Sobrietat compartida
Diumenge primer de Quaresma 22/02/2015
Fa uns dies pujant al Tanatori de Can Ruti, vaig tenir
l'ocasió de veure l'arc de Sant Marti, l'arc de l'iris. Plovisquejava, el cel
era negre, però l'arc emergia, esplèndid, entre les nuvolades. No em vaig poder
estar de dir-li a un home gran que passava a prop: "miri, miri..!.". Aquell
bon home em va respondre: “sí, i a Sant Fost encara plou més!” Certament no li vaig aclarir a què em
referia. Vaig somriure interiorment i vaig pensar en les vegades que jo mateix
mirava sense veure-hi, i em recordava de les paraules de Jesús, "tenen
ulls però no hi veuen, orelles però no hi senten".
Déu va escollir el signe de l'arc de Sant Marti per
simbolitzar l'Aliança. Quin signe tan bell i tan expressiu! Després del Diluvi,
després de la catàstrofe universal, sobrevé el gran pacte de Déu amb la seva
Creació. També avui amb el deteriorament de planeta caldria una veritable
reconciliació amb la Creació. Tot i que
la sensibilitat ecològica creix arreu
del món, sobre tot en les generacions més joves, encara no ha nascut un altre
paradigma sostenible que generi ocupació per a les persones i els béns
necessaris per a tots, especialment per als mes pobres. Ens trobem davant d'un
repte de civilització. Ens diuen els experts que el paradigma del consum creixent
basat en un model productiu insostenible és una amenaça per a tots els éssers
del planeta. Per tal de donar-hi
resposta hi ha tres aspectes
inseparables: en primer lloc la cura per la naturalesa, que recau en qui té més
capacitat. En segon lloc la defensa dels
més vulnerables: les comunitats més pobres i les generacions futures. El
tercer aspecte és un nou estil de vida, que generi una cultura de la
"sobrietat compartida" respectuosa de la creació i solidària amb els
éssers humans més vulnerables.
I per sobre de tot la fe que compartim. La fe de Noé, la d’Abraham,
la de Moisès, la fe de Maria. Sempre hi
hagut esperits que es resisteixen a creure. Són aquells "esperits
empresonats" dels quals parla Sant Pere en la segona lectura que hem
proclamat. Esperits empresonats es a dir
mancats de llibertat. Crist Ressuscitat baixarà a rescatar-los.
Quaresma es temps de refer l'aliança. L'aliança amb
Déu i l'aliança amb els germans. Potser la nostra relació amb Déu s'ha
refredat, potser ens hem distanciat dels germans, del propi cos, de la natura...
L'Evangeli marca les coordenades d'espai i de temps de
la missió i de la predicació de Jesús. L'espai es el desert, un lloc inhòspit
on Jesús vivia entre animals feréstecs, es a dir entre temptacions, però un
lloc que possibilita la trobada íntima amb Déu: “I els àngels el servien.” Ben
mirat aquest és també l'espai de la nostra vida: voltats de desolació però
també de consolació, per usar termes ignasians.
I el temps? L’evangeli
segons Sant Marc ens parla del temps que Joan és empresonat i que Jesús el seu
cosí i amic comença a predicar. Calla el qui es la veu i comença a parlar el
qui es la Paraula. Joan va anar a la presó però el seu esperit mai no va estar
empresonat perquè era un home lliure. Jesús també va ser un home lliure, malgrat
tot allò que el condicionava exteriorment: lliure per estimar i fer el bé;
lliure per donar la vida per amor.
Per exercir la llibertat calen espais i calen temps
propicis. Aquesta Quaresma, la de 2015 ho pot ser personalment per cada un de
nosaltres i per a la nostra comunitat. La sabrem aprofitar? Que trobem espais i temps de desert personal i
comunitari. I l’arc de Sant Martí tornarà a brillar en la nostra vida.
Comentarios
Publicar un comentario