Diumenge I de Pasqua 2022
Estimats germans i germanes,
Pasqua és la festa de les
festes. La més gran manifestació de la joia de viure i de creure. Un fet que travessa
la història. Un focus que ha d’il·luminar la
nostra vida, les nostres empreses i l’Església, la més gran empresa. Però avui
davant la resurrecció del Senyor hi ha diverses actituds en els mateixos
creients, com hi hagueren diverses actituds davant del sepulcre buit entre els
primers testimonis. La paraula “sepulcre”, en aquest relat tan breu, surt vuit
vegades: deu ser important (Rius C.). El sepulcre és també l’altar i és el
mateix pessebre, el lloc de la pau del ressuscitat que és el contrapunt de l’Ara
Pacis (de la Pax Romana, basada en una victòria militar). Allí on tot
comença. Allí on tot recomença. Vegem-ho:
Maria Magdalena, empesa
per l’amor al Mestre, hi va de matí, quan encara és fosc i senzillament veu la llosa
treta. El sepulcre buit per la mentalitat jueva és un gran interrogant: si Jesús hagués mort en un context grec, els
seus seguidors podrien pensar que l’ànima havia ressuscitat i, per tant podrien
haver trobat el cos i seguir creient en la resurrecció, però per la mentalitat
jueva, cos i ànima estaven estretament units, per tant només el sepulcre buit
podia ser indici de resurrecció. I Maria Magdalena, amb el cor bategant-li amb
força, se’n torna corrents a trobar Pere i a l’altre deixeble. Però ho fa per
separat, un detall important perquè entre els seguidors de Jesús hi havia les
seves diferències. Els va a trobar i els diu idèntic missatge: “Ens han robat
el Senyor del sepulcre i no sabem on l’han posat.” Pere aleshores surt corrent
amb el deixeble estimat. Notem que tots dos surten junts, a l’ensems, units
malgrat les seves diferències. Però el deixeble estimat corre més i arriba abans
al sepulcre. Per què Pere corre menys? Per què porta a sobre les espatlles una
càrrega feixuga, la de les tres negacions i això no el deixa córrer lleugerament.
Era una manera de parlar en el llenguatge simbòlic.
El deixeble estimat,
doncs, arriba al sepulcre, veu la llosa treta, s’ hi aboca, però no hi entra i
veu “posats els llençols.” Per la mentalitat antiga, els llençols del sepulcre
-com els bolquers del Pessebre- es representen amb les tovalles de l’altar.
Aquestes tovalles tan boniques que avui heu posat. S’identifiquen també amb els
llençols del tàlem nupcial, és a dir, amb la nova aliança de Déu amb el seu
poble. I el deixeble veu, en canvi, que el sudari està lligat , col·locat en un lloc singular. El “lloc”
per excel·lència per a un jueu és el Temple,
el pacte antic. El deixeble estimat no ha entrat, però ho ha vist tot. Una cosa
són els llençols del nou pacte. Un altre el sudari recargolat del pacte antic.
El deixeble no entra encara però hi veu, ho intueix. És el vident, aquell qui preveu.
Arriba -segurament
esbufegant- Simó Pere, el cap de la colla, l’impetuós, el qui ha d’obrir camí. Entra i veu també els llençols i el sudari en
el lloc singular. És a dir, els dos pactes, les dues aliances, l’antiga (el
sudari) i la nova (els llençols). Però en lloc es diu que cregui. Això es diu
només quan entra el deixeble estimat: “veié i cregué.” Per creure no n’hi ha
prou amb veure, cal estar oberts al misteri. És ben clar que Jesús ha
ressuscitat d’entre els morts però no tots ho creuen. I cada un se’n va a les
seves respectives comunitats: Pere segurament decebut, el deixeble estimat
segurament esperançat.
I avui? Hi ha persones que
busquen, que busquen un sentit a les seves vides, com Magdalena. Hi ha persones, com el deixeble estimat -que
anomenem Joan- que veuen amb els ulls del cor i creuen. Hi ha persones que habitualment no s’atansen a
l’altar, que no venen a missa, que no
fan festa en la seva vida, perquè (com Pere) porten una motxilla molt feixuga a
les espatlles. Si
no han fet net, com poden fer festa? I se senten necessitades de reconciliació.
I se les ha d’acompanyar.
Però on era Maria la mare
de Jesús? Com és que l’evangeli no en diu res? Ni diu tampoc que Maria anés al
sepulcre? No li calia: prou sabia que el seu Fill havia Ressuscitat tal com va
dir. Així com l’àngel Gabriel li va anunciar que seria mare, ara és el seu propi fill el qui fa el paper de l’àngel que li anuncia que tot
recomença. El poble cristià sempre ha sentit que a la primera que es va aparèixer
Jesús Ressuscitat fou a la seva Mare. I d’aquesta abraçada entranyable en
trobem reminiscències en l’art, en les passions, en les processons com la de l’encontre
que acabem de celebrar. Per què a la nostra processó Jesús és representat com
un Infant? Perquè en la Resurrecció tot recomença. L’encontre de la Mare i el
Fill, es troba també en textos de literatura medieval: en el manuscrit Llabrés
de la Bibloteca de Catalunya (n. 1139) [Gabriel Llompart]. Crist canta: “Alegrau-vos
Mare de Déu/Del vostre fill resucitat/mort en la creu, crucificat/ amb els
dolors que vós sabeu.” I Maria respon: “O lo meu fill, Déu eternal,/de mort
cruel resucitat,/matant, morint, de gran pecat/vencent la ira infernal.” El
Crist continua el diàleg: “Vets-ma asi tot resplendent/ab lo cos cobrat,
gloriós/ qui vinch, com veis, alegrar-vos/i traura-s de pena i turment”. Maria
respon: “Alegreu-se los pecadors/d’haver guanyat la llibertat,/donant vostra
sanch i rescat/ fins morir en mans de traïdors./Lo cel ab la terra té pau/feta
ab ta resurrecció/ i la gent, benedicció,/i vos, beneit, que tal donau”. A la
fi, els Sants Pares, acaben ensems: “Alegrau-vos, alegrau, reina del cel i
terra” (ressonància de l’antic Regina Caeli, que hem cantat al començament de
la missa.
Ho diu també Santa Teresa:
“Díjome que en resucitando había visto a nuestra Señora” (Cuentas de
conciencia, 13ª 12, Obras Completas). I fruit d’aquesta aparició
Maria torna a convocar els deixebles i comença l’Església.
Què ens diu tot això avui?
En tota empresa -i l’Església
és una gran empresa- calen quatre papers complementaris: el que preveu, projecta,
dissenya l’estratègia, veu per endavant (el “deixeble estimat”). El líder
impetuós que ha de fer cas al qui preveu i que és qui obre camí, encara que
sovint no tingui les coses tan clares (Pere). La qui porta el dia a dia, la qui
compta, la qui està atent als detalls (Maria Magdalena). I finalment, la qui vetllant
les relacions humanes ajuda a aglutinar tots els treballadors i crea bones
sinèrgies entre elles (Maria, la mare de Jesús). Perquè en una església sinodal
encara que no tothom camini al mateix pas, tothom té una missió i tots els
papers són complementaris.
Que aquesta Pasqua ens
ajudi a viure d’una manera nova i plena la nostra missió, les nostres relacions
de cada dia, les nostres petites o grans empreses, i la gran empresa que és l’Església.
Comentarios
Publicar un comentario