Clara de nom i de fets
Diumenge
19 de durant l’any
Estimades
germanes, estimats germans.
Hi
ha una relació estreta entre el discurs del pa de vida i un dels interrogants
més punyents que a tots se’ns planteja, el més enllà de la mort. El que passa
és que en el dia a dia, aquest interrogant ni ens el plantegem. Potser només
ens el plantegem quan mor una persona estimada, o quan nosaltres mateixos hem
passat una situació de perill. Per alguns la cosa està clara, no tot s’acaba
aquí. Per alguns d’altres també està clara, tot s’acaba aquí. Molts d’altres,
diuen, senzillament: no ho sé; ningú ha tornat per explicar-ho. I s’equivoquen.
Perquè almenys un sí va tornar per explicar-ho: Jesús. I ens mou la curiositat
quan hi ha testimonis de persones que afirmen haver retornat després d’haver
vist llum, d’haver percebut un benestar, de sentir-se fora del seu cos. Com és
que creiem en el testimoni d’aquestes persones que han difós científics com la
Dra. Elisabeth Kübler Ross o el Dr. Manuel Sans i no acabem de creure en la Paraula
de Jesús que ens diu, jo soc la resurrecció i la vida?
L’eucaristia
és la resposta permanent a aquesta pregunta. Perquè cada eucaristia és una
trobada amb Jesús Ressuscitat. Com és possible això? L’eucaristia és l’àpat de
l’amor. Això ho entenem més quan en l’eucaristia, hi anem acompanyats d’una
persona estimada. I si hi anem soles o sols. També tenim una persona al costat,
al davant o al darrere. Deia l’Alfred Rubio, capellà, metge i poeta, que tota
persona és digna de ser estimada pel sol fet d’existir. Pot ser que la persona que
tenim més propera ens sigui desconeguda, però és digna de ser estimada. Aquí a
Calonge hi havia un costum molt bonic: tothom se saludava pel carrer, ara ha
variat una mica, però encara és força així. L’eucaristia deia el teòleg Josep
Maria Rovira Belloso, és el més important del món. Sembla una exageració, però
jo ho crec. Perquè l’eucaristia és un temps fora del temps, ens transporta a un
espai fora de l’espai. A l’eucaristia tots hi son presents, vius i morts.
Avui
és Santa Clara d’Assís, la deixebla de Sant Francesc que enarborant l’eucaristia,
va salvar no sols el seu monestir, si no tota la ciutat d’Assís. Enarborant l’eucaristia.
Si nosaltres som de debò eucarístics, aconseguirem la pau. I què vol dir ésser
eucarístics? Vol dir viure el perdó, la comunió, foragitar l’enveja, la
maledicència, l’odi, la rancúnia... afavorir la reconciliació i el ben parlar. Només
serem capaços de fer-ho bé quan participem de l’eucaristia.
Diuen
que l’amor que més s’assembla a l’amor de Déu és l’amor d’una mare. L’amor de
les mares sol ser intuïtiu, abnegat i eucarístic. Val la pena recordar aquella màxima de Pascal:
el cor té raons que la raó ignora. Joaquim Ruyra, el poeta de Blanes, una ànima
franciscana, deia:
Crec
que Jesús és Déu. El cor m'ho diu
i,enamorat,segueixo
sa doctrina.
No
vull saber la causa ni el motiu
de
res que hagi dictat sa veu divina;
vull
creure refiat,cluca la nina,
el
cor rendit,l'enteniment passiu.
Senyor,sóc
un infant, aquí em teniu,
sols
vostre mà de pare m'encamina.
Ja
sé ón em portareu;més vull anar-hi,
vull
seguir la remor del vostre peu
amunt,amunt
fins al mateix Calvari.
Desig
morî en el llit pairal, la creu,
i
mentre l'agonia m'aclapari,
pensaré
amb goig que em ressuscitareu.
Comentarios
Publicar un comentario