Homilia del diumenge XXXII.

(En el pati de Ramon Paner)

Ramon Maria Schilt Marimon. El Ramon es deia en realitat Ramon Maria. Aquest era un costum d’algunes famílies catalanes catòliques. El de posar el nom de Maria al costat del patronímic. A ell i a la Laia Cardoner, fa molts anys que els vaig conèixer, però vosaltres, els germans, els nebots,  els fills i els nets, fa molts més anys que jo que el coneixíeu. I avui ens n’heu dit moltes coses. I tots sabeu i tots sabem que la seva vida, sobre tot en la seva darrera etapa, no fou fàcil ni planera. En Ramon va començar a venir aquí a la Murtra fa més de trenta anys. I va residir-hi, i hi va ser voluntari. Em dèieu que els darrers deu anys va fer més d’avi que no de pare o d’espòs. Potser aquesta és la missió que Déu li tenia confiada: ésser un bon avi.  Amb el Ramon vàrem viure moments molt joiosos al menjador, a la biblioteca, passejant pel claustre, fent sortides, celebrant esdeveniments familiars... i, també, moments molt tràgics. Era el dia 15 d’octubre de 2002, cap a les 15 h. Com que encara feia bo estàvem dinant, vam sentir dues detonacions prop del monestir. El Ramon  i alguns de nosaltres vam córrer cap a l’explanada del costat de Badalona, exactament on ara hi ha l’entrada de la vinya. Hi havia un taxi en flames. Ens va horroritzar veure que el xofer, amb ulleres fosques, hi estava cremant. Darrera semblava que hi havia l’ampolla de combustible. Van venir els mossos d’esquadra i els bombers. Aquell home es deia Joaquim Pérez Cuixart i era un treballador de Santa Coloma de Gramenet. Casat. Vivien encara els seus pares i em van demanar que celebréssim les seves exèquies aquí a la Murtra. Aquells dies el Ramon Schilt, estava travessant un moment personal molt i molt difícil i si a nosaltres ens va impressionar aquella mort, molt més al Ramon.  Com podíem ajudar-lo a superar aquell moment tan i tan intens! Se’m va acudir al prior de la Cartoixa, el P. Josep Maria Canals si podien acollir-lo allí. I com un cas excepcional, m’ho va concedir. El Ramon estava entusiasmat d’aquella anada a la Cartoixa, fent la mateixa vida dels monjos, com el va ajudar la solitud i el silenci del Monestir!  Anem ara a celebrar l’eucaristia, fent memòria agraïda de la seva vida i del seu mestratge. I recordant també la Montserrat Agell i el Martí Botey dels quals vàrem aprendre també tant...

(A l'església, antic Refetor)

La falta de sentit de la realitat

L’evangeli d’avui se situa en el Temple de Jerusalem, mentre els deixebles estan bocabadats mirant la bellesa del temple, no s’adonen que una vídua pobra tira deu cèntims d’almoina. Jesús, despert entre adormits és l’únic que se n’adona. Els apòstols, com nosaltres avui, vivim distrets.

Les noves generacions tenen moltes qualitats: una immensa majoria dels joves són nets, espontanis, servicials, generosos... però tots tenen un denominador comú: que van a la seva bola. Per què? Perquè la realitat no els agrada i es refugien en les xarxes socials. Però qui ha fabricat els mòbils, les tauletes, els ordinadors, allò que, apocalíptics, anomenen the black mirrow, la pantalla negra? Ells, no, els adults.

Una bona amiga, la Chus, presidenta de la Fundació Maria Prats, que aquesta setmana s’ha presentat públicament a l’Hospitatl de la Santa Creu i de Sant Pau de Barcelona, em deia fa poc que tots tenim un principi d’autisme. Em va fer reflexionar molt. D’aquest principi d’autisme abans en dèiem altres noms: nens enaiguats, persones entotsolades, distretes...En el fons podem dir-li falta de sentit de la realitat.  

Aquesta falta de sentit de la realitat és de temps immemorial. Com és que els lletrats van dient que el Messies és el Fill de David?  Perquè els faltava sentit de la realitat. Com és que nosaltres ho anem repetint quan sabem que Jesús no és realment fill de David si no és d’una manera simbòlica? Com és que els mestres de la llei adopten un comportament ridícul i no se n’adonen? Perquè els falta sentit de la realitat. Com és que nosaltres ens quedem més fixats en les formes que en el fons? Perquè ens falta sentit de la realitat. Com és que gastem tantes energies en criticar les guerres o les catàstrofes naturals i no anem a buscar les causes? Perquè ens falta sentit de la realitat.

Estimades germanes i estimats germans. L’eucaristia té com a centre el més concret que hi pot haver: un tros de pa i un mos de vi. I en aquest pa i en aquest vi hi ha tota la seva presència lluminosa.

Quan el Carles Botey i la Mercè Font van celebrar les seves noces d’or, un cantant, amb gran emoció va interpretar aquests versos de mossèn Cinto Verdaguer: que formen part de Raïms i espigues. Mossèn Cinto era dels poetes més admirats pel nostre estimat Ramon

 Lo bon Jesuset

 se’n puja a la vinya.

 Doncs què en portarà?

 Doncs què en portaria?

 Ne porta un raïm

 que sua sang viva.

 Lo bon Jesuset

 va a la coromina.

 Doncs, què en collirà?

 Doncs què en colliria?

 Hi seguen lo blat,

 ne cull una espiga.

 Prop de Natzaret

 lo troba Maria

 -¿Què em porteu, Amor,

 fillet de ma vida?

 Mon amor no té

 penyora més fina:

 vos porto el pa i vi

 de l’Eucaristia.

 


 

Comentarios

Entradas populares de este blog

10 claves para comprender la Sagrada Familia de Barcelona

El calze i l'arpa

Carta abierta al profesor Lorente sobre los restos de Colón