Rei sanador
Solemnitat de Jesucrist, Rei de tot el món
Estimats germans i
germanes,
És important posar
aquest passatge de l’evangeli que hem proclamat en el seu context: quan Sant
Lluc redactava la història de la passió, anys després dels fets, tenia present
el moment que estava vivint l’església naixent: alguns havien acusat els
cristians de tenir per Rei a Jesús, en detriment de la sobirania del César.
Aquí hi havia l’origen de les persecucions. I Lluc havia esbrinat que ja Jesús
havia estat acusat davant de Ponç Pilat d’agitador, d’antagonista del César i
de voler apropiar-se de la seva funció de rei. I sabia que el mateix Pilat,
durant el procés, rebutjava aquesta acusació i que quatre vegades va afirmar
que Jesús era innocent. No obstant, al final Jesús va ser condemnat per Rei
(per tant enemic del César) i la sentència per voluntat de Pilat va ser escrita
en el títol de la creu en les tres llengües que aleshores significaven universalitat,
i en una fórmula que va resultar polèmica.
A partir d’aquests
materials històrics, l’escena que descriu Lluc - artista de la paraula- és una
lliçó sobre Jesús Rei com a Salvador o com a Sanador que esclareix el sentit
del que avui estem celebrant.
Fixeu-vos: el fons del
quadre és negre com la nit de la tenebra: la mofa de les autoritats, dels
soldats i fins i tot d’un dels criminals crucificats. El tema de la mofa és el mateix: Jesús no és
salvador, si no se salva a ell mateix. I
sobre aquest fons d’error, de vulgaritat i de mentida, s’alça lluminosa la fe
confiada del bon lladre, que renya el seu company, perquè en la frontera
suprema de la mort no pensa en Déu. El bon lladre comença declarant-se pecador.
Qui no entengui que necessita ser sanat, no entendrà mai a Jesús. I li diu: “Jesús,
recorda’t de mi quan arribis al teu regne”.
I Jesús trenca el
silenci, perquè finalment algú ha entès la seva reialesa. Una ciència, la del
patir, que només s’aprèn acceptant la creu. L’evangeli personifica en el bon
lladre la fe de tants pecadors que han reconegut, potser en la darrera hora de
la vida i gràcies al dolor que el seu
Salvador, Rei i amic és Jesús crucificat. Sembla que estigui morint en el fracàs més
gran i en realitat està naixent una infinita felicitat. Aquesta felicitat
infinita en el llenguatge del poble, ahir i avui, es diu “paradís”. I no és el “paradís”
perdut d’Adam i Eva, és el paradís d’estar- amb –Crist (Gomà). La lliçó de Lluc
és clara: només qui cregui això podrà entendre que Jesucrist és rei. Crist
institueix el Regne donant en la creu la seva pròpia Sang que és el nostre
perdó i la nostra Pau.
També Lluc sabia que en
la seva passió Jesús havia explicat a
Pilat en què consistia el seu Regne: “Jo sóc la Veritat” (Jn 14, 6) i aquest no
l’havia entès. Al prefaci de la missa proclamarem, entre d’altres coses, que aquest regne és un regne de veritat i de
vida. La nostra mentalitat racionalista separa veritat i vida, però els pares
espirituals russos, savis, parlen de la veritat vivent: la veritat il·lumina
la vida i la vida il·lumina
la veritat, no s’entenen l’una sense l’altre. Així Pavel Florenskij, matemàtic
i teòleg, mostra que no és la raó humana la que crea la Veritat, sinó que és la
mateixa Veritat objectiva i vivent la que dona un sentir a la raó.
Estimats, en el context
sovint fosc i agitat del nostre viure, hem vingut avui aquí a celebrar la
veritat vivent, lluminosa que és el mateix Jesús ressuscitat i rei sanador. Que
Santa Maria, reina de la pau, ens il·lumini i ens encoratgi a viure en
aquest regne de la veritat vivent.
Comentarios
Publicar un comentario