Submergir-nos en el Misteri
Diumenge de la
Santíssima Trinitat 2012
Hem començat
aquesta eucaristia en el nom del Pare i del Fill i de l’Esperit Sant i
l’acabarem rebent la benedicció també en el nom de les tres divines persones.
Moltes vegades en la litúrgia invoquem la Trinitat, cada vegada que acabem una
oració adreçada al Pare diem: “per Nostre Senyor Jesucrist el vostre Fill que
amb Vos viu i regna, en la unitat de l’Esperit Sant”. L’invoquem també en tots
els sagraments. Jesús mateix a l’evangeli d’avui s’acosta als deixebles i els
diu: “Aneu a convertir tots els pobles, bategeu-los en el nom del Pare i del
Fill i de l’Esperit Sant”. Diuen els biblistes que aquesta és una fórmula
inusual, nova; en la mateixa entranya de Déu hi ha un misteri d’amor i
d’unitat. Ésser cristià és submergir-se en aquest misteri. Quan més ens
estimem, quan més treballem per la unitat, quan més formem comunitat, més ens
atansarem al misteri de Déu. El bonic del misteri és precisament això que mai
no s’exhaureix, que no s’acaba.
Avui també fem
especial memòria de les persones que s’han consagrat a Déu en els claustres:
les monges i els monjos. Ells sempre preguen per nosaltres. És just i necessari
que, si més no, un dia preguem per ells. Ells ho han deixat tot: la seva
pobresa, castedat, obediència i, sovint, estabilitat, només la podem entendre
des del seu sí a Déu. Un sí total, irreversible i sense condicions.
Nosaltres no som
monjos. Vivim enmig del món. Però també ens agrada visitar les comunitats
monàstiques i fins i tot, fer-hi estada. Perquè tenim necessitat de silenci, de
pregària i d’autèntica vida comunitària. Quants pugen a Montserrat; diàriament,
tot l’any, hi trobem centenars de persones. Quants visiten Poblet, Vallbona i
Santes Creus (l’anomenada trinitat cistercenca de Catalunya). Per cert que així
com a Poblet i a Vallbona hi ha comunitats que tornaren després de la
desamortització, a Santes Creus no. Però ens deia una guia: “aquí a Santes
Creus, el poble ha suplert la comunitat i ha mantingut viu aquest indret”.
Passa el mateix a Sant Jeroni.
Quantes persones hi
ha que resen laudes, vespres o completes a través de Ràdio Estel i de Ràdio
Principat! M’ho diuen tot sovint: “jo em llevo amb les laudes, jo les escolto
anant a treballar, jo me’n vaig a dormir amb les completes...” Sabem que, fins
i tot aquestes retransmissions les escolten persones no creients, però que
necessiten una veu espiritual, una música pacificadora que els parli del més
enllà.
Els monjos i monges
no s’escapen de la realitat: no fugen del món. Aprenen a conrear el silenci. Anselm
Grün, monjo i acompanyant espiritual, diu que “guardar silenci vol dir ser
pobre també en pensaments, conformar-se amb pocs pensaments que et condueixin
al recolliment” (Elogio del Silencio,
Sal Terrae, 2004). Aprenen a respectar. Si una persona sap escombrar amb
delicadesa la seva cel·la i el seu claustre, després sabrà tractar millor els
seus germans de comunitat. Un professor no creient Fèlix Rodrigo em parlava de
la importància del monaquisme a l’hora d’ordenar Europa. L’ora et labora ens han deixat una empremta pregona. Pregària (conreu
de l’esperit) i treball (conreu de la terra, estudi, creativitat...). Que
sapiguem trobar aquest equilibri. I en moments de dubte i de dificultat, que
ens consolin les paraules de Jesús: “Jo seré amb vosaltres cada dia, fins a la
fi del món”. Per això en el salm hem cantat: “que el vostre amor, Senyor, no
ens deixi mai; aquesta és l’esperança que posem en vos”.
Comentarios
Publicar un comentario