La nostra bandera
L’exaltació de la Santa Creu
14/09/14
Celebrem l’exaltació de la Santa
Creu en diumenge. En un himne litúrgic diem “hissem la creu, bandera de salut”.
Aquesta setmana hem vist hissar moltes senyeres, en una de les Diades més
participades, joioses i cíviques de la història. Preguem el Senyor que s’acreixi
el diàleg a favor de la pau i la concòrdia... Però els cristians tenim una
bandera que emergeix per damunt de totes: la creu de Jesús. Aquell instrument
de tortura i de suplici paradoxalment ha
esdevingut per a tothom senyera de salut corporal i espiritual.
En temps de cristiandat, la creu
era molt present a la vida quotidiana: les persones se senyaven sovint, feien
el senyal de la creu en llescar el pa, en sortir de casa, en passar davant de l’església,
beneïen la taula, clavaven creus de palma a les portes de les cases i les
masies, etc. Els clergues també sovint
impartien benediccions als nuvis, a les mares que havien tingut un fill, passat
el puerperi o quaranta dies després del part. Hom beneïa les campanes i els
objectes dedicats al culte, les candeles o el pa per Sant Antoni. En temps
recents es beneeixen els vehicles i alguns futbolistes se senyen en sortir a l’estadi...
La creu és omnipresent en la nostra cultura i en la nostra vida cristiana.
Recordo que a Bucarest poc després de derrocar el dictador en el museu nacional
hi havia una exposició dedicada a la creu en la vida quotidiana. La creu tan
oblidada i menyspreada durant els anys de la dictadura comunista continuava
present en les finestres i en les tasses de l’esmorzar i en els brodats de les
estovalles...Nosaltres estem voltats de creus i no les veiem. Els qui n’estan
privats la descobreixen arreu.
La creu presideix l’altar major d’aquesta
església de Canyet, però és una creu bellament il·luminada, com per indicar-nos
que la creu no és el final del camí.
És un diàleg bellíssim el del
mestre Jesús amb el mestre Nicodem. Tots dos coneixien bé i admiraven Moisès.
Però Jesús li fa veure a Nicodem que ara ja no es tracta d’enlairar una serp,
si no que és el mateix Fill de l’home -Jesús- el qui ha de ser enlairat, perquè tots
els qui creuen en Ell tinguin vida eterna. Els missioners, abans hissaven la
creu, recordem per exemple Sant Francesc Xavier: era una proposta d’amor: “Déu
estima tant el món que ha donat el seu Fill únic perquè no es perdi ningú dels
qui creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna”.
El Papa Francesc no té preferències
a l’hora d’usar el bàcul. N’usa un que és una simple creu, daurada, sense la
imatge del crucificat, només amb un anyell, com a imatge de la resurrecció. I
altres vegades usa el bàcul que va introduir Pau VIè i que mostra un crist molt
estilitzat clavat en creu, els genolls flectats, com el que va fer l’escultor
Fajula seguint el model proposat per Gaudí a l’altar major de la Sagrada
Família...
Els cristians tenim la creu com a
signe de salvació per causa d’Aquell que hi va morir. Jesús havia dit “qui
vulgui venir amb mi que prengui la seva creu i em segueixi...”
Quantes persones avui, al voltant
nostre viuen clavades a la creu, de la malaltia, de les dependències, de la
presó...! Persones que viuen privades de llibertat exterior... Persones que són
a les voreres del camí de la vida, ferides... I nosaltres sovint no podem fer
més que acompanyar-les, estar-hi a prop. “Veig l’església, deia Francesc, com
un hospital de campanya”. Som una església samaritana. Hem d’esdevenir signes
vivents que el que salva la humanitat és acceptar i acollir el gran amor amb
què Déu ens estima i es dóna a nosaltres. És aquest mateix Jesús que ara, novament, se’ns
donarà en l’eucaristia
Comentarios
Publicar un comentario