El dedins del Misteri
Santíssima Trinitat 2021
Celebrem la Solemnitat de
la Santíssima Trinitat. Tres persones distintes i un sol Déu veritable. El
misteri central de la nostra fe. Nosaltres creiem en un Déu Trinitari, al que
hem invocat des del principi d’aquesta eucaristia quan ens hem senyat. Com
escriu el nostre arquebisbe a la seva carta dominical d’avui: “l’Església ens
recorda que Déu en la seva intimitat més profunda, és una comunitat de vida i
d’amor, una família que s’estima.”
Cal distingir entre enigma
i misteri. El P. Pedro Arrupe, jesuïta, que
passà llargs anys al Japó i que fou General de la Companyia de Jesús, escriu
que en una ocasió intentava explicar-li a un japonès el Misteri de la
Santíssima Trinitat. Una feina àrdua, especialment per a un poble que no té el
concepte de persona com el tenim a l’Occident, perquè allí prima el país,
l’empresa, la família... Per dues vegades quan Pedro Arrupe, després
d’explicar-li, li preguntava si
l’entenia el japonès li responia:
“Ho sento P. Arrupe, no l’entenc.” I a la tercera va respondre: “No
l’entenc, però en tinc prou amb què vostè ho cregui...” I el jesuïta satisfet, constatava:
“Aquesta és l’ànima del poble japonès! I és que un enigma, com el problema, és
susceptible de ser entès i per tant resolt algun dia. El Misteri, en canvi, en
majúscules, no és per entendre’l, és per comprendre’l i, per tant és per
creure’l. Però no és merament una adhesió intel·lectual si no cordial, perquè en
el Misteri vivim, ens movem i som. Com diu el nostre arquebisbe: “Deixem que la
Santíssima Trinitat entri en la nostra vida. Si ho fem així veurem com el Pare
ens acull als seus braços i ens ensenya a viure com a persones noves. Ens
adonarem que el Fill vol salvar-nos i obrir-nos el cor per abraçar els crucificats
del nostre món. Veurem com l’Esperit fa possible la fraternitat i desperta en
nosaltres la creativitat per trobar solucions, avançar i sortir de la cris.
Tres persones distintes vol dir tres maneres distintes de relacionar-nos. I de
la mateixa manera que en aquest món cada persona demana una relació peculiar,
cada persona de la Santíssima Trinitat demana una relació pròpia. En tenim un
exemple en Maria. Maria és filla del Pare, és mare del Fill, és Esposa de
l’Esperit Sant. Maria lloa el Pare, suplica al Fill, invoca l’Esperit Sant. Al
Magníficat lloa el Déu que salva, que mira, que obra, que santifica, que
estima, que dispersa els altius, que exalta els
humils, que protegeix i que en el en el decurs de la història, és fidel
a les seves promeses...
Al Fill, li suplica, amb
aquella manera de demanar que tenim les persones quan ens estimem i estem en
sintonia, quan no calen gaire paraules perquè gairebé amb una mirada n’hi ha
prou. I a Canà Maria li diu, senzillament a Jesús: “no tenen vi”. I Maria és el
primer testimoni de la Resurrecció del seu Fill. D’aquesta primera aparició en
parlaven místics com Teresa de Jesús. Ara ja en parlen els biblistes i els
teòlegs. Per això ella prega per nosaltres, per això s’ha estès un lema “per
Maria a Jesús”.
Maria invoca l’Esperit
Sant, que en paraules de l’àngel en l’Anunciació, ve sobre ella. L’invoca en el
cenacle amb els apòstols en aquella primera Pentecosta. I el continua invocant
enmig nostre cada Pentecosta.
I aquestes foren les
lliçons que Jesús ens deixa quan ens diu que preguem el Pare en el silenci de
la nostra cambra, que el seguim a Ell i que ens obrim a l’Esperit Sant que ens
guia a la Veritat completa.
Ignasi de Loiola en la
seva autobiografia explica que cada dia dedicava unes hores a conversar amb cada
una de les persones de la Santíssima Trinitat i que de vegades ho feia amb
totes tres alhora.
Quan diem “jo ja prego a
Déu i en tinc prou”, es perdem la riquesa matisos d’aquesta relació trinitària.
I per això avui celebrem
la Jornada d’aquells que són mestres d’oració perquè cada dia lloen el Pare per
les meravelles que ha obrat, que supliquen el Fill quotidianament viuen en
fraternitat al voltant de la taula i de l’altar, que invoquen l’Esperit Sant
per tal que els impulsi a viure la
plenitud de l’Amor i els ajudi a discernir. Són les monges i els monjos
contemplatius.
Aquests dies que hem estat
de romiatge a Montserrat hem percebut l’estil de vida d’una comunitat que prega
i que treballa, ora et labora. Que els monjos preguen és una evidència, però la
seva feina quotidiana, moltes vegades
humil i discreta, a penes si es veu. En canvi alguns feligresos em vau
dir: “com treballen aquests monjos!” I és cert! Ho havíeu percebut. Perquè la
seva manera d’actuar és un reflex de la seva manera de donar glòria al Pare, al
Fill i a l’Esperit Sant.
Comentarios
Publicar un comentario