El do més magnífic
El baptisme del Senyor 10/01/16
Avui a les nostres comunitats ha davallat el nombre de
casaments, però en canvi els baptismes s’han mantingut o fins i tot han
augmentat. Per què? Potser perquè molts pares intueixen que batejar els seus
fills petitons és protegir-los del mal... Crec que ací hi ha una intuïció
profunda, potser d’una religiositat molt senzilla, popular, però que no es pot
menystenir... Certament el baptisme protegeix, guarda, però el baptisme també
és el sagrament més important, imprimeix caràcter, és la porta d’entrada a l’itinerari
cristià. Sant Gregori Naziancè escrivia: “el Baptisme és el més bell i el més magnífic
dels dons de Déu (...) . L’anomenem do, gràcia, il·luminació (...) bany de
regeneració, segell, i tot el que hi ha de més preuat. Do, perquè és donat als
qui no aporten res; unció perquè és sagrat i reial; il·luminació perquè és llum
esclatant; (...) bany perquè renta; segell perquè ens guarda...” És evident que
tota aquesta riquesa requereix una catequesi i un acompanyament del catecumen o
dels seus pares i padrins...
Alguns elements
d’aquesta catequesi ens els proporcionen les lectures d’avui. Fixem-nos-hi: segons
Sant Lluc, Jesús rep el baptisme mentre pregava. A Lluc, que havia après l’art
de la pregària en l’escola de Sant Pau, li agradava la imatge de Crist en oració.
També Maria va rebre l’anunci de l’Àngel mentre pregava. També l’Església de
Pentecosta es preparava en oració per rebre l’Esperit Sant. Veure pregar els
pares és de les millors catequesis que un infant pot rebre. El nen o la nena
pensen: “el meu pare o la meva mare són molt importants per a mi, que important
que deu ser Déu, que li demanen coses, que li donen gràcies...”
Quina pregària? Quan Jesús pregava centrava la ment i
el cor en una paraula “Abbà”, Pare meu, pare estimat... El baptisme és l’experiència
de sentir-se fill i el fill sap que ha rebut la vida d’altri. I aquí hi ha una
realitat molt profunda, molt bella, molt fundant, del que significa ser
cristià. Jesús humanament parlant va viure en el seu temps molt condicionat: va
ser observat, calumniat, perseguit, incomprès... però interiorment se sentia
lliure, i la font d’aquesta llibertat interior naixia de l’experiència profunda
de filiació que havia viscut en el Jordà, del seu baptisme. Nosaltres podem
viure molt condicionats exteriorment: la feina, els compromisos, les càrregues
econòmiques i socials, però si vivim a fons el nostre baptisme ens sentirem
lliures, amb la llibertat dels fills de Déu.
I l’Esperit
Sant davalla sobre Jesús. El símbol del “cel obert” és un preludi de la
intercomunicació que ha d’unir en Crist, cel i terra, les realitats divinals
amb les temporals. Encara avui quan se’ns presenta la solució a un problema fem
servir aquesta expressió: “vaig veure el cel obert”. Quan Déu posa sobre algú l’Esperit és per
donar-li autoritat i força per exercir una missió en favor de poble. Ho hem
escoltat a la primera lectura. L’experiència del Jordà encén en una flama viva
la consciència que tenia Jesús de la seva vocació redemptora i l’indicava que
havia arribat l’hora. S’acabava el seu viure silenciós a Natzaret i començava
la seva activitat pública que havia de culminar en el Misteri Pasqual. Tots
nosaltres tenim també una missió en aquesta vida que hem de descobrir i que hem
d’afanyar-nos a complir.
Quan els evangelistes van descriure el baptisme de
Jesús pensaven també en el baptisme sagramental cristià, en virtut del qual el
Pare del Cel ens dóna el seu Esperit i ens incorpora a ell: La majoria de nosaltres vam ser
batejats de petits. Però un dia en vam ser conscients i aleshores
vam dir “sí” a Déu, per això avui som aquí a l’església. Ara quan em pregunto i
ens preguntem si vivim a fons la nostra condició de batejats, de fills, ens
adonem que no prou. Hi ha moviments dins l’Església que, per mitjà de
catequesis, de celebracions molt viscudes i d’un compromís molt radical (que
vol anar a la rel) ajuden els seus membres a viure el baptisme en totes les
seves conseqüències. El cristià que viu el seu baptisme i ha après a anomenar “Pare”
a Déu sap que en el més profund del seu cor ressona constantment la veu del cel
que li diu també: “tu ets el meu fill, el meu estimat.”
Carme Gomà proposa aquesta pregària per avui: “Senyor,
et demanem que ens ajudis a prendre consciència del significat del baptisme que
un dia els nostres pares van decidir per nosaltres... omple’ns de coratge i de
l’esperança necessaris per a viure cada dia, amb generositat els reptes que tu
ens proposes...”
I el poeta David Jou escriu en els seus poemes de
Nadal, avui en cloem el cicle: “Tot és do: l’Univers, la matèria, la vida/la
raó, el sentiment, l’existència, la crida/ a créixer, a crear, a preguntar, a
compartir./ M’agrada adora el naixement clandestí/ d’un Déu que coneix el dolor
i la ferida,/ que s’uneix al creat i que ho salva al seu si.
El que ve de la gràcia floreix en l’ofrena/ el que
salva és secret, la buidor esdevé plena;/ la llum de Nadal desconcerta i
acull:/no demostra, revela, no enlluerna cap ull,/no pesa, no imposa, pacifica,
asserena./En el fons del misteri hi ha una vida que bull.”
Comentarios
Publicar un comentario