Visitar el poble hebreu
Diumenge
IV d’Advent 23/12/12
Després
de l’Anunciació, Maria no es va quedar
entotsolada contemplant-se a si mateixa ni el gran Misteri que Déu obrava en el
seu si. Va saber que la seva cosina Elisabet gran i en estat, la podria
necessitar, i va sortir tot seguit a ajudar-la. Va prendre’s seriosament allò
que hem escoltat a la carta als cristians hebreus: “Vinc a fer la vostra
voluntat”. I segurament Maria es va quedar amb ella, amb Elisabet, fins al
part. Li va caldre recórrer un camí costerut cap Ain Karim (que vol dir “font
de la vinya”). Jo fa poc he tingut l’ocasió de fer-lo. És probable que la Verge
anés acompanyada de Josep i Elisabet de Zacaries. Que bonica que és la trobada entre
les dues cosines! Fa temps que em pregunto com sabia Elisabet que Maria era la
Mare del seu Senyor que venia a visitar-la. Qui li ho havia dit? També un
missatger del cel?
De Maria, Jesús
va aprendre a fer un viatge llarg per visitar una sola persona. Podria
preguntar-me si en aquestes festes hi ha algú que espera la meva visita
(teologia de la visitació). El fet és que d’aquella trobada de les dues cosines
en surt el Magnificat aquest cant de lloança, tan bell com teològic com
revolucionari. Avui quan arribem a Ain Karim trobem el Magnificat escrit en
moltes llengües en rajoles. Nosaltres el vam cantar en català.
En la tradició,
en els Concilis, en la teologia, Maria és figura de l’Església. Perquè porta
Crist en el seu interior. Maria representa el cristianisme. En canvi Isabel
representa la religió hebrea de la qual procedien Crist i els apòstols. Isabel
representa la religió jueva, està desposada amb un sacerdot del temple Zacaries
i a més el relat ens havia dit abans que Zacaries havia tingut una falta de fe
i s’havia quedat mut.
La mudesa de
Zacaries significa que el poble d’Israel ja no tenia gaire novetat a dir. És com si el cristianisme anés a veure el
judaisme, l’hebraisme (Cf. J.M.González, María,
Victoria del Espíritu, Barcelona, Edimurtra, 1993, p. 56-57). Potser és el
que hem de fer també avui, atansar-nos als jueus. Els jueus tan poderosos en el
món. Els darrers papes des de Joan XXIII han fet signes eloqüents d’aproximació
al judaisme. Joan XXIII va suprimir l’expressió “pèrfids jueus” de la litúrgia
de la Setmana Santa (perfídia significa incredulitat i ceguesa), tant Joan Pau
II com Benet XVI han visitat la sinagoga i han tractat i tracten els jueus de “germans
grans”. Per això és important, si més no una vegada a la vida visitar Terra
Santa, i si no podem pelegrinar-hi fer-ho interiorment i esdevenir tots
missioners com Maria.
Comentarios
Publicar un comentario