N'hi ha prou amb la Bíblia
Estimats germans i germanes,
Diumenge de la Paraula. En una ocasió, una bona
feligresa, la Carmen, ens va regalar, als mossens de la parròquia una Bíblia,
gran, molt bonica, una edició de luxe. És de la meva filla, ens va dir... però
no la fa servir i he pensat regalar-se-la a la Rectoria, accepten? Vam accedir,
perquè la Bíblia és una col·lecció de llibres, sagrada. El diumenge
següent la bona feligresa ens va preguntar: què ja l’han llegida? Li vam haver
de dir que no. Més enllà de l’acudit, aquesta vivència em va fer reflexionar.
La majoria dels feligresos només teniu contacte amb l’evangeli els diumenges
que aneu a missa. I els que no hi assistiu presencialment, per edat, per
impediment o senzillament perquè no voleu sortir de casa, l’escolteu per mitjà
de la ràdio, de la televisió o de les xarxes. I a ràdio Estel, l’emissora de
l’Arquebisbat de Barcelona, que cada dia emetia l’evangeli comentat quatre vegades al dia, ha quedat reduït a una
de sola: la de l’eucaristia, molt digna, per cert, que es retransmet des de la
Catedral de Barcelona i des de la Basílica de la Mare de Déu de la Mercè, a un
quart de vuit de la tarda. Però de quatre hem passat a una.
Tots estem convençuts que
la Divina Comèdia és una de les obres més importants de la literatura universal
i és un sol llibre, està escrit en la mentalitat occidental, hi ha tres grans
traduccions al català, usa un imaginari que encara és el nostre. En canvi, tinc
la certesa que el 90% dels qui en parlen no l’han llegida o no l’han llegida
del tot. Doncs la Bíblia que no és un llibre si no més de 70, que està escrita
en una mentalitat i en unes llengües que no són les nostres, que les pàgines
més antigues fressen gairebé la prehistòria i les més modernes són de fa dos
mil anys... com podem tenir la pretensió de dir que la llegim, que l’entenem i
que la fem norma de vida?
Mossèn Pere Campà, rector
de Santa Maria de l’Estany deia que avui els nens a l’escola no aprenen Bíblia
i que ell creia que n’hi hauria prou aprenent Bíblia, perquè si estudiessin
Bíblia aprendrien geografia, simbologia, religió, filosofia, literatura, art...
L’evangeli d’avui diu que
arribada l’hora de proclamar l’Evangeli al mon, Jesús va deixar el silenci de
Natzaret i va establir el seu centre d’activitat a Cafarnaüm, a la riba del Mar
de Galilea. Alguns de nosaltres hem tingut el privilegi de viatjar a Terra
Santa. I de conèixer allà on diuen que hi ha Natzaret i Cafarnaüm, fins i tot
potser d’haver navegat pel mar de Galilea. Sant Mateu, que era jueu, israelita
de ment i de cor contempla els fets salvífics a la claror del que en diem
l’Antic Testament, que alguns anomenen Vell Testament, però no per
menystenir-lo, perquè també solem dir: “del vell el consell”. En aquest cas es
basa en el text de la primera lectura que hem proclamat, d’Isaïes. Natzaret i
Cafarnaüm encara ens sonen, però de Zabuló i de Neftalí, no en sabem gairebé
res. Diuen els biblistes que els assiris havien devastat la regió nord de la
Palestina, en concret les comarques de Zabuló i de Neftalí. Com en el decurs de
la història i avui mateix hi ha tantes regions devastades per la guerra i la
supremacia d’uns envers els altres. És a dir, el poder a escala nacional o
internacional. Els oients o lectors de Mateu sabien que el Senyor és llum i
salvació, ho hem proclamat al salm. I per això Mateu posa l’accent en
l’expressió Galilea dels gentils. Del pòrtic de les esglésies, on ara mateix
tenim persones pidolant, se’n deia galilea. El papa emèrit Benet XVI,
recentment traspassat, bon coneixedor de
la Bíblia i savi, parlava de l’atri dels gentils, és a dir, d’aquells indrets
on ens trobaríem dones i homes de bona voluntat, generosos, potser fins i tot
culturalment cristians, als quals hauríem d’anunciar l’evangeli mirant de
submergir-lo en la seva cultura, sempre escoltant els receptors i partint del
que ells creuen.
Pregunta’t avui, quina és
la teva Galilea dels gentils: potser és la teva escala de veïns, aquell veí
pesat que et tira brutícia perquè no li funcionen les canonades, o el que
s’oposa sistemàticament a tot el que decideix la majoria; potser és el teu lloc
de treball on hi ha algú que et martiritza amb la seva insistència i amb les
seves obsessions, potser és el teu àmbit d’actuació eclesial on trobes
professionals o funcionaris de la caritat, que sovint s’obliden que els pobres
tenen nom i cognoms.
Germans i germanes, fa poc
va venir un jove a parlar als joves de la parròquia i els va recomanar cada mes
de llegir tota la Bíblia. Hi ha persones que han fet una lectura íntegra, com
Gandhi o l’escultor Subirachs... no és tan estrany, però els joves de la nostra
parròquia, procedents de moviments catòlics, apostòlics i romans, van quedar
sorpresos, corpresos. Una noia va preguntar tímidament: i no n’hi ha prou amb
llegir cada dia l’evangeli? No! Li va respondre taxatiu, cal llegir tota la
Bíblia. De fet a classe ens havien explicat que el bon exegeta, és a dir el bon
coneixedor del text, és aquell que sap interpretar un passatge a la claror de
tota la Bíblia, perquè tota ella és inspirada. Per això em produeixen calfred
aquells que afirmen conèixer bé la Bíblia i l’utilitzen per donar suport a les
seves pròpies opinions. Una opinió és un punt de partença, però per ser un punt
d’arribada no n’hi ha prou en haver llegit una traducció del text bíblic, ni
d’escoltar-lo cada diumenge o cada dia,
si no que cal haver-lo meditat comunitàriament d’haver-lo entès a la
claror del moment actual. I d’haver-lo viscut o, si més no d’haver-ho intentat. Algú ha dit mai que fos fàcil?
Comentarios
Publicar un comentario