Homilia polèmica
Diumenge III de durant l’any (31/01/2016)
Hem escoltat la segona part de la visita de Jesús a la
sinagoga de Natzaret. Jesús va presidir la lectura bíblica del “messies dels
pobres” i després va fer la seva homilia. Els preveres i molts diaques cada
diumenge hem de pronunciar també una homilia; per respecte a l’auditori l’hem
de preparar-la bé, hem de saber narrar, hem de trobar les imatges oportunes,
hem de respondre a les legítimes expectatives dels qui ens escolten, hem d’anunciar
i hem de denunciar, però, sobretot, hem de creure i hem de viure allò que hem
llegit. Recordo que el dia que vaig ser ordenat diaca el bisbe, en donar-me el
llibre dels evangelis em va dir: «Rep l’evangeli de Crist, del qual has estat
fet missatger; creu el que llegeixes, ensenya el que creus i practica el que
ensenyis.» La veritat és que no sempre ho sé fer bé, potser em falta obrir-me
més al do de l’Esperit...
El Papa Francesc ens ha donat molts consells de com
han de ser les nostres homilies. Un d’ells és que «[…]abans de preparar
concretament allò que anem a dir a la predicació hem d’acceptar ser ferits per
aquesta Paraula que ferirà els altres perquè és una Paraula viva i eficaç». La
Paraula fereix perquè és bella i la Bellesa, amb majúscula, fereix i ho fa en
la mateixa mesura que consola. Si un medicament ha de sanar el mal des de la
seva entranya, la Bellesa ha de guarir la mateixa ferida que ha produït. Però
com pot ser que la causa del dolor sigui alhora, causa de la salut? La ferida
causada per la Bellesa, es guareix només amb més bellesa: això és un misteri.
Diu també Francesc que “[…] la preparació de la
predicació requereix amor. Un només dedica un temps gratuït i sense pressa a
les coses o a les persones que estima; i aquí es tracta d’estimar a Déu que ha
volgut parlar.”
“El missatge central de l’homilia és allò que l’autor
ha volgut transmetre... si un text va ser escrit per consolar, no s’hauria d’usar
per corregir errors; si va ser escrit per exhortar, no hauria de ser utilitzar
per adoctrinar; si va ser escrit per ensenyar alguna cosa sobre Déu, no hauria
de ser utilitzar per explicar diverses opinions teològiques; si va ser escrit
per motivar la lloança o la tasca missionera, no l’usem per informar de les
darreres notícies...”
L’homilia de Jesús a la sinagoga provoca una triple
reacció al seu auditori: una d’admiració, una altra de menyspreu i una altra d’odi
mortal. L’evangeli assenyala dos motius de crítica. El primer era la seva
condició social: Jesús era fill d’un artesà i ells s’esperaven un messies
gloriós. Quantes vegades menystenim el que més propers ens diuen, perquè ens
pensem que els coneixem massa bé...
L’altra motiu és que els de Natzaret es van engelosir
dels de Cafarnaüm. Perquè el seu profeta es va posar a exercir allí i no entre
ells que eren els seus paisans de tota la vida. No en parlem gaire de la
gelosia a l’Església, però quant de mal pot fer en la parella, en la família, a
la feina i fins i tot a la comunitat!
Els comentaris de Jesús a la sinagoga són clarament
provocatius. Es refereix a gestos dels profetes Elies i Eliseu en bé de
personatges que no pertanyien al poble escollit: una vídua de Sarepta de Sidó i
Naaman de Síria, un leprós. És un missatge universalista. Alguns d’Israel haurien volgut un Messies
estrictament nacional, no universal i miren fins i tot de matar-lo: el porten a
un penya-segat amb la intenció d’estimbar-lo, però no ha arribat encara la seva
hora i Jesús, victoriós se’n va passant entremig d’ells...
En el decurs de la història hi ha hagut moltes homilies
polèmiques. Des del sermó de Montesinos en defensa i denúncia en contra
dels abusos dels indígenes per part dels colonitzadors a la illa La Española,
que va causar la conversió posterior de Bartolomé de las Casas a la defensa
dels indis, fins a les del bisbe Alberto Iniesta (mort el 3 d’aquest mes) que
incomodaven tant als dirigents polítics.
Hem escoltat de la primera Carta als Corintis el
bellíssim himne de la caritat. Sant Pau recomana que aspirem als carismes “millors”
perquè s’adona que alguns pretenien recobrir els seus egoismes amb carismes ficticis. D’altra banda tots els dons
són inútils sense la caritat. La paraula que diem ha de cercar sempre la
caritat pastoral. Preguem perquè així sigui.
Comentarios
Publicar un comentario