Fesomia del deixeble
Diumenge XIII de durant l'any
Avui l’evangelista
Lluc ens presenta Jesús fent camí, decidit, cap a Jerusalem convidant nous
deixebles, els samaritans. Els jueus consideraven els samaritans aliens en raça
i en religió: eren veïns odiats. Els pelegrins defugien la terra de Samaria. Però
Jesús no fa diferències i vol incorporar també els samaritans al seu projecte,
al Regne. A Samaria segons tradició havia estat enterrat Joan Baptista. Recordem el seu diàleg amb la dona samaritana. El Mestre -amb la seva
divina previsió- envia missatgers a preparar-li el camí. Els samaritans l’haurien
acollit de bon grat, però els missatgers van tergiversar l’anunci i van dir,
equivocadament, que Jesús anava a Jerusalem a prendre el poder i per tant ara no
volen acollir-lo. Evidentment aquesta no era la intenció de Jesús: ell havia
vingut a servir i a lliurar la vida. I encara Jaume i Joan, “els fills del tro”
impetuosos i responsables d’haver frustrat els plans de Jesús, volen aniquilar
aquells samaritans i Jesús els reprèn i se’n van a una altra aldea també
samaritana (Rius Camps). Jesús alliçona els tres personatges que es troba en el
camí que també són samaritans:
Al qui el vol
seguir “vagi on vagi”, Jesús li respon que el seus seguidors han d’estar
disposats a viure la intempèrie i per tant que seran vulnerables.
Al qui li posa l’excusa
raonable d’enterrar el seu pare, Jesús li dóna una resposta que en la nostra
mentalitat d’avui ens costa d’entendre. Els experts ens diuen que el verset “deixa
que els morts enterrin els seus morts” cal interpretar-lo des de la
consideració evangèlica d’allò que és la mort i la vida. Encara avui en la
manera d’entendre el món semita, més enllà de les aparences, hi ha gent que
pensem que és viva i en realitat és morta i gent que creiem que és morta i, en
canvi és viva. Dels que moren lliurant la seva vida per una causa noble es diu
a l’Alcorà: “no digueu que són morts perquè viuen” i en canvi els qui no
escolten la revelació es diu que són morts (Abdelmumin Aya).
Al qui es vol
acomiadar dels de casa –una excusa ben raonable- Jesús l’invita a no quedar-se ancorat
en el passat, amb nostàlgia i a solcar el camp mirant endavant.
Els primers
deixebles van viure allò que representa el seguiment: plens de goig, renunciant
a tot com Eliseu darrera les petjades d’Elies, alegres en la seva consagració,
com hem escoltat en el salm, lliures segons l’esperit, com hem sentit en la
segona lectura (Gomà).
Per ser deixebles
no podem tergiversar el missatge de Jesús i viure la lògica del poder. Hem de
ser capaços de compartir la sort de tants germans que viuen a la intempèrie.
Hem de viure la vida dels ressuscitats sense estar ancorats ni ser nostàlgics d’un
passat que no tornarà. Són criteris que avui ens poden ajudar en la delicada
comesa d’emetre el nostre vot.
L’eucaristia és l’aliment
dels pelegrins. Pelegrins de terra endins. Com cantàvem: “no tenim barreres de
raça o de nació/som només un poble, poble del Senyor”
Comentarios
Publicar un comentario