Buscadors de l'edat d'or
Diumenge V de Quaresma
L’escena de l’Evangeli d’avui
discorre enmig dels carrers tortuosos de Jerusalem, uns dies abans de l’arrest
i de la mort de Jesús. El drama s’anava covant, però precisament la gran
quantitat de gent -com la que ahir veiem per les nostres ciutats i places- feia
que Jesús i els seus deixebles clandestins passessin més desapercebuts. A la ciutat santa, per la Pasqua, hi pujaven
milers de peregrins. Alguns d’ells eren de parla grega que estaven convençuts
que havia començat l’era messiànica, és a dir una edat d’or per a la humanitat,
esperada per tots els sectors del judaisme, quan s’esdevindrà la consumació de
la justícia a la Terra, el final de les guerres i la resurrecció dels morts.
Però el judaisme no contemplava l’arribada d’un messies personal. Sí que, per
mitjà de la propagació del monoteisme i l’acompliment dels principis ètics de
la Torà (els manaments) mitjançant l’interès i la pràctica de la millora de la
societat i de la justícia social, els reformistes esperaven instituir aquesta Edat
d’Or. Amb tot, els jueus reformistes, no eren exclusivistes, ensenyaven que la
cooperació de totes les persones bones crearia aquest món millor. Per això aquells grecs pujaven a Jerusalem per
adorar Déu en el Temple. Allí tindria lloc el final del temps, el final de la
història.
Em fa pensar una mica en aquest
corrent de pensament de la new-age, present en la música i en tot un
estil de viure que, tot i que va esclatar els anys 60, ja tenia arrels en el
segle XIX. Els seguidors de la nova edat, que conviuen amb nosaltres, afirmen
que hi ha una realitat més enllà del món físic, identificada amb l’ànima o
energia vital, que cal connectar amb l'univers, en una visió panteista del món,
on tot té vida i esperit. Cada persona ha de buscar el seu propi camí per
trobar aquesta connexió, a partir de la meditació o la música. És freqüent la
creença en l'homeopatia, l'astrologia i la intuïció com a mitjà de coneixement.
També abunden els defensors de l'ecologisme i el vegetarianisme i la crítica
als valors dominants al sistema capitalista. El cristians no som panteistes, ni
creiem que cadascú hagi de buscar el seu propi camí, perquè Jesús és l’únic Camí
i també proposem una ecologia integral,
no ideologitzada. Sens dubte la new age té el seu nucli de veritat, però
no és del tot cristiana i els seus anhels sovint són legítims, sobre tot quan
portem un estil de vida tan poc autèntic.. Em fa pensar també en les esperances
que nosaltres posem en la post pandèmia. Esperances legítimes i ben
intencionades, però que poden ser molt individualistes i poc aterrades.
Fos com fos, es veu que l’anomenada
de Jesús havia traspassat les fronteres jueves i aquells grecs n’havien sentit
parlar i el volen veure, i van a trobar a Felip i aquest ho diu a Andreu que, per cert, tots dos
són noms grecs. Ambdós representen el sector dels deixebles de ment més oberta.
I Jesús, conscient que el
que s’acabarà aviat és la seva història personal els explica la paràbola del
gra de blat, una paràbola pròpia del context agrícola, però que aquells grecs
poden entendre ja que en la part més
antiga de la història grega en l’Odissea,
l’agricultura grega i la seva dieta estava basada en cereals: l’ordi, el blat,
el mill... Tots sabien que el gra sembrat es podreix i que precisament perquè
es corromp és capaç de germinar i de donar nova vida, fins i tot desenes de
nous grans de blat... És una paraula
tan humil i tan quotidiana i hi estaven
tan acostumats, que no devia tenir per ells gaire rellevància, tot i que el seu
significat és clar: és dir que la negació d’un mateix, l’anorreament pot
esdevenir fecunditat.
És un moment que sintetitza
tot l’Evangeli. Hi ha dues escenes evangèliques que parlen d’una veu del cel:
el baptisme i la transfiguració, però Joan no es fa ressò de cap de les dues. I
posa la veu celestial aquí, en aquest màxim abaixament de Jesús, en aquesta podridura del gra... Ja
sabeu que alguns es rebel·len
contra l’aparent silenci del Pare en el calvari, quan el missatge és més eloqüent,
quan amb més en força en el gran silenci
ressona la veu de la divinitat. La glòria en el cristianisme és l’estat de felicitat
plena en presència de Déu i en comunió amb els altres benaurats, després de la
mort.
Els grecs que eren allí
presents segurament van ser incapaços d’interpretar, des de la seva filosofia,
allò que havia passat. Com avui molts són incapaços d’entendre l’abnegació dels
qui estan donant la vida per amor cada dia.
No sols ens hem de
preocupar dels peixos (les persones) sinó de l’aigua on viuen aquests peixos
(la cultura) i hem de dialogar amb tots, atents i oberts a les seves llavors de
veritat però ferms en els nostres convenciments més pregons i a fer-nos creïbles
amb el nostre comportament abnegat de cada dia.
Comentarios
Publicar un comentario