Consolació i desolació
Diumenge II de Quaresma
Tots en el decurs de la nostra vida passem moments
de claror i moments de foscor. Dies i nits. Els grans sants també els han
tingut. Sant Ignasi de Loiola parla de consolació i de desolació. Sant Joan de
la Creu de la “noche oscura del alma”.
Santa Teresa de Calcuta després d’unes consoladores experiències místiques, va
viure una llarga foscor interior fins a la mort, que queda reflectida en el seu
llibre “Vine, sigues la meva llum...”. També aquests moments els podem viure
com a comunitat...
Avui l’evangeli descriu un moment intens de consol,
de llum i de pau dels tres deixebles estimats. Aquell Jesús de cada dia, aquell
que els havia cridat a la vora del llac, aquell per qui ho havien deixat tot,
aquell que menjava i dormia amb ells, aquell de qui havien intuït ja un
rerefons transcendent, quan ensenyava, quan guaria... ara a la muntanya se’ls
manifesta plenament transfigurat amb la llum interior de la divinitat que el fa
resplendir. Quina força que els devia donar aquella visió sobrenatural! Ho
expressa Pere “que n’estem de bé aquí dalt!” Però tot d’una aquella visió
esplendent, s’esvaeix, i la veu del cel els fa tornar a la realitat i al Jesús
de cada dia.
En la nostra vida conviuen la llum i la tenebra: hi
ha moments rutinaris i grisos, però n’hi
ha uns altres que semblen il·luminats per dins: un silenci fecund, un somriure
benvolent, una mirada afectuosa, una paraula o un consell oportuns, un diàleg
fecund, un encontre feliç, una trucada esperançadora, una reunió reeixida. Cada
dia en tenim d’aquests moments i és possible que en el decurs de la nostra
història hàgim tingut també alguns dies cabdals de felicitat plena.
Per què no podria ser sempre així? Per què el dolor,
la malaltia, el mal del món? Per què la corrupció, la cobdícia? Per què les
desavinences i les guerres...? Per què la mort?
La gran lliçó del cristianisme és que la passió és
necessària per poder arribar a la glòria. Que el dolor per al cristià no és un
absurd, que el patiment il·luminat per la fe no és en va, que el qui s’humilia
serà enaltit... Que Jesús arriba a l’abaixament total per poder ressuscitar
gloriosament. El doctor Torras i Bages parlava de la ciència del patir. Quanta
saviesa en els que aprenen a sofrir bé, en els qui saben enfrontar la malaltia
i la dissort quan truca a la seva porta, en els qui són capaços de somriure
davant l’adversitat. Mare Teresa va arribar comprendre que aquell aparent
silenci de Déu era per deixar parlar als més pobres. Que el Senyor ja no li
parlaria directament si no per mitjà dels més petits.
És evident que els sofriments viscuts en família, en
comunitat, en equip, són de més bon portar. Cada eucaristia, font i cim de la
vida comunitària, pot esdevenir un instant de transfiguració consoladora. La
Fundació Casa de l’Esperit i de l’Art Onlus, que és qui ha promogut la creu de
Lampedusa, que ens visita aquests dies, feta amb fustes d’aquell vaixell que va
naufragar amb centenars de persones que buscaven una vida millor, promou també
unes sagrades formes que elaboren els presos de Milà i que es distribueixen per
les parròquies. Hi ha una intenció catequètica. És que els nens i nenes –i els
adults també, és clar- comprenguem que darrera del pa blanc de la patena hi ha
una experiència de sofrença i de privació de llibertat, però també una ànsia de
superació i de reintegració social. Que avui, quan alcem el pa i el vi en la
consagració, el recordem transfigurat, en el moment del comiat.
Comentarios
Publicar un comentario