Petició, agraïment i lloança
Petició, agraïment i lloança
Hi ha tres tipus de pregària: de petició, d’agraïment i de
lloança. Aquests tres tipus són presents en l’evangeli d’avui: els leprosos
cridaven “Jesús, Mestre, apiada’t de mi”. Aquesta mateixa setmana, caminant pel
Passeig de Gràcia, vaig sentir, sota la pluja, uns grans crits: hi havia un
home agenollat a terra, en posició de prosquinesi és a dir, talment com
si fes un petó a terra amb un pot de plàstic per les possibles almoines. Cridava,
desesperadament. M’hi vaig acostar amb la intenció de dir-li alguna cosa... però
em vaig deturar. Una veu interior em deia : “fa comèdia” i una altra veu em
deia “sí, però a quin preu! qui s’estaria hores cridant al bell mig de la
ciutat esperant una almoina minsa...” Al final, va guanyar el silenci, però no
em vaig quedar tranquil. Mentre anava baixant cap al Seminari, continuava sentint
aquells crits esgarrifosos com un símbol d’una Barcelona que pot deixar de ser
l’arxiu de cortesia del qual parlava Cervantes. És la d’aquell home agenollat
la pregària de petició? Sí i no. És la pregària desesperada de tants i de
tantes que sense paraules o cridant reclamen la nostra atenció. El Nano i la
Beba anit ens explicaven la situació d’extrema violència per part de la força
pública envers un drogoaddicte que van viure en el cor de Barcelona. Era un
altre clam. Que us ho expliquin després, els va commoure profundament.
Dels deu leprosos que demanen i obtenen de Jesús la salut, només
un torna per donar-li gràcies. De deu un. El deu per cent. Aquest percentatge
és també present en la nostra vida i en les nostres relacions. Al llarg dels
anys sentim persones que clamen, i
potser desoïm el seu clam, o potser anem acompanyant-les que es posin dempeus,
que es reintegrin a la societat. Sovint ho fem de manera generosa, sense buscar
agraïment. I a l’hora de la veritat, quantes retornen a donar gràcies?
Probablement, el deu per cent. De petits
ens deien: “Què es diu nen?” “Gràcies, digues gràcies” Ens ensenyaven a ser
agraïts. I la veritat és que hem crescut
en la cultura de l’agraïment. Però en un moment determinat algú ens va dir: “no
diguis gràcies”. En el meu cas em va passar. Era un company sacerdot amb el
qual col·laborava Per què? Potser perquè considerava que no
calia? O més aviat perquè no necessitava el nostre agraïment? Fem que la nostra
acció de gràcies a Déu, és a dir, la nostra eucaristia, no sigui mecànica i
avorrida, manada, sinó viscuda. Que el nostre agraïment al Senyor aquest
diumenge, pels beneficis que ens ha fet en el decurs de la setmana, surti del
cor. I que quan agraïm als altres, el nostre agraïment no quedi només en la
paraula “gràcies”, si no en el present, en el regal, en un somriure feliç.
Diu l’evangelista que aquell leprós samarità guarit, tornava
lloant Déu amb grans crits. La pregària
de lloança és la més oblidada. A la
nostra cultura, la lloança és vista amb suspicàcia. Quan algú ens lloa, ens
alaba, ens sembla que ho fa per quedar bé, o perquè vol de nosaltres alguna
cosa. Quan lloes els companys que han vingut de l’Àfrica, et solen respondre
dient: “no passa res”. És exactament el nostre “de res”. Vol dir que ho hem fet
de gust i que no cal que els donis les gràcies. El bisbe Sebastià ens ensenyava que quan deies
gràcies la resposta més popular és “a Déu siguin dades”. Aquí veiem doncs com
la lloança i l’agraïment s’agermanen. El salm 97 és una invitació a la lloança
al Senyor perquè és just amb els pobles. D’entrada som testimonis de les grans
desigualtats i les injustícies, però la confiança cristiana és que Déu al final
sempre acaba posant les coses al seu lloc. No li neguem la nostra col·laboració.
La docilitat ocupa un lloc central en el recorregut espiritual
de tota persona. Obrir el cor a les peticions, als consells i a l’agraïment de
les persones que ens estimen ens enriqueix profundament. Aquesta actitud no
només ens transforma interiorment, sinó que també ens fa créixer en comunió i
fraternitat amb els altres, creant vincles més sòlids i autèntics.
Avui la Sagrada Escriptura ens ofereix exemples clars de
docilitat. Naman, per exemple, obeeix el profeta Eliseu i es banya set vegades
(set!) al riu Jordà, demostrant confiança i obediència. Timoteu, de la mateixa
manera, manifesta docilitat en la seva relació amb Pau. Els deu leprosos,
guiats per la fe en Jesús, segueixen fidelment el seu manament de presentar-se
davant els sacerdots per ser declarats purs.
Estimar sincerament implica també acceptar ser estimat i
deixar-se corregir. Aquesta obertura és essencial per al creixement interior,
ja que permet la transformació personal. En canvi, la supèrbia i la manca
d’humilitat tanquen el cor, dificulten l’escolta i ens allunyen de l’amor i de
la interpel·lació que poden canviar la nostra vida. La
canya resulta ser més hàbil que molts arbres: no fa fallida amb el vent, sinó
que es deixa bressolar per ell, suportant el seu pas sense contratemps. Per
això, es requereix tanta saviesa com humilitat, capacitat de considerar i
aprofitar l'experiència i els coneixements que els altres tenen per no
trencar-se ni esgotar-se de pur superb. La humilitat és imprescindible per
acollir l’amor dels altres, acceptar la correcció i avançar en la fe. Aquesta
virtut obre la persona a la gràcia i li permet viure plenament la vida
cristiana, seguint l’exemple dels grans testimonis de la fe.
Quan arriben els moments difícils o de desànim, la figura de
Maria emergeix com a font de consol i guia. Maria, viva encara, és la del
Magnificat, la que exalça les persones humils i es mostra propera i activa quan
més la necessitem. La tradició explica que va sortir a l’encontre del seu nebot
Jaume i dels seus companys a Saragossa, en plena adversitat, i va emprendre un
viatge per la Mediterrània per animar-los a reprendre el camí missioner cap al finis
terrae.
Veure Maria sobre una columna o pilar simbolitza precisament
aquesta fortalesa que sosté i inspira. Com a pilar de fortalesa, contribueix a
refer l’esperança i mantenir viu l’ànim de la gent que persevera en la fe.
Sembla probable que, en moments de prova, Santiago i els seus companys
haguessin invocat la seva tieta, la Maria, pregant-li que els acompanyés. Com a
mostra d’agraïment per la seva presència i suport, li van aixecar una capella a
la vora de l’Ebre.
El patrocini de la Mare de Déu del Pilar no ha quedat només a
Saragossa ni a la corona d’Aragó, sinó que s’ha estès amb força per tota la
comunitat llatinoamericana. Aquest vincle espiritual ha creat una rica tradició
de devoció i fraternitat, on fins i tot la jota aragonesa s’ha barrejat amb la
sardana, símbol de la unió de pobles i cultures sota la seva protecció.
Que Maria, envoltada de banderes i símbol d’unitat, ens ajudi a reconstruir ponts i renovar esperances enmig de les dificultats, igual que va fer amb Jaume i la seva colla, inspirant-nos a mantenir la fe, la perseverança i la confiança en el nostre camí. A Ella, preguem, a ella agraïm, a Ella, lloem.
Comentarios
Publicar un comentario