Nomenament de fill adoptiu de Calonge
Església
i poble
Teatre Fontova de
Calonge, 26 de desembre de 2012
Il·lm. Sr.
Alcalde i amic Jordi Soler
Senyora. i senyors
regidors
President i
junta del Centre d’Estudis Calongins Colonico
pares, germans i
nebots, cosins
companys de Sant
Jeroni de la Murtra i de Badalona
amigues i amics,
Agraeixo de tot
cor a l’Ajuntament de Calonge l’honor que em fa d’afillar-me: per a mi és una
distinció extraordinària i immerescuda però que accepto amb humilitat i amb
naturalitat. De fet des de petit que m’he sentit calongí. De Calonge prové la
meva família materna: els Ragolta; a Calonge hi van festejar els meus pares fa
seixanta anys, jo vaig venir ja de molt petit amb ells a passar els estius a
Can Rusques. La tia Felícia, germana del meu avi Pons i la Carmen i el Miquel, el maño amb la seva filla Maribel,
esposa de l’actual alcalde, eren referents quotidians. Aquí vaig començar les
meves recerques històriques de la mà del recordat Pere Caner i aprofito avui
per fer memòria de la seva vídua la Dolors Ubach que ens ha deixat ben
recentment. Aquí hi vaig conèixer la família Viñas, que van ser importants en
la meva formació. Aquí hi vaig celebrar la meva primera missa un 20 d’abril de
1986, concelebrant amb mossèn Pere Surribas, rector durant quaranta anys de la
parròquia que em va ajudar tant en el meu discerniment vocaciona, i amb el pare
Josep Parra, dominic i missioner a Guatemala. Aquí he exercit també el meu
ministeri sacerdotal: bateigs, casaments, unció a malalts, exèquies... El fet
que els meus pares ara hi resideixin bona part de l’any motiva que hi hagi de
pujar sovint. Aquí hi tinc bons amics. Sempre és un goig pujar a Calonge,
encara que popularment els calongins quan són fora, parlen de baixar a Calonge
i de pujar a Barcelona. Probablement aquesta és una reminiscència llunyana del
judaisme, del fet de pujar a la Ciutat Santa de Jerusalem. Voldria respondre bé
però al caràcter d’adoptiu i tenir moltes ocasions de comportar-me com un bon
fill d’aquesta vila.
He rumiat molt
què seria el més oportú d’explicar-vos en una diada com aquesta tan entranyable
per a mi, però d’altra banda tan familiar per a tots com és Sant Esteve,
prolongació del Nadal, i m’ha semblat que el més adient seria parlar de la
relació entre el poble i l’Església catòlica en el decurs de la història.
Procuraré no allargar-me massa i fer-ho el més amè possible.
La
sagrera, origen del municipi
En acostar-nos
al nucli antic de Calonge hi destaquen dues torres: el campanar quadrat de l’església parroquial de Sant Martí i la
torre d’homenatge del castell, circular. Sempre s’havia dit que el castell era
l’origen de la població. Ara sabem que també al voltant de l’església, a partir
de la cellera o sagrera, es va anar constituint l’atapeït nucli urbà del poble,
com el de molts altres municipis de l’Empordà i de tot Catalunya. Què era la
cellera o sagrera? Era un espai de pau i
d’immunitat. Tota violència comesa en aquest sagrat circuït era equiparada a un
sacrilegi pel qual s’havia de respondre davant d’un tribunal episcopal. Les
dimensions de la sagrera tenien regularment un radi de trenta passes
eclesiàstiques al voltant del temple. Us preguntareu què són les passes
eclesiàstiques? Eren volgudament llargues: s’establien demanant a l’home i més
camallarg del poble que fes les passes més llargues que pogués per tal de
delimitar un ampli espai sagrat i segur on ningú no podia ser robat, ferit ni
mort perquè s’exposava a la pena d’excomunió. És il·lustratiu el cas de
l’església parroquial de Sant Silvestre de Valleta, al terme de Llançà, on
s’explica en l’acta de la seva consagració que la sagrera fos mesurada per
“l’home que faci els millors passos, el qual tenint un per terra estengui les
dues cames, i amb l’altre peu faci el millor pas que pugui i avanci fins a un
mínim de trenta passos”.[1] La sagrera calongina
probablement estava descentrada perquè en tenir el castell a la part nord, la
població ja estava prou protegida per aquell sector. Creiem aleshores, però
caldria comprovar-ho, que inclouria també al sud del temple els actuals carrers
de Cervantes, dels Vius, la plaça de la Miranda i el carrer dels Morts
(actualment de Genís Ponjoan) el grup de cases antigues fins a l’actual carrer
de la Barceloneta. Les sitges de l’antiga torre quadrada del castell aquesta
extraordinària construcció única a l’Empordà, i la de grans proporcions que es
va trobar en el subsòl de la parròquia de Sant Martí, també en antics terrenys
del castell, evidencien encara més aquest caràcter de lloc de redós, de
protecció i d’emmagatzematge de
provisions que tenia el nucli antic del nostre poble.
L’església
parroquial, documentada ja al segle X i dedicada a Sant Martí de Tours com
d’altres setanta-tres esglésies del bisbat de Girona, és la que va anar
aplegant poc a poc la població. Molts dels nostres avantpassats s’havien
establert a les Gavarres procedents d’altres indrets. Els nostres, els Racolta
(al segle XIX cognominats Ragolta) procedien concretament d’un mas documentat
ja el segle XIII i veí de Sant Cebrià dels Alls. I el mateix passava amb
d’altres llinatges calongins, procedents de la vall de Ruàs (evident
procedència hebrea “ruash” que significa vent) que s’establiren progressivament
al pla on tenien la possibilitat de cultivar la terra i de de fer-se forts quan
calia a l’església i al castell.
Però l’església,
la casa de l’església per dir-ho amb precisió, era també la casa de tots. Sabem
que al segle XIII hi havia quatre beneficis: sagristà, domer de Fonts, domer de
Rifred i domer de Vilar, però consta expressament en els llibres parroquials
que ja aleshores no hi havia sinó una església parroquial, unes fonts
baptismals i un cementiri en l’església de Sant Martí. En els llargs segles de
la cristiandat, doncs, tots els calongins van ser batejats a la mateixa pila,
van fer la comunió dins el mateix recinte, hi eren ungits quan venia
periòdicament el bisbe amb el crisma de la confirmació, hi celebraven el
casament i les exèquies. També és sabut que els rectors fins a temps ben
recents van exercir també de notaris (a més de les notaries civils que hi
arribar a haver a la vila) i van posar per escrit molts testaments
d’avantpassats nostres entre d’altres amb aquella fórmula plena de saviesa:
“sabent que no hi ha cosa més certa que el morir, ni cosa més incerta que
l’hora en què hem de morir..”.
Diuen que per
conèixer un poble cal haver estat al mercat i al cementiri, per conèixer com es
viu i com es mor. Doncs, bé el mercat de Calonge, amb el seu color i la seva
vivor, continua celebrant-se a vila tots els dijous des de juny de 1279 quan
Pere el Gran va concedir el permís[2] i de temps recents, el
mercat medieval. Quant al cementiri des de potser el segle X fins el 1829 -data
en què es va beneir el de Sant Nazari- és a dir durant 19 segles, la immensa
majoria de calongines i calongins van ser enterrats al cementiri parroquial
situat dins de la sagrera, al lloc on ara hi ha la rectoria, entre l’església i
la doma o casa del domer a frec del carrer de la Barbacana. Per cert que aquest
nom de doma deriva del llatí hebdòmada, setmana, i es refereix al torn setmanal
dels clergues. El cementiri era tan
present en la vida de la població, que el 1653 el bisbe hi va haver de prohibir
que en el seu recinte s’hi estengués la roba, s’hi posés llenya i s’hi donés de
menjar a les gallines.[3] Encara avui es conserva en
la toponímia de Calonge el nom de carrer dels Vius, i carrer dels Morts
(actualment de Genís Ponjoan) que recorda la via del darrer viatge. També molts
calongins tenien el privilegi de ser enterrats a dins de l’església parroquial
en vasos o sepulcres de llinatges familiars. Especialment els confrares del
Roser ho foren dins de la capella d’aquesta advocació. I encara alguns foren
enterrats al cementiri que durant un temps hi hagué al costat de l’Hospital, al
carrer que porta el doble nom de Sant Joan i de l’Educació. I vull fer notar
com a hipòtesi que aquest carrer estret i llarg, talment com un decumanus –via transversal romana- amb
el seu hospital per a pelegrins, podria
ser una de les branques de les vies marítimes del Camí de Sant Jaume de
Compostel·la.
El toc de les
campanes marcava el ritme de vida de Calonge com el de tots els pobles amb un
codi perfectament identificable pels veïns que s’ha anat transmetent de
generació a generació fins a temps recents. El toc dels serenos quan deixaven
la ronda de matinada, quan la gent començava a llevar-se , l’àngelus del migdia
que assenyalava la fi de la jornada laboral i el toc d’oració al vespre quan
els veïns es recollien. El toc solemne de morts que anunciava amb precisió si
el difunt era home o dona, si era o no de la població i quina posició social
ocupava. El toc planyívol de l’albat, l’infant mort abans de l’ús de raó, que
feia una de les esquelles o campanes petites. Pensem que fins al segle XIX
moria aproximadament un 50% dels infants que naixien. Era típic també el
tritlleig alegre de les festes i dels bateigs i fins i tot el singular “tocar a
peix” propi de les poblacions que no eren estrictament costaneres: quan les
peixateres arribaven a plaça el sereno anava
tocar una de les esquelles o campanes petites i corria el crit: “Dones, peix!”
i totes les mestresses sense moure’s de
casa sabien que havia arribat el peix i expliquen que entenien fins i tot el
preu que havia de pagar. També era característic -i alguns grans el recorden-
el toc de foc. El serenos alternaven els tocs de la campana grossa amb els
crits des de dalt de la torre (com feien els muecins des de dalt dels minarets) anunciant el nom de la masia o
del lloc on s’havia calat foc. La gent s’hi concentrava amb galledes i tots
anaven cap el lloc de l’incendi. O el toc del sometent (de metre so) que
congregava aquest cos armat de veïns, entre els quals el meu besavi Joan
Ragolta i Salvador que el va capitanejar un temps. Signes tots ells
d’antropologia cultural. I també des del segle XVIII el toc dels quarts i
d’hores, quan el rellotge era un luxe reservat a alguns pocs hisendats.
Hem parlat fins ara
de l’espai (la sagrera) i del temps (marcat per les campanes) i aquestes dues
coordenades podríem dir que regien i ordenaven la vida de la població. Atansem-nos
una mica més a la vida de la parròquia.
Consagrada
per un convers
L’església de
Sant Martí de Calonge fou consagrada el 12 de setembre de 1423 per un valencià,
el bisbe Andreu Bertran (+Barcelona, 1433)[4], un convers del judaisme
que no sabem amb precisió si es deia Astruc Levi o Halorqui o bé rabí Mosse,
però sí que sabem que era un gran coneixedor de l’hebreu i del caldeu. Havia
pres part de la disputa de Tortosa del 1413-1414 entre cristians i jueus i
s’havia convertit al cristianisme mercès al testimoni de Sant Vicenç Ferrer. El
dia de la consagració, el bisbe concedia les trenta passes de la sagrera, però com
que els esments a la sagrera de Calonge són molt més antics pensem que l’àrea
ja havia estat delimitada en una consagració anterior, probablement la de la
primitiva església romànica. A Calonge, com en d’altres poblacions hi va
existir una comunitat de preveres que talment com monjos cantaven al cor del
temple l’Ofici Diví, encara que pròpiament no vivien junts i després se n’anava
cadascun a casa seva.
També hem de parlar
de les festes, que cita el llibre de la Consueta, encara inèdit, de la festa
major d’hivern, per Sant Martí, època de matar el porc (signe de cristians
vells) i la de Sant Eugeni, a l’estiu, de la qual sabem que uns patricis
calongins van acordar de celebrar la festa del gra a mitjans de juliol, per tal
d’establir un parèntesi entre la sega i el batre, una festa de repòs, ja que
després d’acabada la sega, era qüestió de dedicar-se amb tot delit el quefers
de les vinyes que s’estenien des del pla Ruàs i a l’Orinella. Així va néixer la
festa major d’estiu.
Advocacions,
processons i festes
A dins de l’església
s’hi aplegaven les principals devocions dels calongins: el Sant Crist Gros,
obra del mestre Henrich de Girona, que fou rebut el 13 de gener del 1613 pels
obrers de la Sang de Jesucrist: el Dr. Joan Martorià, sagristà, Pau Casa i
Antic Bou. La Mare de Déu que ha tingut a Calonge
diverses advocacions en el decurs dels segles: “la de les esquelletes” anomenada
probablement així perquè era al peu del campanar on hi havia les dues esquelles
o campanes petites ja esmentades. La Mare de Déu d’agost, jaient a la capella
de la Immaculada Concepció, dins d’una urna de vidre que les pabordesses
passejaven pel poble cofades amb la capida blanca. La Mare de Déu dels Dolors
amb el Crist mort a la falda i, especialment la Mare de Déu del Roser, que va
arribar a tenir a Calonge una confraria nombrosíssima, especialment després de
la victòria de Lepant del 1571 atribuïda pel Papa al rés del rosari, fins al
punt que es podia dir que al segle XVIII tots els calongins eren confrares del
Roser. (M’agrada la paraula confrare, perquè parla d’igualtat i de
fraternitat). També cal destacar la devoció a la Mare de Déu del Remei, relacionada
amb els trinitaris i introduïda a mitjans del segle XIX pel clergue Martí
Oliver, fill del mas Oliver de la Serra i encara la Mare de Déu de les
Victòries que tingué la seva arxiconfraria al segle XIX.
Una altra
devoció calongina molt arrelada va ser la de Santa Llúcia: se sap que hi havia
gent que no anava a missa en tot l’any però que la festa de la santa feia
quilòmetres per anar a l’església a venerar l’advocada de les modistes i de la
vista. I també en el dia d’avui és obligat de citar la capella de Sant Esteve,
el primer màrtir, edificada en un turonet de la Vall de Ruàs i avui totalment
en runes, a la façana de la qual hi havia un relleu antropomòrfic molt primitiu
que avui es conserva al museu parroquial.[5]
Ara sabem també
mercès a la documentació de l’Arxiu Diocesà de Calonge que l’església
parroquial de Sant Martí també va ser marc de la representació de diversos
autos sagramentals: del 17 de desembre de 1664 per exemple és la llicència
episcopal per representar el misteri del Naixement la nit de Nadal, “amb hàbits
pastorils”. Aquesta seria una de les primeres representacions dels pastorets a
la vila[6] que es van perllongar fins
al segle XX. Tothom recorda com la nit de Reis els mags entraven a l’Església a
venerar l’Infant i a fer feliç a la mainada i que darrerament, ha nascut la
representació del Pessebre Vivent al voltant i a dins del Castell. Cal
felicitar els seus organitzadors. També l’església –tots els batejats- afavoria
el lleure i la trobada festiva. La vida eclesial es prolongava més enllà del
temple amb les processons a Sant Marc a l’anomenada “església vella” (que
identifico amb l’església romànica de Fenals), que per Santa Llúcia s’anava
també a l’ermita de Santa Llúcia de l’Arboç, situada al terme de la Bisbal,
prop de Fitor “malgrat les tramuntanades i la pluja (...) Es tocaven sardanes i
s’hi dinava. Cap al tard, tornaven les colles fent gatzara.”[7] La processó de la Santa
Creu celebrada cada any el 3 de maig fins al Pedró on hi havia la creu de terme
i la del Corpus que recorria els principals carrers de la vila. I també, per la
segona Pasqua, s’havia anat a Sant Sebastià de la Guarda de Palafrugell en
pelegrinatge[8]
i també, en la seva festa, a la Mare de Déu d’Esperança a Cruïlles.[9] De temps més recents és la
devoció a Sant Cristòfol que portava cada any a beneir centenars de vehicles
davant de les escales de Sant Martí, com queda reflectit en el magnífic llibre
gràfic “Calonge i la seva gent. Imatges del 1885 al 1985”, de Josep Fort.[10] Tots aquests actes són
signes de la vinculació del poble a l’Església també des del punt de vista
espiritual. Els anomenats obrers treballaven amb els preveres en un exercici
del que avui anomenem coresponsabilitat. Podríem ben bé dir que l’Església
s’encarnava al poble i el poble configurava l’Església.
La festa de Nadal
era una festa immòbil, es a dir, a diferència de la Pasqua es mantenia sempre
en la mateixa data: a la vigília els sacerdots de la comunitat resaven completes,
a la nit, cap a les 12, matines, a l’ofici tèrcia i a la tarda vespres i completes.
I el dia 25 de desembre s’anunciava així el Nadal: “Tres Missas celebran en tal die los Sacerdots, que figuren los tres
estats de la naturalesa humana. La primera dita del Gall; lo estat antes de la
Lley, en que las gents ignoraban á Deu. La segona, del Alba; lo estat de la
Lley escrita, en que Deu comensá á illuminar lo Mon. La tercera, Major, figura
lo present estat de la gracia, en que Cristo sol divino nos ha il·luminat ab la
sua vida y doctrina (...) Esta espiritual Nativitát havem de procurar ab una
santa Confessió y Comunió. Acompanyemnos ab los Angels en benehir y glorificar
al Senyor. Alabém alegres, en estas festes, al Fill de Déu nat: y, ja que lo
Etern Pare nos donà son Fill amat, corresponem liberals ab dádivas y ofertes,
amant de tot cor a un Déu que tant nos ha amat”.[11]
A la revetlla de Nadal, segons Pere Caner, els més petits feien cagar el tió i
el jovent celebrava la Nit Bona menjant cols i allioli, regat amb vi valent.[12]
Els més ancians
recordaven encara el combregar, el solemne seguici que portava la comunió als
moribunds. I les processons dels enterraments que han subsistit fins a temps
recents precedides per la creu parroquial, el sacerdot amb capa pluvial negre
amb els escolans, de casa a l’església i de l’església al cementiri amb aquella
salmòdia planyívola alternada amb el toc de la campaneta. I encara hem de
parlar del salpàs, la popular benedicció amb sal que feien els preveres a les
masies, acompanyats dels escolans que rebien la gratificació amb ous. Es
tractava de recordar de manera perenne la frase evangèlica: “Vosaltres sou la
sal de la terra” (Mt 5, 13).
També l’església
va exercir una funció formativa. Podríem esmentar els rectors que van impartir
l’ensenyament fins a temps recents, però no ho farem per raó de brevetat, i
també les fundacions de les Carmelites Vedrunes i dels Germans de la Salle,
dues congregacions presents al segle XIX i avui, dissortadament, absents del
poble.
Possiblement van
ser els censos que havien de pagar puntualment tots els masos a l’Església i
els abusos d’alguns preveres que no van obrar segons l’Evangeli, els qui van
allunyar més el poble del clergat. Però l’anticlericalisme, tan propi dels republicans
federals i després de grups anarquistes, no va ser capaç de trencar la vinculació
espiritual del poble amb l’església (que
som tots els batejats) ni molt menys d’esborrar la llibertat religiosa de cada
calongí i de cada calongina.
La
llibertat religiosa i la laïcitat
Avui Calonge,
com bona part de Catalunya, s’ha convertit en una població en part
secularitzada i en part multireligiosa. Vivim en un Estat laic, però cal no
oblidar que la llibertat religiosa és un dret de la persona i que la laïcitat
és un principi d’ordenament constitucional. Per tant convé tenir molt clar que
aquesta, la laïcitat, està al servei de l’exercici de llibertat religiosa i no
a l’inrevés. I ací voldria citar Lord John Acton, reconegut com un dels més
fervents defensors de la llibertat religiosa i política. Ell sostenia que
l’Església acompleix fidelment la seva missió animant la recerca de la veritat
científica, històrica i filosòfica i promovent la llibertat individual en el
món de la política. En el decurs de les dècades de 1870 a 1880, Acton va
començar a delinear una història universal que documentés el progrés de la
relació entre la virtut religiosa i la llibertat personal. Acton defensava el
seu treball com una teodicea, és a dir una defensa de la bondat de Déu i de la
seva cura providencial del món.
També el
venerable Dr. Josep Torras i Bages, glossant l’Encíclica Libertas de Lleó XIII (1888), diu que “el municipi és el carreu
fonamental de tota organització regional”. Em fa pensar en aquella endreça de
“La Vall de Calonge” de Pere Caner: “els municipis són les cèl·lules de les
nacions”. “El concepte de Municipi- escriu Torras i Bages- importa la idea
d’una certa vida propria; mai la confusió amb l’Estat ni l’absorció o
assimilació en aquest, que és precisament lo que resulta avui en una part de
les nacions d’Europa”. I acaba amb unes paraules ben actuals “a la tendència
civilista que avui domina en les esferes governamentals dèu oposar-se la
tendència naturalista i cristiana, l’encarnació de la qual està en el bon
regionalisme; i de consegüent la nova institució del patrimoni o cabal del
comú, administrat pels homes del lloc i de l’escola indígena amb sa vida
propria, han d’ésser l’objecte preferent dels bon ciutadans”.[13]
Avui l’Església –és a dir tots els batejats- ha de tornar els orígens i
s’ha d’allunyar tot el que pugui de la lògica i les estratègies del poder. Ho
ha defensat Benet XVI en diverses ocasions i altra vegada ben recentment en la
creació de nous Cardenals: “El regne de Crist ha de ser un regne de servidors,
completament divers d’aquells terrenals, la reialesa de la veritat és la única
que dóna a totes les coses la seva llum i la seva grandària: ésser deixeble de
Jesús vol dir no deixar-se fascinar per la lògica mundana del poder si no
portar al món la llum de la veritat i l’amor de Déu”.[14]És
sabut també que el poder corromp i que el poder absolut corromp absolutament. O com diu l’adagi: “si vols conèixer un home
dóna-li poder i si el vols conèixer millor, treu-li.”
Cal que els calongins batejats i conscients del seu baptisme revifin la
vida eclesial de la població. No pot ser que una església amb una història
mil·lenària hagi de romandre avui tan de temps tancada i només amb activitat
sagramental pel sol fet que no hi pugui haver un prevere amb dedicació
exclusiva. La manca de preveres ha de ser un incentiu perquè els laics es facin
càrrec de les seves responsabilitats com a batejats. Diverses esglésies del
bisbat de Girona i d’altres bisbats de Catalunya són ja portades dia a dia per
seglars amb responsabilitat pastoral, nomenats pel bisbe, que en tenen cura que
porten l’administració, la catequesi, que animen la litúrgia, que visiten els
malalts... Per a mi fora un desig que fos també així a Calonge.
El
Pessebre i la Pau
Acabo. L’estiu
de 1974 a la plaça del Castell de Calonge es va representar l’Oratori “El
Pessebre”, amb text de Joan Alavedra i música de Pau Casals, una peça magnífica,
emotiva i entranyable on les figures del pessebre cobren vida i parlen i fan referència
a la vida pública i a la Passió de Jesús; un poema simfònic que havia estat
musicat sota la dominació nazi i que es va haver d’estrenar molt lluny de
Catalunya, al Fort de San Diego d’Acapulco el 17 de desembre de 1960. La
dolorosa experiència de l’exili queda plasmada en els emotius versos del cor
dels camells: “quan s’acabarà/ tan llarg caminar/ per terres estranyes?”. Recordo
que entre els assistents a aquella representació calongina, hi havia un fill
predilecte de Calonge, l’eminent radiòleg Dr. Josep Maria Vilaseca i Sabater,
president del patronat dels festivals de música, i un altre fill adoptiu de la
vila i el popular radiofonista Joan Viñas Bona, tots dos ja traspassats i als
quals tinc avui especialment presents. Hi era també mossèn Pere Surribas i la
seva mare i molts d’altres calongins que ja ens han precedit en el senyal de la
fe i dormen el son dels justos.
El Pessebre
culmina amb aquell cant tan emotiu d’un àngel: “Mai més guerra/mai més pecat/
pau als homes de bona voluntat!”. I cor, solistes i orquestra responen amb un
gran clam final: PAU!!. És amb aquest mot i aquest desig que poso fi a les
meves paraules tot desitjant-vos el millor per aquestes festes i tot el nou any
2013.
Moltes gràcies
per la vostra amable atenció.
[1] J.BADIA-HOMS i d’altres. Llançà a
l’època medieval. Aportacions al seu estudi. Figueres 1995. Cf. J. AYMAR, “La
cellera de Sant Martí de Calonge i la consagració de 1423”, EBE, 20, 2001p. 51
[2] P.CANER, La Vall de Calonge,
1983, p. 99
[3] J.AYMAR, “L’església
parroquial de Sant Martí de Calonge” a EBE, 1981, p. 84.
[4] Sobre aquest prelat i la seva visita pastoral a Calonge vegeu el
magnífic estudi d’I.PUIG i ALEU, Una
Visita Pastoral al Baix Empordà als anys 1420-1423. Barcelona, Fundació
Noguera, 2006.
[5] P. CANER, La Vall de Calonge,
p. 196.
[6] ADG. 260 f. 192
[7] P. CANER, ibídem, p. 130.
[8] APC. Llibre de l’Obra
1617-1679.
[9] APC. Ibídem (1617 i 1626)
[10] J.FORT I RIPOLL, Calonge i la
seva gent. Imatges del 1885 al 1985. Ajuntament de Calonge, 2012.
[11] Rituale Ecclesiae et Diocesis Gerundensis de Mandato Exmi. Ilmi. ac Rmi.
D.D. Florentii Lorente et Monton, Dei et Sanctae Sedis Apostholicae Gratia
Episc. Gerunden. Regal Ordinis Elisabethae Catholicae magna cruce insignit,
Regni Senatoris, Regiique Consil. Etc. Ad Normam Ritualeis Romani Auctum.
Correctum, et emedatur. Girona
1851. [Endreça manuscrita de D.D. Martín Oliver Pbro y Canonicus. I en llapis:
“Donativo de la familia Sardó-Oliver a la parroquia de Calonge en mayo de mil
novecientos treinta y nueve] p. 18-20.
[12] P.CANER, La Vall de Calonge,
p. 130.
[13] J. TORRAS I BAGES, “La
Tradició Catalana. Estudi del valor ètic i racional del regionalisme català.” A
Obres Completes vol. IV, Barcelona, 1913, p. 129-132.
[14][14] Benet XVI: Homilia en el
consistori ordinari públic per a la creació de nous cardenals (25/11/2012)
Comentarios
Publicar un comentario