Arguments capciosos i força del perdó
Homilia diumenge X de durant l’any (9/06/24)
(Intenció Botó Seckan, avi de l'Ousman, que ahir a Gàmbia, va passar de mort a vida i Derek Dogo que passarà de la vida a la mort i a la resurrecció, pel baptisme)
Estimat germans i
germanes,
l’evangeli d’avui és molt important,
perquè resumeix l’actitud que, en els seus tres anys de vida pública, té Jesús davant
de la seva família de sang o d’aquells que en l’església primitiva es feien dir
“parents de Jesús,” davant dels dirigents dels jueus i davant dels pagans. I
per a nosaltres, cristians, cridats a viure com Jesús vivia, cridats a viure el
nou estil de Jesús, per reinventar-nos tenim avui aquí tres lliçons de vida.
Jesús no tenia casa
pròpia. A Cafarnaüm vivia a casa de Simó i Andreu i, allí, els seus parents
biològics o aquells que argumentaven que eren parents de Jesús, el vingueren a
buscar perquè deien que havia perdut el seny, que havia embogit. És la manera
de desactivar una persona: dir-li que està boja. Recordem que hi ha un altre
moment de l’evangeli que Jesús és titllat de boig i encara més de tenir deliris
de grandesa. Quan a la Passió el posen davant del rei Herodes, a qui Jesús
havia definit de “guineu”-símbol de l’astúcia que fa mal. El mateix Sant Joan
de la Creu el fa símbol dels esperits malignes- com que Jesús no contestava res
al seu interrogatori i romania en silenci aquest, amb la seva tropa, el
menyspreà i, per escarnir-lo, li va posar un vestit blanc que deien que era el
vestit dels bojos(“Sólo a los locos se les vestía de blanco”). Però
encara la ironia era més fina, Herodes Antipes, li va posar un vestit llampant,
volent indicar que Jesús tenia deliris de grandesa, es va negar a jutjar-lo i
el va tornar a enviar a Ponç Pilat (Lluc 23: 7-12) amb el qual per més inri es
va “reconciliar” a partir d’aquell dia. Sempre
s’ha dit que Herodes va tenir Jesús per boig. En canvi el que probablement
patia un trastorn, degut a una malaltia renal, era el propi rei. Un home frívol
i indolent, que, després d’oferir la meitat del seu reialme a Salomé, feu
executar Joan Baptista per les pressions de la seva segona esposa Herodies. Evidentment
que Jesús no estava boig. El que el seu capteniment tan valent i agosarat, la
seva denúncia tan clara i rotunda d’allò que deshumanitzava, denunciava la bogeria
dels altres.
En el decurs de la
història hi ha hagut molts personatges que han estat tractats de bojos per tal
de neutralitzar-los. Fa anys un psiquiatre, el Dr. Vallejo-Nájera, va escriure
un llibre que porta per títol “Locos egregios”. L’autor mostra a partir d’una
selecció de personatges del passat com pot deformar-se un personatge per
l’acumulació de falsedats que s’han anat repetint: revela la veritable
personalitat de Maquiavel, desmenteix la suposada psicosi de Goya, l’epilèpsia
de Abderrahman II, la falsa alienació mental de Joana dita la Boja tancada més
de quaranta anys en una torre, per interessos polítics...la de Vincent Van Gogh.
També personatges més propers a
nosaltres, com mossèn Cinto Verdaguer i Antoni Gaudí -dilluns és aniversari de
la mort d’ambdós- també foren titllats de bojos. I Salvador Dalí deia: “la
única diferència entre un boig i Dalí és que Dalí no està boig.”
D’altra banda, a l’evangeli
hi trobem els mestres de la llei -que van venir des de Jerusalem- li feien una acusació encara més greu, deien
de Jesús que estava endimoniat, posseït per Ba‘al Zevûv, una divinitat pagana
que significa literalment ‘El Senyor de les Mosques’. I és que l’evangeli d’avui
se situa en el moment que Jesús acaba d’elegir els dotze a Galilea. Ho ha fet a
esquenes del temple jueu, a esquenes del temple de Jerusalem: ho ha fet a la
Galilea dels pagans.
Per això el Senyor ens fa
avui a tots unes catequesis molt senzilles, amb el llenguatge més senzill: el
de les paràboles, que són evidències que desmunten els arguments dels seus
adversaris: una que el reialme dividit que no pot durar gaire. Està dient als
seus, als apòstols, als deixebles i a les deixebles que si estan dividits entre
ells, el Regne que ell ha vingut a proposar no podrà avançar. I d’altra banda, parla
del guerrer forçut. Recordem com Jesús
va lloar la fe del centurió -un pagà- i recordem quina fou la frase del
centurió al peu de la creu. Tots dos centurions van reconèixer la divinitat del
Mestre. I està dient als dirigents dels jueus que no tenen res a fer davant la
desproporció de l’exèrcit romà que els ha envaït i que acabarà destruint el
temple. Avui dia d’eleccions europees, preguem perquè mai no abdiquem de les
nostres responsabilitats polítiques ni socials. Rincón del Arte, el teu pes cívic
a la ciutat, la teva formació musical, la
teva llarga feina d’acolliment abnegat dels emigrants, fa que tinguis més
autoritat que molts mals professionals de la política..
I una pregunta final a una
qüestió que planteja l’evangeli d’avui, que és fruit del que hem parlat i que
dona resposta a una qüestió que molts ens neguiteja: per què el pecat contra l’Esperit
Sant no es perdona mai? Quan Jesús ressuscitat s’apareix als seus deixebles -i a la seva Mare i dels seus germans- alena sobre ells l’Esperit Sant i els dona
força per perdonar els pecats. Els dona força per estimar els enemics -siguin
jueus o pagans. Deia
amb saviesa mossèn Francesc de P. Sala: “Déu perdona sempre, els homes perdonem
de vegades, el cos, no perdona”. Ahir i
avui, la persona que es tanca al perdó, que es nega al perdó, que no vol
perdonar els altres, ni a ell mateix, no podrà ser mai perdonada perquè l’Esperit
Sant és perdó. Obrim-nos, doncs, germans i germanes, al perdó de Déu i al perdó
dels germans.
Avui, en el marc d’aquest
romiatge, batejarem el Derek. L’oli dels catecúmens, l’enfortirà per lluitar
contra el mal. I el batejarem amb aigua i Esperit Sant (el crisma) perquè en el
nom del Pare i del Fill i de l’Esperit Sant, estigui sempre obert al seu perdó,
i amb el vostre exemple, sàpiga demanar perdó i perdonar, perquè se sàpiga perdonar.
Car el perdó és una de les màximes expressions de l’amor.
Comentarios
Publicar un comentario