senyor que en aquest any que hem començat no
ens instal·lem, no ens encofurnem, no ens fiquem en llocs foscos i estrets,
demanem-li que sapiguem deixar les nostres seguretats i seguim el vent de l’Esperit
Sant... L’Esperit: n’escoltes la seva remor, però no saps ni d’on ve, ni allà
on va... La persona adulta és la que mira cap endavant i cap enfora, la que va
anar cap als altres.
El signe característic de la presència divina en el
desert era aquell núvol resplendent que els israelites anomenaven la Glòria de
Jahvè. Quan l’evangelista diu que ha contemplat la “glòria” de Crist, es
refereix a la resplendor de la seva divinitat. Una resplendor que irradiava en
les seves obres, en les seves paraules i alguna vegada, com en la
Transfiguració, fins i tot en el seu rostre... Com ho podríem explicar avui? Hi
ha persones bones, creatives, engrescadores, que amb la seva presència tot ho
il·luminen. Recordo una vegada, tornant d’un viatge llarg, a l’autocar, tothom
anava cansat, però tot d’una una mare jove es va posar a jugar amb el seu fill,
tots vam canviar de cara, ens vam alegrar d’aquelles festes sortides del fons
de l’ànima.
La sisena benaurança diu que nets de cor “veuran Déu”.
Joan evangelista era un jove d’ànima transparent i va sentir en el seu tracte
proper amb Jesús l’escalf de la divinitat. Com tantes persones avui, sant Joan
tenia set d’infinit... Set d’infinit... tots en tenim. Molts la busquen en
tècniques de meditació, en experiències transcendents, en tradicions que sovint
no són la pròpia... Però Joan va descobrir en Crist que l’infinit ja no ens és
llunyania, sinó intimitat, perquè ell ha vingut a fer-nos fàcil, humana,
familiar, la convivència amb Déu (Gomà). És la filosofia de la proximitat de la
que ens parla en Josep Maria Esquirol. Cada vegada que celebrem l’Eucaristia
tornem a encendre la flama d’aquest missatge. Les persones que faciliten la
convivència, que troben solucions als problemes, són les persones veritablement
santes...
Com són les nostres catequesis? Ajudem els infants –o els
adults, segons el cas- que facin experiència d’aquest infinit en la
quotidianitat?
En compondre el seu pròleg Joan tenia present alguns
textos de l’Antic Testament. Entre ells hi havia una de les pàgines més
boniques de la Bíblia: l’elogi de la Saviesa, un fragment del qual q hem
escoltat a la primera lectura. Oi que tots
nosaltres voldríem tenir aquest do de Saviesa? S’atribueix a Pitàgores la
invenció de la paraula “filosofia”. Li van preguntar: ets savi? I ell va
respondre: “No. Sóc amant de la saviesa” (filo=amor + sofia= saviesa). Deia
mossèn Ballarín que la saviesa és com el pòsit del vi, allò que queda en el
fons de la nostra ànima quan ja hem oblidat tot allò que creiem que havíem
après.
El fragment de la carta de Sant Pau als Efesis és un
himne al misteri de la unió de tots els homes i dones en Crist. Un himne és un
símbol, part visible, part invisible...El destí i l’Esperança de tota la
família humana és formar amb Crist una immensa Unitat. Amb Crist, l’Emmanuel,
el Déu en nosaltres que ofereix la possibilitat de viure el cel ja en la terra.
És el que vivim cada vegada que ens estimem amb amor abnegat, cada vegada que
celebrem de cor l’eucaristia.
Comentarios
Publicar un comentario