Unció amorosa
Diumenge XI del temps ordinari
Aquesta pàgina
de l’evangeli segon Sant Lluc es especialment tendra i il·lustra molt bé l’Any
de la Misericòrdia que estem celebrant. Jesús no refusa la invitació del
fariseu Simeó i menja a casa seva. En el món jueu anar compartir àpat era
establir una relació molt ferma, de comunió, entre els comensals. Si Jesús fos
un zelota, un guerriller, un fanàtic, probablement no hauria acceptat... Però també en la primitiva comunitat hi havia
fariseus que van acabar fent-se cristians. El mateix Sant Pau era fariseu i
també perseguidor i va esdevenir apòstol dels gentils... Jesús no tem d’acceptar
alhora la invitació d’un fariseu ric i pel que sembla una mica mal educat i
tampoc no tem d’acceptar la proximitat d’una dona que era assenyalada pel dit
per la seva vida, una dona que el toca, li renta els peus i l’ungeix. Aquesta
escena és paral·lela a la de la pregària del fariseu i el publicà, l’un,
orgullós dona gràcies perquè no és com els altres homes, l’altra ni gosa
aixecar la mirada cap a Déu. Allí el tema de la paràbola és la humilitat i aquí
el rerefons és l’amor que va tan unit a la humilitat, perquè si no som humils
difícilment estimarem i encara més difícilment ens deixarem estimar.
El fariseu
representa aquells cristians, potser nosaltres mateixos, que sovint complim,
sense estimar. Ja fem, ja venim a missa, ja responem, potser fins i tot ja fem
almoina, ens comprometem... però ens falta posar-hi el cor, ens manca
entusiasme.
Sant Lluc,
discretament no diu el nom de la dona, que la tradició ha identificat amb Maria
Magdalena. No ens consta. En qualsevol cas és una dona que manifesta amb gran
èmfasi la seva conversió. També nosaltres solem trobar exagerats els conversos
i sovint ens molesten amb el seu zel. Som massa selectius!
El llibre de
Samuel explica la conversió del rei David. Sobre la seva confessió: “He pecat
contra el Senyor”, anys després es va compondre el salm Miserere, el “compadiu-vos de mi Senyor, vos que estimeu tant.”
Jesús explica a
Simó la paràbola dels qui deuen. El poble jueu la comprenia per intuïció perquè
en la seva llengua vernacla el pecat era anomenat deute. Simó es creia que
devia poc, la pecadora sabia que devia molt.
La carta de Sant
Pau als cristians de Galàcia ens parla del que tècnicament s’anomena la
justificació, que vol dir que no passem de la situació de pecador a la d’amic
de Déu pel nostre propi esforç sinó per la gràcia de la redempció de Crist. Hem
començat l’eucaristia demanant perdó pels nostres pecats. Allò que traduïm per
pecat, literalment és equivocació, és
errar el blanc, és una transgressió negativa. I si som humils ens adonarem que
cada dia ens equivoquem més vegades que no pas ho encertem. I el “perdó dels
pecats” és l’alliberament, allò que diem “salvació” és la seguretat davant
qualsevol possible perill o damnatge: “ans
deslliureu-nos de qualsevol mal”, diem al parenostre.
Aquesta setmana
el nostre Arquebisbe ha fet una conferència a una tribuna pública per parlar d’economia
des dels valors del cristianisme. Alguns diran: com és que el bisbe accepta d’anar
a un hotel de luxe, a parlar a unes persones benpensants d’alta posició, pagant
un preu alt per l’entrada? Fa uns dies el mateix arquebisbe va presidir el
jubileu dels sense sostre a la Mercè, gent molt humil, s’hi va atansar, els va
tocar... el bon cristià i el bon pastor, ha de ser, hem de ser profundament
integradors. Tractar tots per igual, com a persones, sabent que qui ha viscut
la profunda experiència de demanar perdó
i de sentir-se perdonat, sempre estimarà molt més.
Comentarios
Publicar un comentario