Un llamp en la nostra fosca
Homilia diumenge II
de Quaresma
Quina meravella la
de contemplar el cel estelat! Quina font de reflexió! Que petits que ens sentim
davant la immensitat! Moltes vegades enyorem la contemplació d’aquest cel nítid
i estelat. Saber llegir el cel i els seus signes. Saviesa antiquíssima de la
humanitat. “Si plores perquè no veus el sol, les llàgrimes no et deixaran veure
les estrelles”.
Abraham, pare dels
creients, ja era just davant de Déu i posseïa la seva gràcia. Però en la primera lectura que hem escoltat
Déu li demana que faci un acte de fe contra tota esperança natural de tenir
fills, i Abraham, l’amic de Déu, rendeix les seves evidències personals i creu
en la seva promesa i aquesta fe li portarà una nova gràcia. Recordem el pròleg
de Sant Joan, “de l’abundància de la seva plenitud tots n’hem rebut gràcia
sobre gràcia”. Em pregunto nosaltres, també cridats a ser amics de Déu, som
capaços de creure més enllà de les evidències?
Quan Abraham li
pregunta a Déu, el seu amic, com sabrà si posseirà la terra, Déu li demana que
faci un ritual. Aquelles cinc espècies d’animals: la vedella, la cabra, el
moltó, la tórtora i el colom, apareixen també en altres prescripcions rituals.
No es tracta de cap sacrifici sinó d’una antiquíssima acció sagrada per
ratificar un pacte. Les dues parts contractants s´obligaven a ser tractats com
aquestes víctimes si fallaven a la paraula donada. El valor de la paraula, que va arribar a
nosaltres de generació en generació. Els més grans se’n recorden: sovint no
calien escrits ni documents per fer pactes ni contractes humans.
A l’hora de la
posta diu el llibre del Gènesi s’apodera d’Abraham un gran terror. El terror és
una por intensa. També en el camí de la fe podem experimentar moments així, de
por, de foscor absoluta, és la fe de la nit. Recordem la llarga nit fosca de la
beata Teresa de Calcuta, magistralment descrita en el seu llibre: “Vine, sigues
la meva llum”... Però de sobte ens ve un raig profund que ens il·lumina com aquella
torxa encesa. El mateix dia que Benet XVI va anunciar la seva renúncia va caure
un llampec sobre la cúpula de Sant Pere. Per a molts pot ser una simple coincidència
però també en podem fer una lectura de fe. Aquest gest del Sant Pare de renunciar
a la seu de Pere, de deixar-nos en certa manera orfes per un temps, és un signe
de valentia i d’humilitat, profètic. Un signe que sacseja les nostres
seguretats i que il·lumina la nostra nit.
Jesús prega a la
muntanya. I els apòstols que eren pescadors, acostumats a treballar de nit, s’adormien.
El mateix contrast trobarem a Getsemaní. Jesús pregant (i com ens recordava
ahir mateix el bisbe Sebastià Taltavull, la pregària també pot ser lluita) i
els deixebles adormits com absents. Però per primera vegada el Mestre els
exposarà la Passió i la Resurrecció i els farà entendre que, com diem en el
prefaci, la Passió és necessària per arribar a la glòria de la Resurrecció. I
aquestes paraules d’un Jesús resplendent, transfigurat, com aquell nou Moisès
que ha parlat amb Déu i el rostre li brilla, il·luminen la fe dels deixebles.
Quaresma és temps
de pregària i la pregària ens transfigura. Aquesta setmana a Catalunya Cristiana parlem de noves
formes de pregària i d’una xarxa social www.mayfeelings.com
fundada per tres joves. És la primera xarxa social en què l’important no ets
tu, ni les teves fotos, ni les coses que t’agraden... l’important són els
altres i les intencions per les quals et demanen que resis. També tu pots
expressar-hi les teves alegries i les teves preocupacions. Quan prems el botó “pray” (prego) estàs adquirint
un compromís amb aquella persona que ha escrit la seva preocupació el seu goig.
Des del seu llançament el maig de l’any passat, més de 50.000 persones procedents
de 120 països s’han unit ja a la xarxa social que resa per canviar el món. En
nou mesos la xarxa social ha generat un flux d’un milió i mig de pregàries. S’arriba
a la gent que més ho necessita i els qui no tenen ningú que resi per ells.
També s’ofereix la possibilitat a tots els usuaris de resar en un moment
determinat per una petició concreta.
Pere es volia
quedar en una institució provisional –Moisès i Elies- però la resposta del cel
fou: “Jesús tot sol, Ell és el Fill de Déu, escolteu-lo!”. Ja no és cap profeta
d’abans ni d’ara, és Jesús tot sol el que il·lumina la nostra nit i
alliberar-nos de la por. Sí és Ell, com hem cantat en el salm el que ens
il·lumina i ens salva.
Comentarios
Publicar un comentario