Les meravelles que Déu obra en nosaltres
En la solemnitat de l’Assumpció
de Maria
Antofagasta, Xile,15 d’agost de
2023
Estimats,
el Magnificat de Maria parteix d’una
experiència senzilla i emotiva: la trobada de Maria amb la seva cosina Elisabet
i de la commoció d’ambdues. Com sabia Elisabet que Maria era la mare del seu
Senyor que venia a visitar-la? Qui li ho havia dit? El mateix Joan, dins de les
seves entranyes, que salta d’entusiasme, és el qui li ho havia anunciat. I com
a resposta a l’admiració d’Elisabet, Maria proclama el seu cant d’entusiasme,
de joia pregona, el que en diem el Magnificat.
El Magnificat parteix de la
humilitat: Maria se sent mirada en la seva petitesa. I malgrat la seva
petitesa, o precisament gràcies a ella, el Senyor ha establert amb ella la nova
aliança. Les aliances de l’Antic Testament eren amb homes: Noé, Abraham, Moisès...
la del Nou Testament és amb una dona senzilla, amb una noia del poble. Aquests dies,
hem sentit que Déu ens havia portat al desert, a travessar a aquestes
distàncies immenses, a contemplar a les nits la magnificència del cel estelat, perquè experimentem que malgrat la nostra
petitesa el Senyor ens considera interlocutors vàlids. I quan ens sentim
afeixugats, pensem que Déu obra també en nosaltres meravelles, és a dir,
miracles, coses admirables, dignes d’admiració.
El magnificat proclama que la
força de l’amor capgira l’orde establert. El Senyor omple de béns els pobres i
els rics se’n tornen sense res. Aquí hi ha la gran paradoxa. Maria trametrà al
seu fill Jesús que proclamarà als pobres benaurats... Aquests dies he celebrat en dues comunitats
molt humils, però plenes de fe i de vida, d’esperança malgrat les dificultat. I
he donat gràcies a Déu que s’ha revelat als més senzills. Quan reconeixem la
nostra realitat: humildad es caminar en verdad deia Santa Teresa en la
culminació de les seves Moradas, quan som persones realment humils, podem
construir convivències realment sòlides. I aquesta protecció de Déu als humils és
palesa en tota la llarga història de la salvació. La història humana se’ns
presenta com un gran fangar: guerres, corrupció, abusos, conxorxes del mal...
però enmig de tot aquest fangueig hi corre un riuet d’aigua bona que són les
persones que generació en generació en el decurs de la història, amb el seu
treball quotidià han contribuït a millorar la societat buscant la plenitud de l’amor.
És la història de la salvació.
Maria, en el seu himne, evoca la
fe d’Abraham, pare dels creients, però si gran fou la fe d’Abraham, més gran
fou encara la fe de Maria. Abraham va trobar un substitut al seu fill que anava
a sacrificar en un carner, al calvari no hi ha cap substitut: Jesús serà l’únic
anyell que lleva el pecat del món. Un àngel va deturar el braç d’Abraham, al
calvari l’àngel serà el mateix Jesús, clavat en creu, que anuncia a Maria que
serà mare de tots nosaltres.
En una obra de teatre d’André Chouraqui,
la que representa Maria proclama el Magnificat i, tot d’una, s’aixeca un
personatge d’entre el públic que diu: “soc teòleg catòlic i és impossible que
Maria proclamés aquest cant tan elaborat teològicament”. Aleshores s’aixeca una
velleta, també d’entre el públic que diu: “els teòlegs catòlics no saben res. Soc
jueva, he tingut vuit fills i cada fill que he tingut he proclamat el Magnificat.”
Un càntic que està inscrit en l’ànima del poble.
Feliç Pasqua de Maria!
Comentarios
Publicar un comentario