El test de la caritat
Diumenge IV de durant l'any
Continuem l’evangeli
de diumenge passat. Dèiem que Jesús predicava sobretot a les sinagogues, els
centres religiosos i culturals del seu temps. A la del seu poble Natzaret hi
devia assistir més de mil vegades (I. Gomà). Jesús va trobar en la litúrgia de
la Paraula l’instrument de comunicació més fecund. El text d’Isaïes que
escoltàvem diumenge passat era el seu predilecte.
L’evangelista
assenyala dos motius de crítica o menyspreu de la gent. El primer era la seva
condició social: Jesús era fill d’un artesà i ells s’esperaven un Messies
gloriós... Davant d’aquesta crítica Jesús els diu una frase que encara avui
forma part del llenguatge habitual: “cap profeta no és ben rebut a la seva
terra”. Quantes vegades les lliçons més profundes ens han vingut de les persones
més senzilles i més properes! Busquem a fora allò que tenim dintre.
L’altra motiu de
crítica era l’amplada de les seves mires. Alguns de Natzaret estaven gelosos
que Jesús atorgués més favors a Cafarnaüm que a ells mateixos. Allò que era una
picabaralla entre dos pobles expressa en el fons el ressentiment de molts israelites
contra els pagans. Alguns a Israel volien un Messies nacional i Jesús tenia una
missió universal. Jesús els recorda dos episodis en què Elies i Eliseu van actuar
en moments de crisi nacional a favor de persones estrangeres: “Elies fou enviat
a una dona viuda de Sarepta, de la regió de Sidó” (Fenícia) i “en vida del
profeta Eliseu cap dels leprosos d’Israel no va ser purificat, sino Naaman el
siri” (Rius-Camps). Vet aquí un altre motiu constant avui de crítica en molts:
en aquest moments de crisi, els forasters són millor tractats que els nadius.
No nego que, en aquet camp hi hagi abusos, però potser abans de veure la palla
en l’ull del germà tots hauríem de revisar-nos interiorment. I ens hi pot
ajudar molt la segona lectura, la carta de Sant Pau als de Corint, que solem
llegir als casaments, però que és vàlida en qualsevol moment de la nostra vida,
fins i tot quan s’apropa la mort. Te
tres parts: la primera afirma que els carismes, els dons d’acció més brillants,
encara que siguin fets amb el màxim sacrifici personal són inútils si no es fan
des de la caritat, és a dir des de la gratuïtat d’un amor nou que en la segona
part l’apòstol explica amb quinze trets que em podria formular en forma de test:
Sóc servicial? Tinc enveja? Sóc presumit? Sóc orgullós? Sóc mal educat? Sóc
egoista? M’irrito? Em venjo? M’alegro de les farses? Estic content quan s’actua
rectament? Ho suporto tot? Tinc confiança? Visc l’esperança? Tinc paciència? En
la tercera part Pau destaca que la caritat està per sobre de la fe i l’esperança
que al cap i a la fi són transitòries.
Continua sant Pau
dient que ara hi veiem de manera borrosa, com en un mirall, perquè els miralls
del seu temps no eren polits com els d’ara. I que un dia veurem cara a cara.
Està parlant de la resurrecció, de la vida eterna, aquella que tastem cada
vegada que celebrem l’Eucaristia. Veure-hi clar, per fi, aquesta és la nostra
esperança i amb aquesta esperança caminem.
Comentarios
Publicar un comentario