Sortim de la zona de confort
Diumenge 26 de durant l’any
Estimats germans,
tots tenim
el perill d’engorronir-nos en la nostra zona de confort i de caure en una letargia
que ens impedeix veure i sentir el dolor més proper. Si ens anem fent captius
de les xarxes socials, si estem pendents tot el dia del mòbil, del tick-tock i
de les frivolitats i tafaneries, anirem esdevenint cecs al nostre context més
immediat i ens perdrem els missatges que Déu ens envia cada dia per mitjà del
pobre pidolaire, de la persona que potser sense voler ens martiritza amb la
seva insistència i del més petit de casa nostra.
La paràbola
del pobra Llàtzer i del ric anònim que hem batejat com Epuló, tot i que Jesús
el manté en l’anonimat -les grans fortunes solen ser anònimes- és i hauria de
ser sempre un despertador, una sacsejada de les nostres seguretats i una ocasió
per obrir els ulls i el cor al nostre context i al patiment de la ciutat i del
món.
En la Jornada
Mundial del Migrant i el Refugiat, en un moment en que al cor d’Europa, a l’altra
riba de la Mediterrània i en d’altres països del món hi ha tant sofriment, no
podem permetre’ns el luxe de tancar-nos en el nostre petit mon i de fer oïdes sordes
al clam dels nostres germans.
La pregària
personal, en solitud i en silenci, la pregària comunitària al voltant de l’eucaristia
i la pregària pels carrers i les places o per la muntanya, són ocasions
privilegiades per desvetllar-nos del nostre ensopiment, per mirar de prendre
consciència del clam del món i de rumiar com donar-li una resposta concreta.
Hem d’estar
justament informats. Hem de rumiar i hem de parlar del moment present. No sols
a través de les xarxes sinó, presencialment, en les sobretaules, en les
converses informals i alguns també en les tribunes que ofereixen els mitjans de
comunicació.
Obrir-se al
pobre implica un canvi d’estil de vida. Un compromís concret amb les persones
que Déu va posant en les nostres mans. Rara
vegada quan he fet almoina de temps o de diner he rebut un refús. Sempre una
mirada agraïda i, fins i tot, una paraula amable, “gràcies”, “que Déu el beneeixi”.
Aquest estiu a l’Àfrica, em commovien els infants descalços i vestits de
rampoines però que tenien la riquesa d’una mirada clara i neta, un somriure a
flor de pell i la capacitat d’estar a l’aguait, d’establir de seguida una
sintonia, malgrat la diferència de llengua, i, de seguida de jugar i de passar-s’ho
bé.
No deixem de
ser infants crescuts. Els nens avui estan educats a viure en l’escola, a casa i
al carrer enmig de la diferència. Ells no fan diferències, es fan de seguida
amb tothom que els tracti netament.
Refermem la
nostra fe en la Providència. Quan ens hi obrim, tots els recursos es
multipliquen i fins i tot sobren, com en el passatge dels pans i dels peixos.
Sonet
alexandrí amb estrambot d’esperança, inspirat en la paràbola de l’evangeli d’avui
Senyor, no
permetis que caiguem en la indiferència
-el pitjor
mal segons Santa Teresa de Calcuta-
no deixis
que la inconsciència ens faci perdre la ruta
fes que aprenguem,
com Llàtzer, del patir la ciència.
Que ens
mantinguem sempre oberts a la Providència.
Lluny de ser
com aquell que, entotsolat, no s’immuta
torna’ns càndids
com els coloms, més com la serp astuta,
fes que,
humils, sigui transparent la nostra consciència.
Els pobres
els tenim a la Ciutat, als assentaments,
als carrers
i a les places i, també, de vegades, a la porta;
que ens
sentim bullir la sang, revivint l’ànima morta.
No hi ha “nosaltres”
i “vosaltres”, tots som instruments
de pau, de
caritat, de justícia i de tendresa
sortim al
carrer, amb el cor sempre obert i la ma estesa.
Mentre els
gossos atents llepen les nafres del pobre,
prepara-li
un àpat fratern i veuràs el que sobre.
Comentarios
Publicar un comentario