El miracle de l'hospitalitat
Diumenge XV de durant l'any
Enmig de la xafogor
de l’estiu Abraham reconeix en aquells
tres pelegrins la presència del mateix Déu. No els pregunta ni qui són ni com
pensen , ni la calor l’impedeix de treballar: de seguida els acull i els
prepara un àpat. I gràcies a la seva generositat Abraham escolta dels llavis d’aquells nouvinguts un anunci sorprenent
que li canviarà la vida... Potser la representació més cèlebre d’aquesta escena
és la icona que ens va deixar Andrei Rublev al segle XV, plena d’un simbolisme
encisador: tres àngels alhora semblants però amb túniques de colors diferents.
L’àngel que porta el mantell blau representa Déu Pare- el cel- el que el porta
vermell Déu Fill –el sacrifici de la creu- i el que el porta verd Déu Esperit
Sant. A la part de dalt hi veiem una casa, un arbre i una muntanya. Són signes
de les grans realitats religioses de l’Antic i del Nou Testament. La casa és l’indret
de la presència de Déu enmig del seu poble (el Temple en l’Antic Testament i la
comunitat reunida en el nou) l’arbre és el lloc de la prova (la temptació del
Gènesi i l’arbre de la creu) la muntanya és el lloc de la llei (la llei antiga
donada a Moisès i la nova, el Sermó de la muntanya de Jesús). Quan Antoni Gaudí
va concebre la Sagrada Família també va assignar tres colors a les tres divines
persones: el groc a Déu Pare (la llum), el vermell a Déu Fill (la sang del
sacrifici), el taronjat a l’Esperit Sant, mescla del groc i del vermell. Quan a Barcelona l’any 1992 es van celebrar
els Jocs Olímpics es va construir un centre que acollís els representants de
les diverses religions i que avui és el temple del patriarca Abraham. Un lloc
on tots els atletes que volguessin poguessin pregar segons la seva tradició
religiosa. Recordo que l’autor del retaule d’aquell temple, Riera i Aragó, va
voler representar l’acolliment d’Abraham
a als tres personatges misteriosos mitjançant tres grans plats daurats...
Marta i Maria també
practiquen l’hospitalitat amb el seu amic Jesús i la colla dels deixebles que l’acompanyaven.
Marta ho fa de la manera que sap millor servint i preparant la casa. Maria
escoltant. Estar als peus és propi del deixeble. No era habitual que es permetés a les dones de
ser deixebles dels Mestres de la Llei i dels rabins d’aleshores. Jesús ho
permet. Què ens diu avui el Senyor? Que
l’hospitalitat no és completa si no
escoltem l’hoste. A la gran tradició benedictina l’hoste ha de ser acollit com
el mateix Crist. Ens hem de multiplicar per servir-lo, però també hem d’estar
disposats a escoltar-lo. Aleshores es produeix el miracle. Cada vegada que
celebrem l’eucaristia l’ acollim a Ell mateix. En la icona de Rublev, al mig de
la taula hi ha una copa, símbol de l’amor nou i de la festa. Tota la Trinitat
hi és present.
Comentarios
Publicar un comentario