Pedagogia de la correcció fraterna
Diumenge XXIII de durant l’any (7/09/14)
A la primera lectura el profeta Ezequiel ens ha recordat la responsabilitat
greu que tots tenim d’advertir les persones que van per un camí errat. Ara, com
fer-ho? Sempre és més còmode mirar cap a un altra cantó: ens costa dir-li a un
altre que ens sembla que obra erròniament, pensem “allà ell”, “no servirà de
res advertir-lo”, “qui sóc jo per dir-li
res”, etc.
El camí per a una bona correcció fraterna ens l’indica el mateix Jesús a l’evangeli.
Jesús era mestre, pedagog i la seva pedagogia estava impregnada d’amor. Avui
proposa, davant la persona que ha comès una falta, seguir tres passos concrets
per ajudar a la seva correcció:
Primer pas: parlar-ne personalment a soles amb ella. El diàleg personal és
insubstituïble. Hi ha moltes coses que es poden dir per escrit, per correu
electrònic o per whatsapp, però les
coses realment importants, s’han de dir a la cara, mirant els ulls de l’altre,
estan atent a la seva reacció, escoltant-lo, dialogant. Diuen els experts que
la paraula humana té 100.000 anys però que una mirada pot tenir milions d’anys...
Recordo una obra de teatre en què uns
esposos es retrobaven després de molts anys: “No m’has escrit”, li retreia ell,
i ella li responia: “per què? Per a mi les coses importants es diuen a la cara,
i les que no en són, per què dir-les?.” I ell li responia desconcertat: “potser
tens raó”. El diàleg personal és insubstituïble.
Segon pas: si no en fa cas, parlar novament davant d’un o més testimonis.
Aquells testimonis de què parla Jesús són membres de la comunitat persones
estimades que coneixen els interlocutors i que poden ajudar a una bona entesa
perquè el qui ha caigut es pugui redreçar. Quantes vegades, davant de casos
difícils, els mossens necessitem l’ajut de bon professionals. Casos de parelles
trencades, de greus dificultats amb els fills, enfrontaments entre el cap de l’empresa
i el treballador, o entre dos companys de feina...
Tercer pas: Si no en fa cas, parlen a la comunitat reunida. La comunitat té
també l’assistència de l’Esperit Sant, per tant el parer de la comunitat s’ha
de tenir sempre molt en compte...
I si tampoc no fa cas de la comunitat, “tracta’l com un pagà o un publicà.”
I, preguntem-nos: com va tractar Jesús els pagans o els publicans? Bé. Recordem
el cas del centurió, recordem el diàleg amb la dona estrangera que escoltàvem fa
uns diumenge; recordem el publicà que pregava des del fons de la sinagoga i que
era humil... Jesús en parla de tots ells, pagans i publicans, amb respecte,
personalment i arriba a dir que els publicans i les dones de la vida es
precediran en el Regne.
De vegades ens sembla que el món no actua pas així. Els mitjans de comunicació i l’opinió
pública judiquen i condemnen de seguida, sense por a equivocar-se, de vegades a
partir d’uns fets o d’uns indicis més o menys evidents... Recordo que quan un
li explicava al Dr. Jubany la història d’un conflicte amb el veredicte i fins i
tot la possible pena, ell solia respondre: “Ho saps tot?” I davant la teva
perplexitat afegia: “Qui no ho sap tot no sap res!”
Hi ha països en que es respecta la presumpció d’innocència, aquí de vegades
sembla que tothom sigui suspecte i que la innocència l’hàgim de provar davant
dels tribunals. En una societat que ha fet de la denúncia una categoria
quotidiana, és important recuperar l’anunci. Enlloc de denunciar, anunciar.
Avui dia 7 de setembre el Papa Francesc ha fet una convocatòria singular.
Ens convida a tots, creients o no, homes i dones de bona voluntat, a fer una
jornada de dejuni i d’oració per la pau a Síria, a l’Orient Mitjà i a tot el
món. Ja sabeu que Francesc és un home autèntic que no ha
deixat de lluitar per la pau, amb tots els mitjans que té al seu abast, amb les
seves paraules, amb els seus gestos, amb els seus viatges convocant a líders
polítics, conversant amb ells una i altra vegada... però Francesc creu que per
sobre de tot, el millor mitjà per assolir la pau és el dejuni i la pregària i
per això avui ens convida a dejunar i a pregar. Per què? Fixem-nos-hi: dejuni i
pregària, és a dir cos i esperit, perquè els éssers humans formem una unitat.
Hi ha molts tipus de dejuni i es pot dejunar també per molts motius. Hi ha
dejunis per raó de salut, per raons ascètiques, per aconseguir una causa
justa... També hi ha llargs dejunis que són protestes. Dejunar vol dir
privar-nos d’una cosa bona, perquè n’esperem una de millor. I què millor podem
esperar que el do de la pau?
Quant a la pregària jas sabem que no consisteix a dir moltes paraules
perquè Déu ja sap de què tenim necessitat. Pregar vol dir fer silenci, obrir el
cor, assolir la quietud interior, escoltar, sobre tot escoltar, el batec del
món i Déu que el fa bategar, obrir-se al seu Esperit.
Que Maria reina de la pau, ens ajudi a abastar la pau, que esdevinguem homes i dones pacificadors.
Però per assolir la pau és imprescindible aprendre abans la pedagogia de la
correcció fraterna.
Comentarios
Publicar un comentario