Illes de misericòrdia
Corpus 2015
“Seguiu aquell home que duu una gerra d’aigua...”:
és evident que aquella primera eucaristia es va celebrar en un context de
persecució. Pensem quantes eucaristies avui en el món encara s’han de celebrar
així: en pisos, en locals, llocs amagats,
amb molta simplicitat, amb molta sobrietat, perquè el context també és de
persecució...
Quan Jesús diu “això és el meu Cos”, “això és
la meva Sang”, és evident que darrera d’aquest “això” hi ha molt més que un
bocí de pa, o d’un glop de vi: hi ha tota la vida, tota l’amistat, tots els
ensenyaments que ell va impartir als seus apòstols en el decurs d’aquells anys
de vida pública, sobre tot en el mandat de l’amor nou.
[Quan un membre del cos pateix, tot el cos
pateix. Avui administrarem el sagrament de la unció dels malalts a uns germans
i germanes nostres ancians malalts. Unim-nos a la seva oració, unim-nos a
l’oració de l’Església, perquè tots nosaltres som també candidats a la
malaltia. Aquest sagrament confereix el perdó i la fortalesa.]
La sala on Jesús va disposar de celebrar
aquell darrer sopar era gran i estava arreglada amb estores i coixins. Malgrat
la persecució, la bellesa. Benet XVI
parlava de la litúrgia ben celebrada i la vida dels sants, com allò que dóna
més força al cristianisme en l’actual context. Com hem de conciliar aquestes
dues realitats: un context difícil, sovint precari, i la bellesa que ha d’emmarcar
tota acció important? L’eucaristia s’ha de celebrar en dignitat, però la seva
màxima bellesa és la d’una comunitat reunida que s’estima amb un amor
transcendent i transcendit, amb un amor de caritat. La bellesa de l’eucaristia
és la d’unes comunitats que es reuneixen perquè, alimentades per la Paraula i
el pa, volen donar la vida per amor. I avui, dia de Corpus aquesta bellesa no
queda restringida als murs del temple si no que surt a l’aire lliure, pels
carrers de la ciutat, a les perifèries existencials. “Davant de la
globalització de la indiferència, la globalització de la solidaritat” és el
missatge que reitera Francesc: “Com desitjo que els llocs on es manifesta l’Església,
en particular les nostres parròquies i comunitats, arribin a ser illes de
misericòrdia en enmig del mar de la indiferència!”. La globalització de la
misericòrdia: “Caiguis on caiguis, hi serem”, aquest és el missatge que Càritas
Diocesana de Barcelona ens transmet aquest Corpus Christi. “Caiguis on caiguis,
hi serem” perquè el convenciment de Càritas és que tots pertanyem a la mateixa
comunitat i els voluntaris i els professionals acompanyen les persones al llarg
dels camins que han de recórrer des que els sobrevé la desesperança fins que
tornen a confiar en si mateixes i veuen la llum de nou” (Salvador Busquets)
Ja sabeu que quan el bisbe Òscar Romero, avui
beat, va ser assassinat quan estava celebrant la seva darrera missa. Les seves
paraules –enregistrades- foren : “que aquest cos immolat i aquesta carn
sacrificada pels homes ens alimenti també a donar el nostre cos i la nostra
sang al sofriment i al dolor com Crist: no per si mateix sinó per donar
justícia i pau al nostre poble. Unim-nos
doncs íntimament en la fe i l’esperança a aquest moment d’oració per donya Sarita [la intenció de la missa] i
per nosaltres...” I en aquell moment va sonar el tret mortal.
Moltes vegades hem sentit cantar el “Panis
Angelicus”, un dels cinc himnes escrits per Sant Tomàs d’Aquino per la festa
del Corpus i musicat per César Frank. És interessant de conèixer la lletra en
català: “El pa dels àngels/es muda en pa dels homes;/ el pa del cel/ acaba amb
les figures d’abans./O cosa admirable/ s’alimenten del Senyor/ els pobres, els
servents i els humils./Et preguem Déu u en tres/ que ací vinguis a nosaltres/
de la manera que et retem culte./ Pels teus camins/guia’ns cap on anhelem:/ a
la llum on habites./ Amen.
Comentarios
Publicar un comentario