Por i sentit de la realitat
Diumenge 12 de durant l’any
El pare Miquel Estradé, un
savi monjo de Montserrat, explicava que una vegada, baixant del Monestir en
direcció a Can Massana, on l’esperaven a dinar, es va perdre, tot i que era un
camí que havia fet moltes vegades. Segurament és una experiència que tots hem viscut
i que ens fa ràbia: la de no saber arribar un dia a un lloc on sovint hi hem
estat... El P. Miquel, malgrat que l’indicaven, no sabia trobar el camí, veia
la casa però no hi podia arribar. Sota el sol del migdia es va a angoixar i
finalment l’angoixa se li va tornar pànic. Fou aleshores que veié un pi i, d’esma,
es va abraçar al seu tronc i va començar a respirar pausadament. Explica que el
contacte material amb el pi el va fer davallar altra vegada a la realitat, va
poder raonar i seguint una clara deducció va arribar en cinc minuts al camí que
passa per sota la Roca Foradada i va fins a Can Massana. És interessant la
conclusió que en treu: “la por m’havia fet perdre l’esperança d’arribar a Can
Massana abans de la una, i el pi me la va retornar (...) La por m’ofegava l’esperança,
mentre que la realitat me la va retornar i me la va mantenir”. El cor quan està
ple de por és que està buit d’esperança, deia fra Antonio de Guevara...
La por a enfrontar la
realitat, fa que els porucs es repleguin en ells mateixos i ordeixen el secret
que és sovint la tapadora dels qui tenen por i es fan forts conspirant.
Dediquen totes les seves energies a planificar el mal que faran, de vegades amb
capa de bé. El
secret és la seva arma. Les societats secretes avui es reparteixen el poder del
món. Actuen de manera oculta, en la foscor. Són com els tèrmits, la llum els
mata. Això ja s’esdevenia en temps de
Jesús: els poderosos feien conxorxa contra ell. Però Jesús demana als apòstols
que no tinguin por dels homes, poden matar el cos però no la llavor de vida
perdurable que hi ha en el si de cada batejat.
I els desemmascara desmunta l’arma oculta del secretisme: “tot se sabrà”.
Per això quotidianament
hem de fer una “presa de terra”. I de tant en tant de manera més llarga. Si som
contemplatius de realitats, si mirem amb respecte i tendresa la realitat que
ens envolta, si toquem de peus a terra, esdevindrem persones esperançades i
esperançadores. Evitarem que la por ens faci perdre el sentit de la realitat,
que la distorsioni i, en canvi, anirem fent lloc a l’esperança. Per poder-ho
assolir, és fonamental trobar cada dia estones llargues de solitud i silenci
per contemplar amb ulls estimadors la pròpia realitat i la que ens envolta,
pausadament i en profunditat, talment com si fos la primera vegada que veiéssim
les persones i les coses. I ens adonarem que la realitat és complexa, que cada
persona és un món. Els judicis temeraris se solen fer lleugerament, amb
rapidesa. És molt fàcil posar etiquetes. En canvi quan coneixem mínimament la
biografia d’una persona i sabem els fets que l’han marcat, l’anem comprenent
cada vegada millor. És cert també que hem de ser conscients que mai no ho
sabrem tot de ningú – ni de nosaltres mateixos- i que en el fons de cadascú hi
ha misteri, però de tothom podem aprendre. No esperem al dia de l’enterrament
per intentar entendre les lliçons que cadascú ens ensenya.
Aquí vivim en un monestir
molt gran. De dia i de nit se senten sorolls que no es poden identificar, hi ha
moltes persones enterrades. Seria fàcil explicar rondalles de por. Gairebé mai
les hem explicat, perquè allò que més alimenta la por és la fantasia. I així
puc dir que aquí mai no he tingut por. I això permet experimentar que Déu és al
centre.
Jesús no va tenir por. Es
va mantenir ferm davant de les autoritats, fins i tot davant del criat que el
va bufetejar: li va respondre amb fermesa. La missió demana valentia. És la parresia
de la qual parla el Papa Francesc, dir les coses amb valentia sense callar res,
és a dir, parlar amb franquesa i sense por. Naturalment en el moment oportú i
mesurant bé les paraules.
És cert que Jesús a l’hort
de Getsemaní en aquella hora crucial de solitud va tenir por, va sentir pànic,
va suar sang. Però no tant a perdre la vida, com a pensar en la continuïtat del
seu llegat, sobre tot veient que els més propers dormien, absent de tots. Però de
seguida va experimentar el consol de l’àngel del Cel que li deia que ja podien
matar el seu cos...que Déu era amb Ell, que Déu era Ell. El profeta Jeremies és
el vencedor de la por que ve de fora i de la por que neix d’un mateix. Perquè
sentia que Déu era amb ell. «Déu és amb mi!» deia Joan Roig i Diggle, apòstol
dels joves i màrtir. Déu és en el centre de cada un de nosaltres i aquesta
certesa foragita les pors.
Com diu el cant “no tinguem por si som moguts per la
tempesta, que ens arrossega mar endins, que Ell en el mar, obre camins.”
Comentarios
Publicar un comentario