Només en el silenci ressona la Veu
Estimats,
Una salutació ben
cordial des de Santiago de Xile, on estic aquest mes convidat per COANIQUEM,
corporació d’ajuda a nens cremats.
Hem proclamat a la
primera lectura una visió del profeta Daniel, un personatge que visqué al segle
VI abans de Crist, durant l’exili dels israelites a Babilònia. Les seves visions extraordinàries,
descrites als capítols 7-12, en una època de mentalitat simbòlica, han estat
motiu d’inspiració per als artistes en el decurs de la història. Així, la
figura de l’ancià savi i venerable amb el vestit blanc com la neu i la
cabellera blanquejada, pot haver inspirat des de les representacions barroques
de Déu Pare que coronaven els retaules del segle XVIII i principis del XIX fins
al mag Albus Percival de la sèrie Harry Potter que, aparentment, és un ancià
paternal, savi i protector; passant pel druida Panoramix d’Astèrix que sap
fabricar el beuratge més eficient.
La bellesa del
relat que hem proclamat a la primera lectura, però, és una resposta a la crisi
que es va esdevenir quan el culte jueu tradicional estava amenaçat. En moments
de tribulació, Daniel, profeta i poeta apocalíptic, recorda al poble captiu els
valors fonamentals de la fe, el monoteisme, la llei i la pregària. I ho fa per
mitjà de la paraula poètica. La seva pretensió no era espantar, sinó infondre
esperança al poble jueu enmig de la persecució i l’exili provocat per
l’enigmàtic Nabucodonosor, el que inspirà els famosos cors de Nabucco de Verdi.
Notem que són visions sublims i silencioses.
També el salm descriu que Déu és
inabastable: “es fonen com cera les muntanyes davant del senyor de tota la
terra”. Com la visió de la lluna plena
d’aquests dies en les nostres nits. Només la bellesa salvarà el món.
En moments de
crisi, molts creuen que el culte és una cosa de temps passat que convé
erradicar, sembla que no hàgim de trobar resposta en ell en la nostra foscor.
No obstant, quan vivim a fons el seu sentit -si està unit i encarnat a la
pròpia cultura- ens adonem que és allò que eleva el nostre esperit, que ens fa
més savis, més capaços de donar resposta a totes les amenaces. Allò que
enforteix la nostra fe.
A l’evangeli,
misteri de llum, Jesús s’ocupa dels tres apòstols predilectes i se’ls emporta
de la ma a una muntanya alta. Sempre la muntanya és, simbòlicament, el lloc de
la trobada amb Déu. Jesús vol que Pere,
Jaume i Joan reaccionin més enllà de la quotidianitat. I els dona una resposta
per alt amb una visió extraordinària que uneix passat, present i futur, en un
sol instant sublim, en una consoladora contemporaneïtat. D’aquests
tres apòstols, a dos -Jaume i Joan- els anomenaven fills del tro, de Pere sabem
com n’era d’impetuós, ardit i tossut. Per fer-los reaccionar, doncs, calia
portar-los fora del seu context habitual i sotmetre’ls a una experiència forta
i, vet aquí, la transfiguració: una teofania del tot inesperada i grandiosa que
els trastoca: “no sabien pas què dir, d’esglaiats que estaven”. Els seus cors
havien emmudit davant del misteri. Davant del misteri, silenci. I amb aquest
rerefons de silenci, es pot oir la veu del Pare: “aquest és el meu Fill, el meu
estimat, escolteu-lo.” Com devia consolar-los aquesta visió de Jesús enmig de
Moisès i Elies, en temps de tribulació, dialogant amb Ell.
La trobada amb el
misteri que irromp en la nostra vida, ens deixa també sense paraules: els
nostres cors emmudeixen. Davant les decisions arbitràries, de comportaments que
no acabem de compartir, de reaccions que no podríem esperar, davant de tot allò
que ens depassa i ens omple de pau o de neguit, el més savi és el silenci. Com
deia la cançó: “I no em sap cap greu tenir la boca tancada, sou vosaltres què
heu fet, del silenci, paraules”. Perquè només en el silenci ressona la veu de
Déu. Només podem escoltar-la des del silenci del cor. Per això aquest estiu
alguns se’n van a fer desert, amb aquest únic objectiu.
En el cas de la
teofania que coneixem com transfiguració, no és sols una experiència personal, si no
també, comunitària. Els apòstols eren tres i tres ja és comunitat. El papa Francesc a Lisboa a la JMJ ha dit que
totes estem cridats a cultivar el sentit de comunitat, començant per la
recerca d’aquells que viuen al nostre
costat. I cita Saramago, «lo que da verdadero sentido al encuentro es la
búsqueda y es preciso andar mucho para alcanzar lo que está cerca» (Todos
os nomes, 1997).
Estimats, és quan
fem silenci quan permetem que Déu parli en la nostra vida. No amb una veu
estentòria, si no per mitjà dels esdeveniments de cada dia, especialment per mitjà de les persones més properes. En el
fons de cada una hi ha misteri. I si conversem pausadament amb elles contemplant
les realitats, s’acomplirà el que l’apòstol Pere diu a la segona lectura: les
paraules del profeta són una llum que fa claror en un lloc fosc, mentre esperem
que neixi el dia i l’estrella del matí, surt a
l’horitzó dels nostres cors. Estiguem doncs atents, que l’estel sortirà
de nou en la nostra vida, quan posem les condicions de possibilitat i, de
vegades, fins i tot, sense posar-les.
Comentarios
Publicar un comentario