Meditar amb el cor
Diumenge de la Santíssima Trinitat 2023
El misteri del Déu
trinitari que avui celebrem ens convida a l’adoració admirativa en silenci. Que
important que és conrear el silenci interior i, meditant amb el cor, submergir-nos
en el misteri! Les paraules i els raonaments gairebé ens fan nosa, el cor ens
ho diu i ja en tenim prou. Miquel de Unamuno deia en el seu llibre Nicodem
el fariseu, “que poc que es medita amb el cor! La fe no és una mera decisió
de l’intel·lecte, l’adhesió a un principi
abstracte, a una fórmula sense contingut, la fe no és l’afirmació de principis
metafísics o teològics, sinó un acte d’abandonament i de lliurament cordial a
la voluntat, una serena confiança en que concorren a una mateixa fi, la
naturalesa i l’esperit, una confiança ferma en que la veritat habita dins de nosaltres,
en que som vasos de veritat i que la veritat és consol, confiança ferma i que,
quan obrem amb puresa i senzillesa d’intenció, servim a un designi suprem...”
I per meditar amb el
cor cal el silenci interior quotidià. Déu se’ns
comunica en el silenci. La millor pregària a Déu Pare és en silenci, en la
solitud i el silenci de la nostra cambra, de la cel·la del Monestir o potser en un
vagó de silenci del tren.
Jesús dialoga de nit amb
Nicodem, savi mestre de la llei, una figura transversal en l’evangeli. Aquest diàleg evangèlic s’adreça a tots els
nicodems de la història, és a dir, a tots els que de bona gana creurien
públicament, però els ho impedeix el seu respecte a l’entorn social, el que
diran o, senzillament, el seu racionalisme. Sant Joan ho vesteix molt bé: a les
tres preguntes de Nicodem hi ha tres respostes de Jesús que comencen amb
l’expressió “t’ho ben asseguro” és a dir l’evangelista ens avisa és una
resposta important. Si ens hi fixem Jesús a Nicodem li està revelant un Déu
trinitari.
1.-La primera qüestió és que
Jesús era un gran mestre, el seu mestratge era reconegut fins i tot pels propis
fariseus. “Sabem que ets un mestre enviat per Déu” li diu Nicodem, fariseu, amb
aquella cortesia tan oriental que gairebé sona a adulació: “ningú no podria fer
aquests senyals prodigiosos que tu fas si Déu no estigués amb ell.” Aquí ressonen
les paraules de Jesús a la sinagoga citant a Isaïes: “L’Esperit reposa sobre
meu perquè ell m’ha ungit, m’ha enviat a portar la Bona Nova als desvalguts”. Aquesta
primera asseveració de Nicodem porta implícit el do de l’Esperit Sant.
2.- Com pot tornar a
néixer un home essent vell? Aquesta pregunta correspon, segons els estudiosos,
a Déu Fill. Mossèn Alfred Matas, deia que aquest néixer de nou, senzillament,
és morir. Nicodem va entendre la resposta de Jesús més endavant quan fou testimoni
privilegiat de la mort de Senyor (va demanar i va amortallar el cos del Mestre). Miquel Àngel
té una Pietat florentina que personalment m’agrada molt: qui sosté el cos de
Jesús no és la seva mare, Maria, com a
la Pietat del Vaticà, sinó que és el propi Nicodem -per cert amb les faccions
de Miquel Àngel- acompanyat de Maria i de Maria Magdalena. Aquesta setmana, un
cartoixà que havia vingut a veure un germà seu malalt a la residència, ens deia
amb ulls espurnejants: “Jo vaig entrar en la cartoixa només per una cosa,
senzillament per preparar-me per a la mort. I per això quan ens arriba l’hora,
els cartoixans estem tan joiosos.” És un néixer de nou.
3.- Tercera pregunta, com
es pot néixer de l’Esperit? Així com per néixer a la vida de la carn cal un
pare, per néixer a la vida del Regne de Déu és necessari ésser generat per un
Pare celestial. Per tant aquesta tercera pregunta està revelant Déu Pare. I aquesta
que avui hem escoltat és la darrera part d’aquest diàleg fecund i revelador de
l’amor de Déu que ha estimat tant el món...
Sant Agustí diu que les
restes de Nicodem foren trobades al costat de les de Sant Esteve i l’església
catòlica el venera com a Sant.
Jesús és present en tot
diàleg fraternal, podríem dir nicodèmic. El diàleg freqüent, en profunditat, va
fent que ens estimem tant que siguem uns en l’amistat.
L’Esperit Sant que aquesta
Pentecosta ha davallat abundosament en silenci il·lumina també la mirada interior
del nostre cor i ens fa més sensibles i agraïts a les atencions fraternals que
ens dispensem els uns als altres, sovint en silenci. Fa uns dies, en la
celebració de la unció amb l’oli dels malalts d’un amic molt ancià, la seva
esposa abans que la rebés, es va posar a acaronar-lo en silenci. Al nostre voltant cada dia hi ha gestos
eloqüents, gestos que ens parlen. En les atencions fraternals que ens demostrem mútuament els membres d’una
comunitat cristiana es fa palesa, a la llum de la fe, el triple lligam que ens
uneix: l’amor del Pare a l’origen de tot, la gràcia adquirida per Crist en el
seu misteri pasqual, la comunió d’amor que és l’Esperit Sant. Per això les
comunitats de vida contemplativa, on es poden veure aquests detalls d’amor
recíproc són creïbles i generen esperança, que és lema de la jornada de vida
contemplativa d’enguany. A Mont Athos un monjo vellet que ja gairebé no podia
caminar anava cap a l’església acompanyat del bracet de dos monjos joves... Amb
quina estima en tenien cura! És com veure un auxiliar de la residència donant
el dinar als ancians que ja no poden fer-ho sols. A mi i crec que a tots
vosaltres, aquests gestos ens generen esperança.
Comentarios
Publicar un comentario