Exsangüe
Solemnitat del Cos i de la Sang 2023
Estimats germans i
germanes,
Hi ha una frase popular
que es diu d’una persona quan és excessivament tranquil·la, mancada d’energia, diem que
aquesta persona “no té sang a les venes”. També parlem de “tenir sang d'aigua”
i “que el vi fa sang”. En castellà té el mateix sentit. Tots en coneixem d’aquestes
persones, sense sang, de manera que com diu un autor hi ha morts que són vius,
i hi ha vius que són morts (A.Aya). I en positiu, Josep Maria Sagarra, el poeta
parlant del patró de la Corona d’Aragó, de Rússia i d’Anglaterra, Sant Jordi,
diu que:
“La rosa li ha donat
gaudis i penes
i ell se l’estima fins qui
sap a on;
i amb ella té més sang a
dins les venes
per poder vèncer tots els
dracs del món.”
El cristianisme, com diu
el gran hel·lenista
Antoni Bosch-Veciana, és una fe de corporalitat. Quan distribuïm la comunió diem:
“El cos de Crist”, no “l’esperit de Crist”, no “l’ànima de Crist...” Però què
és un cos sense sang? És un cos exsangüe, és a dir un cos mort, perquè la sang,
ja en el judaisme, és el símbol de la vida. I un cos exsangüe, per definició,
no pot sobreviure.
La carta de Sant Pau als
cristians de Corint que hem proclamat, parla de la sang i del cos. Curiosament,
amb aquest ordre, primer la sang i després el cos: “El calze de la benedicció
que nosaltres beneïm... ¿no és potser comunió amb la sang de Crist?”.
Jesús a l’evangeli encara
rebla el clau: “si no mengeu la carn del fill de l’home i no beveu la seva
sang, no podeu tenir vida en vosaltres”, “qui menja la meva carn i beu la meva
sang”, “qui menja la meva carn i beu la meva sang té vida eterna...” Rellegiu-la,
si us plau, el Senyor sempre parla del cos i de la sang, són indissociables. Encara que històricament la sang sembla que s’hagi
anat esborrant i de molt antic hem parlat i encara parlem del Corpus i mai del Sanguis,
Corpus és la festa del Cos i de la Sang de Crist. No obstant, en la gran
majoria de les celebracions eucarístiques de les parròquies els fidels només
combreguen amb el pa consagrat. En canvi, en les comunitats contemplatives, se
sol combregar sempre amb les dues espècies: pa i vi. Havent-ho conversat amb
alguns de vosaltres, a partir d’aquest diumenge, a la Parròquia, oferirem la
possibilitat que tothom que ho desitgi, amb la deguda veneració, pugui
combregar amb les dues espècies. La comunió esdevé així més significativa i
cobra plenitud de sentit la pregària: “hem combregat amb el Cos i la Sang del
vostre Fill. ” Certament que això demana una adequada pedagogia i que hi ha
persones que per motius de salut no poden beure vi, però en una comunitat
madura aquesta praxi hauria de ser habitual.
Aprofito per dir hi ha
persones que us estimeu més que el sacerdot o el ministre extraordinari us doni
directament la comunió a la boca: és perfectament legítim, però us preguem que,
en la mesura del possible, combregueu al final, especialment per motius
higiènics. Cada vegada que us donem la comunió a la boca, el ministre es rentarà
les mans amb gel hidroalcohòlic. D’altres que, per intolerància, només podeu
combregar amb pa sense gluten, teniu també la possibilitat de fer-ho
directament amb el vi. És més, si en una celebració per imprevisió, s’acabessin
les hòsties consagrades i hagués quedat una mica de sanguis,
barrejant-lo amb vi, tots els qui ho desitgen podrien combregar, sense anar-se’n
dejuns.
Tinc amics a qui els
agrada especialment el vi a taula. Algunes en beuen dues i tres copes. D’altres
potser sense saber-ho s’han alcoholitzat. Fa anys deien que per cada drogoaddicte
hi ha deu alcohòlics. No ho sé. Un
servidor no en bec gaire de vi a taula en solidaritat amb les persones que
convisc: algunes tenen prohibit l’alcohol per motius mèdics i d’altres per
motius religiosos, però entenc que d’altres visquin la cultura del vi, com diu
J. Le Goff, tan mediterrània. Ara tot amb moderació i eutrapèlia, la virtut de
la moderació.
Preguem que en les nostres
celebracions es faci visible el que cantem: “quan el vi, bevem al teu entorn,
apropem el temps del teu retorn.”, però sobre tot, no fem comunitats exsangües,
mancades de sang, apàtiques, recloses en elles mateixes, més pendents del que
fa el veí que de la pròpia llar, més atentes a la palla que hi ha a l’ull del germà
que no de la biga que hi ha en el propi. Una comunitat exsangüe és exactament
el contrari d’una comunitat sinodal.
Ens alegra que demà
diumenge presideixi l’eucaristia de les 9 del matí, per primera vegada des que
fou ordenat, el bisbe David Abadias i que administri el sagrament de la
confirmació a alguns adults i joves de la nostra comunitat (el Manel, la Carol,
el Miquel...). Novament demà aquí es farà visible l’església sinodal perquè hi
participareu els laics i el bisbe, preveres i consagrats que estem al vostre
servei. Donem-ne gràcies a Déu i demanem-li a l’Esperit Sant que inspiri aquest
nou pastor, el bisbe David, i el faci cada dia més “segons el Cor de Jesús”. I
es tornarà a fer visible a la tarda, quan els membres de la comunitat pastoral
de Badalona recorrerem novament els carrers de Dalt la Vila. Amb un cos que vol
ser un amb el Cos de Crist, amb una sang que vol ser una amb la Sang de Crist.
Comentarios
Publicar un comentario