Misèria i misericòrdia
Homilia diumenge V de Quaresma
Estem culminant la Quaresma, “primavera de l’esperit” (I. Gomà). L’escena evangèlica d’avui se situa en l’àrea del Temple de Jerusalem, el centre neuràlgic de la tensió entre Roma i Israel. El poble invasor i el poble ocupat. D’alguna manera Rússia i Ucraïna.
Jesús i els seus
adversaris estan voltats d’una banda pel poble i de l’altra de fortalesa
Antònia, tot un símbol de la dominació militar, administrativa i judicial de l’Imperi
romà a Judea. La Torre Antònia, precisament al mateix lloc on hi havia el
pretori marc del judici de Jesús davant de Ponç Pilat.
Aquesta és en certa manera
la nostra situació vital avui. En una Europa en guerra, la diatriba, el debat,
la perplexitat, és present en les taules rodones, en les nostres reunions, en
les sobretaules, i en l’interior dels nostres cors. I la pressió dels mitjans
ens força a no ser indiferents i a pronunciar-nos. I a decidir de quin costat
estem. I això passa en tants àmbits de la nostra vida, en la família i en el
treball, en la política, en el centre cívic i en l’associació. Ens obliguen a
decidir i, per tant a judicar.
Aquells que porten la dona
sorpresa en adulteri estan forçant a que Jesús, prengui partit i que la jutgi. A
Jesús que ha dit “no judiqueu i no sereu judicats, absoleu i Déu us absoldrà”. Però ara es troba en una situació límit,
davant d’un dilema molt difícil de resoldre.
Els romans s’havien
reservat la pena capital, però també per als jueus la llei era inequívoca,
claríssima, deia: “Si un home és sorprès jaient amb una dona casada, tots dos
han de morir, l'home i la dona (...) Si un home troba en una ciutat una noia
verge unida per acord matrimonial amb un altre i jeu amb ella, traieu-los tots
dos fora de la ciutat i apedregueu-los fins que morin. La noia ha de morir
perquè, tot i ser dintre la ciutat, no va cridar que l'ajudessin, i l'home ha
de morir perquè va violar la dona d'un altre” (Dt 22, 22-24). Fidels complidors
de la Llei volien veure l’anomenat Messies de quin costat estava.
A Jesús d’antuvi li degué
afectar molt que li portessin a aquella dona sorpresa en adulteri. No solament
perquè l’adulteri era i és cosa de dos, i de l’home aquí ni se’n fa menció, si
no perquè li devia venir a la ment i al cor el que va passar abans del seu
naixement, que ell devia saber: Què hagués passat si Josep hagués repudiat a
Maria, la seva mare ? Si Josep per un moment hagués cregut que Maria havia
comès adulteri, sabia que la llei mana apedregar les adúlteres fins que morin i
certament no és el que ell volia, perquè l’estimava. Aleshores com que era just
i no volia que ella sofrís, va determinar d’abandonar-la però en secret per
salvar-li la vida, fins que el missatger del cel el va dissuadir. Difícil decisió.
Si Jesús declarava públicament
a favor de la llei jueva hagués pogut ser interpretat com la reclamació d’un
dret de sobirania contra els romans i per tant podien acusar-lo de sedició.
Però si es manifestava en contra de la llei, era blasfèmia.
Sempre el Senyor respon
per alt i se’n surt amb saviesa pel camí del mig: “Aquell de vosaltres que no
tingui cap pecat, que comenci a tirar pedres”. I després, en silenci, es posa a
escriure a terra, potser per evocar el cerimonial dels jutges quan dictaven
sentència: primer escriure-la calladament i després llegir-la en veu alta. I tots,
avergonyits, comencen a desfilar: els mateixos acusadors es converteixen reus,
que s’absolen ells mateixos començant pels més vells que és els qui més pecats
tenien. Sant Pau comentarà aquesta mateixa situació, vàlida també per avui: “tu
que et poses a fer de jutge; quan judiques els altres, et condemnes a tu
mateix, perquè fas de jutge però actues com ells.” Em venia a la ment aquella pel·lícula “Dotze homes sense pietat”,
de Reginald Rose, en la qual els qui han de judicar un crim, aparentment
evident, es van posant en evidència ells mateixos, reus de tantes captivitats
inconfessables.
L’escena final de l’evangeli
l’adúltera i Jesús, tots sols: la misèria i la misericòrdia es miren els ulls.
És l’artesania divina de condemnar el pecat i alhora absoldre el pecador. És la
trobada avui dels qui són descartats amb els ulls misericordiosos de tants que
els esteneu la ma.
Diuen que hi ha tres
maneres d’enfrontar-se a la realitat: la dels qui miren enrere amb nostàlgia
(són presoners d’allò que ja no serà mai més) la dels qui fugen endavant amb
supèrbia perquè refusen mirar mai el passat i es tornen insaciables, i la dels
qui intentem de trobar l’equilibri entre conservar i crear. Sentim-nos
contemplats avui en la nostra misèria (“i tan pobres com som!”) pels ulls
misericordiosos d’Aquell que ens ha cridat. I que l’Esperit Sant ens il·lumini per respondre amb saviesa
els dilemes de la vida.
Comentarios
Publicar un comentario