Clarobscurs.
Diumenge II d'Advent
Benvolguts germans i
germanes,
La tradició ha fet de Sant
Lluc pintor, perquè escriu talment com si pintés. En aquest evangeli que hem
proclamat pinta un clarobscur: d’una banda els poderosos de la terra, els qui
exercien un càrrec, una zona obscura, perquè molts eren corruptes, foscos. De l’altra,
Joan Baptista, pobre, a l’altra banda del Jordà, clar i itinerant i al marge
del poder polític i religiós.
Per cert que en parlar
dels poderosos hi ha una anomalia. El pontificat era únic i, en canvi, Lluc
parla del pontificat d’Anàs i de Caifàs. I és que Anàs havia estat destituït
pel governador romà, però tota la vida va continuar exercint una influència
determinant, encara que el càrrec l’exercís el seu gendre Caifàs.
Però tot aquell ordre
corrupte, segons el profeta/poeta Isaïes, vindrà un dia que haurà de sofrir una
gran transformació: s’alcen les fondalades i s’abaixen les muntanyes i els
turons. És a dir, simbòlicament, els pobres són enaltits i els poderosos han d’abaixar
el cap. És en aquest mateix passatge que s’inspirà el Dr. Torras i Bages, quan
en la visita espiritual a la Mare de Déu de Montserrat, demana a Maria: “aconseguiu per als vostres
catalans aquella fe que enfonsa les muntanyes, omple les valls i fa planer el
camí de la vida.”
Dimecres passat, al
Monestir de la Divina Providència, mossèn Salvador Pie ens va parlar d’aquest “caminar
junts” que en diem sinodalitat. Va relacionar aquest camí amb el temps d’Advent
que estem vivint i amb “El poema de Nadal” de Josep Maria de Sagarra (1930)
quan diu: “Un camí, quina cosa tan curta de dir, quina cosa tan llarga de
seguir.” I més endavant quan diu:
“Camí
pelat i esqueixat,
ple de vent dalt de la
coma,
camí de la soledat,
tots els camins van a
Roma,
tots els camins, ja ho
sabem!,
tots els camins van a
Roma,
però no van a Betlem!
Perquè a Roma hi ha de
tot:
hi ha misèria i
punyalades,
i la púrpura i el llot
i les mitres consagrades!
Perquè a Roma hi ha de
tot!
I va recordar diverses imatges
pedagògiques del papa Francesc, la de la
piràmide invertida: a dalt hi ha el poble de Déu, sobretot el poble pobre. La
jerarquia és a baix, i el Papa, sota tots. Perquè el poder de l´Església és
servei i servei per baix. Altra és la imatge de l’esfera i el poliedre. Més que
una esfera llisa, l’Església té múltiples cares com el poliedre.
A l’hora del col·loqui, hi hagué intervencions interessants sobre
la necessària pastoral de la cultura i la comunicació, la formació de laics
experts en portar parròquies i, també, sobre el paper creixent de la dona en l’Església.
Quan vivim situacions d’exili
existencial, necessitem sàvies paraules que ens confortin. En el llibre de
Baruc hi ressona l’eco de la pregària i l’auguri amb què s’animaven a les
sinagogues de la diàspora jueva, amb l’esperança d’un proper dia de glòria per
la seva llunyana Jerusalem...
Com a contrast de l’escenari
de poder descrit en l’Evangeli, a la carta als cristians de Filips, la nota
dominant és l’amistat entre l’Apòstol i els seus deixebles col·laboradors. I les línies de l’autèntica amistat, no es limiten a elles
mateixes en el cercle del temps, sinó que convergeixen en l’eternitat en el dia
de Crist. Quina gran intuïció! L’amistat és perdurable més enllà del temps i de
l’espai, per això Sant Pau qualifica la seva oració de “plena de goig.” No és
joiós pensar que caminem cap a una pàtria on tots els amics ens reunirem al
voltant de la taula. Aquesta que ara anem a compartir n’és el millor estímul i
exemple.
La nostra vida és plena de
clarobscurs, però al final la claror vencerà la fosca. Aquesta és la nostra
esperança i amb aquesta esperança caminem.
Comentarios
Publicar un comentario