La IA i la IN

 La IA

Estimats germans.

El profeta Amós en la primera lectura fa, si més no, tres denúncies: denuncia als qui s’abraonen sobre els pobres per anorrear els desvalguts. I, és cert, avui molts continuen abraonant-se sobre els pobres com un camí per esborrar els desvalguts del país. Hauríem de fer un seriós examen de consciència sobre això. D’altres continuen desitjant que les festes s’acabin. Quantes vegades a les portes de Nadal escoltem la frase característica: “jo voldria que aquestes festes ja fossin passades”, potser pel dol, la feina o els records, però els profeta Amós no es refereix del tot a això, parla d’aquells que sempre sistemàticament critiquen totes les festes, si hi ha focs, perquè n’hi ha, si no n’hi ha perquè no n’hi ha. Si hi ha soroll.  Denúncia també els qui fan trampa amb les balances, els qui venen el rebuig barrejat amb el gra... Déu n’hi do. Ell i tots els profetes moriren violentament.

En aquest context economicista tan salvatge. El salm 112 ens convida a lloar contínuament el Senyor que treu els pobres de la cendra. Aquest context m’ha fet venir a la ment un cant de George Brassens que aquí interpretava en Josep Maria Espinàs:

Pel nen que està morint en braços de sa mare,

a l'hora que al carrer hi ha infants que fan gatzara;

i per l'ocell ferit que sense saber com,

té el pit vermell de sang i va caient a plom;

per la set i la fam i pel deliri ardent,

Déu vos salve Maria!

 

Pel noi apallissat per l'embriac quan entra,

pel ruc que va rebent cops de garrot al ventre,

i per l’home innocent que ha sigut castigat;

per la noia venuda que ja han humiliat;

pel fill que té una mare marcada per l’insult,

Déu vos salve Maria!

 

Per la vella que no pot més

i cau feixuga cridant: "Déu meu!"

Per 'quells que van sols dia i nit

i es troben mig perduts i sense cap amic,

com el que el bon Jesús trobà en el Cirineu;

pel trist i brut cavall caigut ran del camí,

Déu vos salve Maria!

 

Pel Nord, Sud, Est i Oest, crucificant la terra;

per tots els que en la carn sofreixen dura guerra;

pels que no tenen peus, pels que no tenen mans,

i pels malalts que mai no reben visitants,

pel just que és col·locat enmig dels assassins,

Déu vos salve Maria!

 

Per la mare que sap que el fill ferit és viu;

per l'ocell que ha cridat l'ocell caigut del niu;

per l'herba que té set i finalment ja plou;

pels ulls amics i per l'amor que torna a ser,

i pel captaire que ha trobat el seu diner,

Déu vos salve Maria!

Cada migdia dues campanes de la Catedral de Barcelona conviden a pregar pel rei i per tots els qui tenen autoritat. Aquest toc antiquíssim es diu l’oració del Rei. La lectura de la primera carta de sant Pau a Timoteu (1Tm 2,1-8)Primer de tot us recomano que feu a Déu pregàries, oracions, súpliques i accions de gràcies per tots els homes, pels reis i per tots els qui tenen autoritat, perquè puguem portar una vida tranquil·la i serena, tota donada a la pietat i a lhonestedat. Certament els reis, avui, com tots els mandataris, poden arribar a ser corruptes i cal blasmar-ho, però això no resta de pregar per a ells.

Molts s’han pres seriosament el consell de Jesús a l’evangeli d’avui i alhora: Guanyeu-vos amics a costa de la riquesa enganyosa. Però ho han confós, perquè l’amistat és un tresor més gran que els diners. En Marco Villalobos, resident aquí al Monestir, deixeble de Josep Maria Esquirol, estudia el rerefons teològic de l’economia.

Divendres a la nit em vaig quedar enganxat en un vídeo que presentava un presumpte debat del Papa Lleó XIV amb el professor Valerio Rossi, un intel·lectual italià ateu. Se’m va fer sospitós que a la fotografia el papa anés vestit amb sotana vermella i que l’aspecte del professor no tingués gaire a veure amb el veritable Rossi.  Però el contingut era interessant... De seguida van aparèixer les reaccions: és un fake, sí és un fals, però un fals que arrossega. Típic de la IA i en aquest cas dels poderosos que tenen els ulls posats en aquesta part de la informàtica, dedicada al desenvolupament d’algorismes que permeten a les màquines processar dades del seu entorn i utilitzar l’aprenentatge per decisions que simulen comportar-se com si tingués una intel·ligència semblant a la humana. No critico la IA. Quan convé la utilitzo, sempre procurant que no m’utilitzi a mi. I tampoc no critico el debat de fons d’aquest vídeo, és versemblant. Però m’ha fet la impressió que algú està capitalitzant que aquest vídeo es faci viral i m’agradaria que un altre profeta Amós posés els punts sobre les is. Ah! He procurat fer aquesta homilia amb la meva limitada IN (intel·ligència natural).


Comentarios

Entradas populares de este blog

10 claves para comprender la Sagrada Familia de Barcelona

Casament Pepe i Anna

Carta oberta al nou director de Ràdio Estel