Farem l'aliança eterna
L’escena d’avui se situa en
aquell poblet de Canà a dotze quilòmetres de Natzaret, on Jesús i els seus són
convidats a unes noces i on la mare de Jesús ja hi era. Diverses vegades en
viatges al país de Jesús he pogut ser testimoni de l’emoció dels esposos que
renoven el seu consentiment allí mateix a Canà de Galilea. Avui com ahir, l’amor
autèntic dels esposos expressa el fort vincle, l’aliança eterna, que hi ha
entre Déu i el seu poble: “el teu Déu estarà content de tenir-te com el nuvi
està content de tenir l’esposa”, ha dit Isaïes.
És ben cert que avui sovint
assistim a fracassos matrimonials,
projectes de vida estroncats ben a prop nostre, quant dolor! però és que
falla el fonament. Com deia recentment a
Barcelona el bisbe Vicenzo Paglia, el pitjor error és fonamentar el matrimoni
en el romanticisme... És molt el que les parelles es juguen a l’hora de fer el
pas cap una unió estable: el futur propi i el dels fills... Cal en els cònjuges
una maduresa capaç de dissenyar conjuntament un projecte de vida, cal deixar de
parlar de la “meva” llibertat, per parlar de la “nostra” llibertat (A. Rubio).
Cal perdonar sempre i deixar-se perdonar... I així sí que contribuirem a fer
aliances sòlides.
En un temps que les noces duraven
diversos dies –com passa encara en d’altres cultures- quedar-se sense vi podria
esdevenir un drama domèstic. Jesús farà allí, en el marc festiu d’aquell
casament, el seu primer signe, a instàncies de Maria. La insistència de Maria
avança l’hora de Jesús i, comptant amb els servents, el Senyor fa el seu primer
miracle, que significa cosa admirable. Quantes vegades ens hem resistit a les
indicacions de la mare i ens hem equivocat...! Maria representa la comunitat,
tots nosaltres, tota l’Església, tota la comunitat atenta a les necessitats que
té al voltant. No volem comunitats centrades en elles mateixes, volem
comunitats obertes, poroses, solidàries... Demanem en aquesta eucaristia que
així sigui la nostra. Tenim en nosaltres una riquesa de carismes, de dons
diversos de l’Esperit Sant, com els de la comunitat de Corint. Carismes que cal
que emergeixin a la superfície. N’hem tingut experiència aquesta mateixa
setmana en la presentació d’un llibre a càrrec d’un de vosaltres...
Per Sant Joan aquella inexplicable
falta de provisió (no tenen vi i sense vi no hi ha festa) insinua tota la crisi
del judaisme (aquell poble que no té alegria, aquell poble de les purificacions
rituals, aquell poble del cor de pedra....) El Messies substitueix la seva
inútil aigua de purificació per un vi nou, que els experts trobaran “el
millor”. El vi és un símbol: aquell
poble, no té esperança, no té alegria. I el cristianisme aportarà una novetat
radical: estimar-se a la manera de Jesús.
Els cristians hem de ser els
servents i els pastors els caps de servei, els primers en servir... La nostra
màxima ha de ser “fer tot allò que Ell ens digui”; la reiterem cada vegada que
resem el parenostre. I la paraula de Déu ens interpel·la en una hora concreta,
encara que sigui inesperada.
Diuen els budistes que la vida és
allò que ens esdevé mentre nosaltres anem fent plans. No som amos de tots els
esdeveniments. La vida ens surt a l’encontre, Déu ens surt a l’encontre, “primereja”
com la flor de l’ametller, en imatge feliç del papa Francesc, i vol fer amb
nosaltres una aliança eterna, per la sang del seu Fill: el vi nou de la
caritat. Aquest és el vi millor que consagrarem ara en celebrar l’eucaristia.
Comentarios
Publicar un comentario