La Veritat realitat plena
Solemnitat de Crist Rei 22/11/15
Al Pantocràtor
de Sant Climent de Taüll, a ambdós costats del cap de Crist, hi apareixen les
lletres Alfa i Omega, és a dir la primera i la darrera de l’alfabet grec,
indicant –com diem a la Vetlla Pasqual a l’hora de beneir el ciri- que Crist és
el principi i el fi de totes les coses. Per a moltes persones que vivien en l’edat
mitjana a Taül i que contemplaven aquell Pantocràtor ple de color, entre la
llum rutilant dels ciris, probablement aquestes lletres, si no els les
explicaven, no els deien res i avui –si no se’ls explica- tampoc no diuen res a
moltes persones que visiten aquesta bellíssima església romànica o veuen les pintures
originals al MNAC. Què vol dir que Crist és principi i final? Per la mentalitat
antiga posar una paraula al principi i al final vol dir que tot el que hi ha en
l’interior queda ple d’aquell concepte. Aquesta eucaristia la comencem en el
seu nom i l’acabem també en el seu nom. I en una oració de la missa diem:
“Senyor preveniu els vostres actes amb la vostra inspiració i continueu-los amb
la vostra ajuda, a fi que totes les nostres obres tinguin amb vos el seu
principi i per vos arribin a la seva fi”. De petits ens ensenyaven a pregar al
matí quan ens llevàvem i encara més sovint al vespre abans de dormir. Recordo
que la meva àvia em va ensenyar les primeres oracions: el parenostre, l’Ave
Maria, i a mi em feien gràcia perquè no entenia gairebé res, però a l’àvia no
l’importava i amb tenacitat me les anava repetint fins que les vaig
interioritzar. Això que és així en la litúrgia i en la pregària, ho és en la
nostra vida? Comencem les coses en nom de Crist, en nom de Déu i pensem que Ell
és el nostre terme? Sincerament, moltes vegades no. Més aviat anem vivint una
mica d’esma, i cal que hi hagi algun esdeveniment que ens sotraguegi i ens faci
anar a fons. Tan de bo cada matí fos un nou naixement i cada capvespre un
assaig per a la mort!
Als evangelis
Jesús rebutja el títol de Rei, en l’episodi de la multiplicació dels pans (Jn
6, 15) i el considera una temptació durant la seva estada en el desert (Lc 4,
6-7). Només hi ha dos casos que l’accepta: al final del temps, en el judici de
les nacions: “aleshores el Rei dirà...Veniu beneïts del meu Pare...” (Mt 25). I
en el fragment de l’Evangeli que hem proclamat avui.
Quin contrast
entre Pilat i Jesús! Pilat era un home sanguinari, que havia ordenat matances
cruels. Jesús mateix, en canvi, ha vingut a donar-nos la seva sang, la seva
vida. Pilat no podia entendre la reialesa de Jesús, perquè veia en Ell un home
indefens i, aparentment derrotat. I Jesús li explica que la seva missió és ser
testimoni de la veritat. “I la veritat què és?” Es preguntava Pilat i ens hem
preguntat tots alguna vegada, o ens ho preguntem encara. I la resposta és que
en el cristianisme la Veritat és Jesús mateix, perquè és fidel a la missió que
li ha estat encomanada.
A la vida de
cada dia ens adonem que hi ha diversos nivells de veritat. Aristòtil deia que
“la veritat és la realitat” i ens diuen els experts que per a una sensibilitat semita caldria traduir
la paraula aramea shrara per “realitat” més que per veritat.El filòsof Josep
Maria Esquirol ens fa notar una evidència: tots sabem que la terra és rodona i
que giravolta. I des de fa segles sabem que això és veritat. Però la nostra
experiència ens diu que la terra és plana i que no es mou. I això no és
veritat? És clar que ho és, però és un altre nivell de la veritat. La veritat
no és abassegadora, té diverses cares, hi ha diversos matisos de veritat.
Jesús avui ens
fa una proposta de vida comunitària: la proposta és que la seva comunitat sigui
llavor o ferment d’un món on regnin, la veritat (la realitat) i la vida, la
justícia, l’amor i la pau, però no ben bé com els entenem nosaltres, si no tots
portats a plenitud. És aquest Regne cap el qual avancem cada vegada que en
aquesta Europa, ferida i temorenca, deixem que la revenja doni lloc al perdó,
l’odi a l’amor, el dubte a la fe. L’eucaristia és el sagrament de la fe, la fe
que tot seguit renovarem, conscients que és una fe que s’ha de traduir en obres
si vol ser ferment de renovació.
Comentarios
Publicar un comentario