Xile al cor
Homilia diumenge XX de durant l’any
Parròquia de San
Saturnino. Barri de Yungay. Santiago. Xile.
Estimats germans i
germanes,
de vegades quan
estem a la terrassa d’un restaurant o d’un cafè, amb una persona amiga, en conversa
animada, ve a importunar-nos un pidolaire. Tant si l’ajudem econòmicament com
si no, experimentem una certa incomoditat. Si l’ajudem, pensem que potser malgastarà
aquell diner. Si no l’ajudem, pensem que potser realment ho necessita. Aquest cert
desconcert és com l’alcohol que quan desinfecta, cou. En el fons, aquella
persona l’ha exclosa la nostra pròpia societat, el nostre sistema de vida. I això
no és per a culpabilitzar-nos, si no per a obrir els ulls davant del món que
estem creant entre tots. Un amic sacerdot del bisbat d’Urgell, Ricard Barba, va
fer la seva tesi doctoral a la universitat de Barcelona sobre els sicaris. Va
investigar el seu món, les seves manipulacions, les seves febleses, la seva
curta vida, perquè aquests mateixos joves assassins a sou, solen morir
violentament. Jo crec que se’ls va arribar a estimar perquè el dia de la defensa
de la tesi, va plorar. I arribava a conclusions semblants a les del papa
Francesc quan parla dels descartats. El poder queda en el centre, els qui no el
volen, se’n van a les perifèries. Un amic que està fent la ruta pel desert del
Marroc està descobrint el poble bereber en el seu context. M’ho deia fa anys
mossèn Joaquim Brustenga quan ell i els seus companys foren convidats pel bisbe
de Rabat a El Marroc: “hi vaig anar pensant que era un problema econòmic i vaig
tornar convençut que era un problema cultural”.
Jesús també es va
sentir incòmode davant d’aquella dona estrangera i per això, d’entrada li va
clavar un moc: “No està bé de prendre el pa dels fills per tirar-lo als cadells.”
Tractar de gos a una persona és fort. Però la resposta d’aquella dona
estrangera fa reaccionar el Senyor que lloa la seva fe i amplia l’horitzó de la
seva missió. Jesús que al principi de la seva missió enviava els seus a les
ovelles perdudes de la casa d’Israel, després els dirà que vagin per tot el món
i que anunciïn la bona nova a tota creatura. És una notable ampliació de l’abast
missioner que després tindrà l’embranzida de Sant Pau, per a uns un personatge
polèmic, però per als altres un gegant del cristianisme. A la carta als
cristians de Roma que hem proclamat, valora els del seu llinatge, els jueus (no
oblidem que era fariseu) i alhora vol salvar-los perquè els creu en l’error. Són
aquells sentiments enfrontats que tots tenim i tots voldríem conciliar.
Santiago de Xile
on ara em trobo és una ciutat molt gran. Té pràcticament els mateixos habitants
que Catalunya i una població marcadament jove. Aquí conviu el progrés amb la
vulnerabilitat social, l’element europeu amb el substrat indígena. D’un barri a
un altre, d’una comuna a una altra, les diferències són notables. Ahir ho
pensava veient els venedors ambulants, al voltant de la plaça d’Armes. En
general les persones són molt amables, tot i que també n’hi ha d’esquerpes. En el
fons, però, malgrat les diferències que he vist després de la meva darrera visita
el 2016, estic convençut, com deia Javier Malagón, que som una mateixa gent, a
un i a d’altre costat de l’Atlàntic. Aquí hi tinc molts amics. Un d’ells ahir
va fer més de quatre-cents quilòmetres per a venir-me a saludar. Sé que, en
paraules de Joan Alsina, m’emportaré Xile al cor.
La dona
siro-fenícia, com el bon lladre del calvari, aconsegueixen entendrir el cor del
Senyor. I si ella aconsegueix la guarició de la seva filla, el bon lladre que
la tradició anomena Dimes, li va saber robar al darrer minut, el paradís.
Comentarios
Publicar un comentario