El vi de la Festa
Homilia diumenge V de Pasqua
A diferència de Joan
Baptista, Jesús bevia vi. I fins i tot el titllaven superficialment de “bevedor”.
El vi nou simbolitza la Festa -amb majúscula-
la novetat que el Senyor ha vingut a portar-nos i que és incompatible amb allò que
és vell: “ningú no posa vi nou en bots vells: el vi rebentaria els bots i es
farien malbé bots i vi. A vi nou, bots nous.” Potser aquest problema dels bots
que es rebenten, el jove Jesús l’havia constatat al costa del seu pare Josep, l’artesà
o fuster que devia tenir nocions de boter i d’ell n’extreia una gran lliçó. No
és la festa vella que degrada o embruteix la persona... és la festa nova de la plenitud.
És el vi de la festa.
Jesús a l’evangeli empra
uns termes que són familiars a tota la conca Mediterrània: la vinya i totes les
paraules que s’hi relacionen: el cep, les sarments, el vinyater, l’esporgada,
la poda, els bots... El fet és que el vi i la vinya són tan importants a l’evangeli
que han arribat a ser símbols cristians. Quan Antoni Gaudí va dissenyar el baldaquí
de l’altar major de la Sagrada Família hi va representar unes espigues i uns gotims
de raïm blancs i negres... Diuen que l’arquitecte de Déu s’inspirava en el
sopars que les nostres famílies a les masies feien a l’aire lliure, sota els
pàmpols de la vinya... Estava convençut que l’eucaristia té i ha de tenir molt
d’aquest àpat festiu i familiar,
El Javier Bustamante,
poeta, comentant l’evangeli d’avui a Ràdio Estel, ens recordava que a una persona que ha perdut
un ésser estimat li solem dir “Estic amb tu”. És una expressió pregona de
proximitat. És el que avui el Senyor ens diu ell és en nosaltres i nosaltres
estem en ell amb una unió tan íntima com el del cep i les sarments. Jesús diu: “Jo soc” - igual que Jahvè”- “jo
soc el que soc”. Però això no ens anul·la,
cap sarment no és igual a un altre, però una mateixa saba els vivifica tots.
Igual que el perfum, el vi
és també el símbol de l’amor de l’espòs i l’esposa un amor que es troba ja en
el Càntic dels Càntics. En el sant sopar, la paraula “vi” no apareix ni en els
evangelis ni en les cartes de Sant Pau. No obstant és obvi que la copa que Jesús
passava contenia vi, símbol de l’amor: “no beuré més el fruit de la vinya, fins
el dia que el begui de nou, en el regne de Déu” (Mc, 14, 25). I Jesús anava a
ser no solament esporgat -perdia les sarments- sinó tallat, occit. Però rebrotaria,
com els nostres ceps, després de la fil·loxera.
Badalona estava voltada de
vinyes, aquelles vinyes verdes vora el mar, de la qual parlava Josep Maria de
Sagarra, la família del qual passava els estius en una torre al peu de
Montigalà:
Vinyes verdes vora el mar
Ara que el vent no remuga
Us feu més verdes i encar
Teniu la fulla poruga
Vinyes verdes del coster
Sou més fines que la
userda
Verd vora el blau mariner
Vinyes amb la fruita verda
Vinyes verdes del coster
Vinyes verdes, dolç repòs
Vora la vela que passa
Cap al mar vincleu el cos
Sense decantar-vos massa
Vinyes verdes, soledat
Del verd en l'hora calenta
Raïm i cep retallat
Damunt la terra lluenta
Vinyes verdes, soledat
Vinyes que dieu adéu
Al llagut i a la gavina
I al fi serrellet de neu
Que ara neix i que ara
fina
Vinyes verdes del meu cor
Dins del cep s'adorm la
tarda
Raïm negre, pàmpol d'or
Aigua, penyal i basarda
Vinyes verdes del meu cor
Vinyes verdes vora el mar
Verdes a punta de dia
Verd suau cap al tard
Feu-nos sempre companyia
Vinyes verdes vora el mar!
El “dolç repòs”: la vela
del vaixell navegant es desplaça, mentre la vinya roman immutable.
Germans, anem a prosseguir
l’eucaristia, la festa del vi nou de la caritat. Que la nostra festa dominical ompli
de claror tota la setmana que avui comencem, ja en l’esguard de la nostra festa
major.
Comentarios
Publicar un comentario