Acollir ens modifica
Estimades germanes, estimats germans,
que n’és d’important saber acollir bé! I també, que n’és d’important
sentir-se ben acollit. L’hospitalitat és un tema transversal a les grans tradicions
religioses. Aquests dies de camí, de Sant Jeroni de la Murtra, a Sant Jeroni de
Montserrat n’hem fet l’experiència. Érem sis, de cinc països diferents: Mauritània,
Gàmbia, Senegal, Itàlia i Espanya.. i el bon acolliment no ha estat solament en
les hostatgeries, si no també en les persones que ens hem anat trobant pels
camins. Ni un sol refús: tothom amable i complaent. Acollir i deixar-nos
acollir, ens enriqueix, ens modifica, ens fa més dúctils, més autèntics, més
oberts a l’universal... acollir i deixar-se acollir és savi. Ens permet d’entendre
-com ens ha dit Sant Pau- què vol de nosaltres el Senyor. Dic que acollir ens
modifica. De la mateixa manera que una dona quan està embarassada sent com el
seu cos canvia, també acollir a nosaltres modifica el nostre estil de viure, ens
fa més pobres i més aptes per compartir, de vegades amb els més pobres, amb
aquells que han vingut en pastera, en condicions molt difícils, inhumanes, i,
en canvi, no han perdut el somriure als llavis i viuen una generositat que ens
commou. La societat ha canviat molt i encara canviarà més. Això no té aturador.
Cada vegada més la pluralitat d’orígens és més gran. I aquesta irrupció, d’una
banda, sacseja les nostres seguretats, però de l’altra, ajuda a trencar la
closca del nostre encapsulament i ens fa més dúctils i més lliurats als altres. La tradició
benedictina reconeix en l’hoste el mateix Crist.
Les germanes de Bene Mariya, sempre que ens reben al seu
convent, a Roca i Pi, ho fan cantant i ballant i van repetint «benvingut!» Em fan
pensar en la tia Mercè, anciana: quan de petits els diumenges a la tarda
arribàvem a casa seva, al Poblenou, sempre ens rebia cantant i ballant.
En molts, en tots, hi ha fam de sentit, de consol i d’esperança.
I Jesús ens diu que l’únic que pot saciar aquesta fam és l’eucaristia, la
trobada íntima i, alhora, comunitària amb Jesús Ressuscitat. Tots tenim fam de
sentit i d’esperança i l’únic que pot sadollar-la és la participació fructuosa
en l’eucaristia, pa de vida perdurable. L’eucaristia dominical que té la seva
prolongació en la taula de la família i de l’amistat. I en la sobretaula. En d’altres
latituds no la coneixen. De seguida que acaben de dinar es posen a rentar plats,
però quan descobreixen com enriqueix una bona sobretaula, s’hi apunten.
Els jueus no entenien o no volien entendre. El tema de la
sang, sobre tot, era un tema tabú per a ells i la presumpta invitació a beure
la seva sang, era una monstruositat en la fe jueva...però és al centre de l’ensenyament
de Jesús. Acollim la seva invitació a menjar el seu cos i a beure la seva sang,
per esdevenir nosaltres mateixos més eucarístics, més alegres i agraïts, més
capaços d’acollir i de deixar-nos acollir per entrar en una comunió
indissoluble.
La tradició diu que Santa Helena va trobar la veritable creu
de Jesús. És la patrona de l’arqueologia. La creu ens ve a trobar, encara que
no la busquem. Fem nostres les paraules que hi ha esculpides al peu de la Creu
de Montigalà, ben a prop d’aquí: «Jesús meu estimat/ que en una creu
afrontosa/vessant vostra sang preciosa/morireu per mi clavat/sigueu per sempre
alabat »
Comentarios
Publicar un comentario