Fer festa
Fer festa
Estimades germanes i estimats
germans,
aquestes són expressions que
solem escoltar des de fa algunes setmanes: “deixem-ho per passat festes”, si de
cas ara “deixem que passin aquestes festes...” Recordo que hi havia mestresses
de casa grans que quan s’acostava Nadal deien: “jo ja voldria que aquestes
festes fossin passades”, perquè d’una banda les envaïa la nostàlgia, però de
l’altra veien i temien la feina que se’ls apropava (fins al punt que es va
inventar un cinturó perquè la mestressa de casa no us haguéssiu d’aixecar
vint-i-cinc vegades de taula els dies de Nadal). I cada any les festes de Nadal
sembla que comencin abans, immediatament del haloween. No hem de perdre
ni un minut més en criticar la societat de consum que entre totes hem creat,
però sí que hem de reflexionar en com vivim la dinàmica treball/festa. Maria
Matilde Almendros, prestigiosa locutora, va morir un quinze de desembre i un
amic seu es planyia en un article de diari que li havia dit que es veurien
passades festes i es va morir precisament abans que comencessin. No posposem
allò que hem de fer. Una amiga, la Mar, va morir abruptament ara ha fet dos
anys, l’endemà del nostre dinar de Nadal.
Em pregunto si realment sabem què
vol dir fer festa. Si festa és equivalent de grans tiberis, de trobades amb
persones que no ens fa cap il·lusió de trobar-nos, de visites
obligatòries a familiars que ens resulten estranys i d’amics que no ho són
realment, aleshores és que no sabem què vol dir fer festa. En temps de
Carlemany, quan calia recórrer l’Imperi per desplaçar-se és normal que es
fessin grans menges: escudella, carn d’olla, botifarra blanca, botifarra negra,
pollastres farcits, torrons calents etc. És a dir menjars contundents pensats
per gent que havia viatjat i que havia de tornar a viatjar, per això eren tres
dies de festa, la vigília, el dia i Sant Esteve. Molt interessant des del punt
de vista etnològic, però Carlemany és
del segle IX i moltes coses han canviat. L’evangeli d’avui- molt més distant en
el temps, encara que Carlemany- ens presenta una festa senzilla: la festa d’Aim
Karem és la festa de dues cosines que es troben i s’abracen i que tenen
aquelles complicitats que es creen entre dues dones que estan en avançat estat
de gestació.
Certament hi ha un esforç per
part de Maria, de sortir d’ella mateixa i d’anar a l’encontre d’una parenta que
ho necessitava, però l’esforç va valdre la pena. Fer festa vol dir sortir de
nosaltres mateixos i anar a trobar una persona que ens necessita i que
aparentment no ens podrà compensar. Des de la caritat sabem que no esperem
compensacions, però fins i tot en els més estranys les trobem. Em deia una
amiga: tinc una parenta, malalta mental, que és molt pesada, de vegades em
parla dues hores seguides, però me l’escolto per caritat i sempre, sempre
m’acaba dient alguna cosa interessant que em fa pensar que ha valgut la pena
d’escoltar-la.
Ens ha esfereït la matança al
mercat de Magdeburg... diuen testimonis presencials que l’autor quan va ser
detingut va baixar del cotxe tranquil·lament.
“Sempre que hi ha festes hi ha alguna desgràcia,” sentim dir. I és evident el
motiu: quan tot són desitjos de pau i d’alegria, la violència cega encara ens
fa més mal. No és hora d’entrar en les causes (tampoc no en sabria), manipulació,
trastorn? Un boig que impunement fa mal i sembra mort i destrucció... en
castellà l’expressió és clara és un aguafiestas, en català ho tradueixen
com esgarriacries que no és ben bé el mateix. Cap dels qui som aquí, llevat
d’un trastorn no faríem això... però preguntem-nos. Quantes vegades hem
aigualit la festa perquè no portàvem el vestit de festa? Quantes amb el nostre
individualisme, o perquè cal fer allò que cal fer i punt, hem xafat la
guitarra?
Ell mateix serà la pau, diu Miquees. Som nosaltres els qui hem d’encarnar la pau. És molt bonic desitjar-la. És molt més difícil encarnar-la. Però és la nostra missió. Federico Mayor Zaragoza, recentment traspassat, va esmerçar bona part de la seva vida a teixir una cultura de pau.
Comentarios
Publicar un comentario