Els signes del servei
Homilia diumenge II de durant l’any (19 de gener de 2014)
A diferència dels altres evangelistes, l’apòstol Joan no narra el baptisme
de Jesús, tan sols hi fa una al·lusió que posa l’accent en l’acció de l’Esperit
sobre Ell. Joan Baptista es mira Jesús
que ve en el riu Jordà de Palestina, se’l mira amb una mirada de fe i el
reconeix (diuen que fa més feliç reconèixer que conèixer). I el reconeix perquè
l’Esperit Sant reposa damunt d’Ell, com planava sobre les aigües primordials
abans de ser creat el món. I Joan diu als seus seguidors: “Mireu l’anyell de
Déu… mireu el qui pren damunt seu el pecat del món…”. Invita els seus a mirar i
a comprendre’l en profunditat i a seguir-lo. Que n’és d’important convidar a
mirar, però no amb una mirada superficial, no: amb una mirada de fe. La fe ens
ajuda a comprendre els altres i així aprenem a servir-los millor. I si servim
millor, podem recrear el món.
Hi ha moltes escultures, pintures i imatges de Joan Baptista assenyalant
amb el dit un anyell. I és que Joan qualifica Jesús com “l’anyell de Déu”. Què
vol dir això? Era una imatge que suscitava en els hebreus una ressonància
profunda d’emocions i de pensaments. Una imatge que evocava el sacrifici de l’anyell
pasqual. Una imatge que era també memòria de la sortida d’Egipte, el fet
central de la fe del poble d’ Israel i signe d’alliberament (Gomà). Dels animals
sacrificats al Temple de Jerusalem, les ovelles (els anyells) eren els més
mansuets: es deixaven sacrificar sense planys i sense queixa. Joan el Baptista
en fa una figura de Jesucrist i l’altre Joan, l’Evangelista, en farà la figura
central de l’Apocalipsi (JM Martí Bonet). Paraules plenes de fe. Paraules d’una
mirada que va més enllà del que veuen els ulls del cos. Si sabéssim tenir
aquesta mirada, aquells ulls de la fe... tot seria diferent.
A això s’hi afegeix una intencionada
al·lusió al quart “cant del
Servidor” del profeta Isaïes que llegim cada Divendres Sant: “El meu servent
triomfarà, serà enlairat, enaltit, posat molt amunt. (...) No tenia figura ni
bellesa que es fes admirar, ni una presència que el fes atractiu (...) De fet,
ell portava les nostres malalties i havia pres damunt seu els nostres dolors”
(Cf. Isaïes 52-53). Carregat amb els pecats de tots el Messies serà portat,
mansuet com anyell a la seva mort martirial. Pren damunt seu el pecat, perquè com
que serà sacrificat, anul·larà el pecat . Diuen els biblistes que quan Joan va
dir aquesta paraula “anyell” potser va usar el terme arameu talyá que vol dir alhora “anyell” i “servidor”.
A la primera lectura hem llegit un fragment de segon “cant del Servidor” d’Isaïes
que subratlla la seva elecció i la seva missió profètica. Aquesta elecció,
aquesta missió, ja no tindrà com a fi la restauració política d’Israel després
de l’exili, sinó que mourà els cors de la petita resta del poble escollit per
tal d’inaugurar el Regne de justícia promès per a la fi del temps. Avui podríem
dir que hauria de moure els cors d’aquesta “minoria creativa” (Benet XVI) que
som els cristians.
Hem dit que Joan evangelista no narra el baptisme de Jesús, curiosament tampoc no narrarà la institució de
l’Eucaristia sinó el rentament de peus previ al sopar... És una visió
complementària dels altres evangelis anomenats “sinòptics”. Els dos sagraments
fonamentals el baptisme i l’eucaristia troben així un complement inseparable:
el del servei. Com escrivia el bisbe Jacques Gaillot: “una Església que no
serveix, no serveix per a res”. El dia de Reis moria un bon amic: Melquiades Andrés, historiado de la mística. Són d'ell aquestes paraules: "L'Esperit Sant continuia vivint en l'Església i essent-ne l'ànima. Ell, la fe i l'oració dels creients ajuden a penetrar en les inesgotables fonts de la revelació. La santedat i la vida de fe actúen fins i tot quan l'enteniment està en silenci. El místic estima més enllà del que coneix" (Cf. Pensamiento teológico y cultura (1989) p. 15
Dins de la setmana de pregària per la unitat dels cristians preguem perquè
no dividim mai a Crist. I és bo donar gràcies perquè avui creix el que s’anomena
“ecumenisme de la solidaritat”.
Abans de rebre la comunió, se’ns convida a “mirar l’anyell de Déu”. Sovint
el mirem d’esma i repetim per rutina el “Senyor
jo no sóc digne”. Mirem-lo avui amb aquella emoció de qui l’ha de rebre, del
qui vol viure en comunió, del qui sap que, als cristians, és molt més el que
ens uneix que el que ens pugui separar. I recordem aquelles paraules de Sant
Pau que hem escoltat en la primera lectura: estem “cridats a ser-li consagrats,
en unió amb tots els qui pertot arreu invoquen el nom de Jesucrist”.
Comentarios
Publicar un comentario