Joves mansuets i rebels (versió del diumenge)
Diumenge segon del temps ordinari.
15 de gener de 2023
Estimats germans,
Joan, era cosí i amic de
Jesús. Ja abans de néixer havia saltat d’entusiasme dins les entranyes d’Elisabet.
Per què doncs diu “jo no el coneixia?”. Per què desconeixia el misteri de la
seva personalitat transcendent. I cal que descobreixi el signe de l’Esperit
Sant sobre ell, i per això ara el presenta a la gent com “l’anyell de Déu”. Mai
en tot l’Antic Testament una persona havia estat anomenada així. El Baptista
podria haver usat altres termes més familiars per als seus oients: pastor, rei,
jutge...però per què anyell? Què vol dir anyell? Ja sabeu que l’anyell, xai o
corder és l’exemplar jove, de menys d’un any, de qualsevol espècie d’ovella
domèstica. L’anyell és jove. Per què se sacrifica un animal jove? Per
poder-lo consumir. La carn de xai és el principal tipus de carn consumida pels
humans.
I, per això, aquest apel·latiu, anyell, m’ha portat a reflexionar en els joves, en com sovint teniu la vida distorsionada i en com d’una manera o d’una altra, els adults us sacrifiquem. El científic i poeta catòlic David Jou, diu que l’episodi d’Abraham i el sacrifici d’Isaac és ben problemàtic. «Jo no creuré mai en un Déu que m’exigeixi el sacrifici d’un fill, diuen molts. Però molts d’ells han renunciat a tenir fills per la seva comoditat, o van tenir fills i no se’n van ocupar, o van tenir fills i els van enviar a la guerra, o van avortar, però diuen que no creurien en un Déu que exigeixi el sacrifici dels fills.. Quina contradicció!»
Jove, des que comences a
treballar, o acabada la teva carrera universitària, has de produir i pagar
impostos per poder-te sostenir-te tu mateix i la societat en el context del
qual vius, has de sostenir l’estat, amb totes les seves tremendes càrregues i has
de sostenir un nombre cada vegada més gran de primerencs jubilats. I això ho fas
amb greu minvament del teu temps i de les teves energies per conèixer el món,
per a conrear l’amistat, per viure l’amor, per fer esport i per fruir de
l’alegria de viure. A més això t’obliga a definir i decidir una vocació laboral
o d’estudis a una edat inadequada per a tu, perquè com ja deia el Dr. Marañón,
encara no tens experiència, ets molt impressionable i estàs sotmès als durs
vaivens de la teva efervescència corporal... o d’altres han ocupat el lloc dels
teus progenitors i decideixen per tu. Tens dret a rebel·lar-te...t’he d’escoltar molt més, no puc prendre el teu nom en
va i t’he d’acompanyar molt més amb l’escolta i amb l’exemple. Perquè encara que penso que et conec,
desconec el misteri de la teva personalitat transcendent.
Estimats: l’anyell és
també símbol de mansuetud i Jesús dirà “feliços els mansuets” perquè ells
heretaran la terra. I les persones plàcides, serenes, humils, tendres, de tota
edat, ens guanyen el cor i poden canviar les nostres relacions.
Els sacrificis de Joan i
de Jesús seran diferents, però amb un denominador comú, tots dos moriren
relativament joves i víctimes d’una conxorxa. Joan serà decapitat perquè va
caure en mans d’una conxorxa de frivolitats i corrupteles: la de la cort del
Rei Herodes. Jesús serà sacrificat per la conxorxa d’interessos polítics i
religiosos de la cultura jueva i pagana del seu temps. Però aquells seus
sacrificis no van ser estèrils, per això avui som aquí i les paraules que diem
a l’eucaristia estan amarades de saviesa i de bellesa, una bellesa sempre
antiga i sempre nova, com deia Sant Agustí. Mirem de retrobar el seu sentit
primigeni. Quan diem el Senyor tingueu pietat, estem demanant-li que ens
ungeixi amb la seva misericòrdia, és a dir que ens doni un cor més capaç
d’entendrir-nos i de compadir-nos de la misèria aliena i de la pròpia. I la
misèria és present entre nosaltres. I hi ha molts joves en l’atur i el
desconcert. Demà ens reunirem el nou equip de Càritas de la parròquia per
intentar discernir tots junts com donar millor resposta a la varietat de
situacions vitals que ens venen a trobar.
Joan, el Precursor sabia
que en presentar Jesús com l’anyell, els israelites recordarien immediatament
l’ «anyell pasqual», la sang del qual sobre les llindes de les cases en aquella
nit de Pasqua, a Egipte, havia lliurat els seus pares esclaus del Faraó de la
massacre de l’àngel exterminador de la desena plaga. El Baptista intueix el
destí de Jesús: un dia seria immolat com aquell xai. I ho va encertar, perquè
Jesús va ser sacrificat a les tres de la tarda, a la mateixa hora que se
sacrificaven els anyells al temple. I vet aquí que el xai serà un animal sagrat
sacrificat en les tres grans tradicions monoteistes. Necessitem que algú més
poderós que el mal, que el pecat, que la mort... ens alliberi de les nostres
esclavituds, ens «marqui» (amb la seva pròpia sang/vida) perquè puguem
posar-nos en camí cap a la terra de la llibertat, perquè siguem realment fills
de Déu (Jn 1, 12).
Per això, abans de
combregar diem “mireu l’anyell de Déu”. És a dir abans d’entrar en comunió els
uns amb els altres i tots amb el Senyor, li estem demanant que ens unti, que
ens ungeixi amb la sang de Jesús perquè ens defensi, ens protegeixi i ens salvi
de tants mals com ens aguaiten, en els que ens fiquem, i en els que altres ens
fiquen. I per això a la invitació del que presideix repetim amb mansuetud i
fermesa les paraules del centurió, home de fe que se sentia impur: «no soc
digne que entreu a casa meva, digueu-ho només de paraula i serà salva la meva
ànima.»
Comentarios
Publicar un comentario