L'amistat és indissoluble
Diumenge XXVII de durant l'any
Després d’escoltar aquest evangeli, és inevitable que
molts pensem en les parelles que s’han trencat, amb totes les conseqüències
negatives que se’n deriven, sobretot quan hi ha fills petits. I més en aquest
temps que s’uneix la crisi familiar a la crisi econòmica. Quantes situacions
dramàtiques! Hi ha parelles que es veuen obligades a conviure sota el mateix
sostre, havent deixat d’estimar-se, purament perquè estan lligades per
qüestions econòmiques. Quantes vegades els avis fan un gran paper de suport
moral i econòmic, suplint l’educació que aquell matrimoni trencat no pot donar.
El matrimoni no es pot basar en un simple enamorament,
perquè pot ser una il·lusió. El matrimoni ha de fonamentar-se en l’amistat
veritable. Perquè l’amistat ens fa iguals, en ella no hi ha jerarquies. I tots
tenim experiència que l’amistat, si és debò, mai no es trenca. L’amistat fa que
siguem una sola cosa, que anem tenint una mateixa voluntat i una sola
llibertat. El matrimoni és indissoluble,
perquè l’amistat és indissoluble. I això
és així des de l’origen, ho recorda Jesús en l’evangeli. En temps de Jesús, a
més, la dona repudiada quedava en una situació de precarietat. En molts casos
les seves úniques sortides eren la mendicitat o la prostitució. Jesús que
sempre va defensar les dones s’oposa a aquesta situació d’injustícia.
Avui, en vigílies del casament canònic, les parelles
signen una declaració on diuen entre d’altres coses: “em comprometo a
estimar-la(o a estimar-lo) amb un amor fidel i a ajudar-la (o ajudar-lo) en la
seva promoció humana i cristiana”. Hauríem de preguntar-nos si després realment
és així, si cada un dels membres de la parella creixen amb la seva unió o si al
contrari, un dels dos queda anul·lat, perquè l’altra l’impedeix créixer i no el
deixa volar. I quants matrimonis amb els anys han quedat petits, tancats en
ells mateixos, sense haver-se ajudat a desenvolupar els dons ni els carismes!
Dijous passat hi va haver la inauguració dels cursos
de la Facultat de Teologia i Filosofia de Catalunya. Aquest any la lliçó
inaugural va ser a càrrec de mossèn Manuel Claret, professor de moral, delegat
per la família i rector d’una comunitat molt viva, la parròquia de la Verge de
la Pau de Barcelona. Ell va parlar del magisteri d’ El Magisteri de l’Església sobre el matrimoni i la família. Situació i
reptes actuals. Va ser una lliçó realista, oberta i valenta. En un moment
de la seva intervenció va explicar que “l’Esglesia ortodoxa reconeix que el
matrimoni és per sempre, però davant el fracàs conjugal, accepta després d’un
temps penitencial, un segon matrimoni no sagramental en raó de l’exercici de la
misericòrdia”. Va recordar també que “el Magisteri de l’Església catòlica mai
no ha desautoritzat directament la praxi ortodoxa” i es va preguntar: “L’Església
catòlica ¿no hauria d’aplicar, també, el criteri de misericòrdia amb els
divorciats que volen refer la seva vida?” I va citar dues veus d’Església que
s’havien manifestat en aquesta línia el P. Häring i el Cardenal Martini, recentment
traspassat. En un altre moment de la
seva intervenció va dir que “els esposos arribaran a la plenitud del seu amor
en la presència i en la participació definitiva en l’amor de Déu”. Em va venir
a la ment una vivència. Una vegada que estava preparant uns promesos pel seu
casament els vaig preguntar: “I per què us voleu casar per l’Església?”. I ell,
que no era un home especialment practicant, em va respondre de seguida: “perquè
vull continuar estimant-la més enllà de la mort”. Us confesso que vaig quedar
sorprès. Fins aleshores havia repetit aquella frase “fins que la mort us
separi”. Aquell dia vaig comprendre que ni la mort pot separar els qui en vida
s’han estimat abnegadament. Aquell dia vaig comprendre que l’amor veritable és
llavor d’eternitat.
Comentarios
Publicar un comentario