Rastres del cel
Homilia en l’eucaristia
del diumenge XXIII de durant l’any.
Estimat mossèn
Miquel, membres de la coral L’Oreneta, estimats germans i germanes,
Enguany la festa
del Naixement de la Mare de Déu, tan venerada en aquesta ermita d’Esperança,
cau en diumenge. Una feliç coincidència que il·lumina amb resplendors marianes
tot aquest any.
Recordo que, de
petit, vaig assistir a una professió religiosa de la filla d’uns amics dels
meus avis i dels meus pares. La celebració ja de per si llarga, em va semblar
llarguíssima en el meu sentir d’infant. En sortir, em va sorprendre veure com
la mare d’aquella professa solemne plorava amargament. Vaig preguntar als
grans, per què plora? I ells em van respondre: “Per què no la veurà més”. Allò
em va semblar molt dur per uns pares, no veure mai més una filla que s’havia
fet monja! Mai més. Després he entès que era una manera concreta d’entendre, al
peu de la lletra l’evangeli que hem proclamat. Estimar Déu més que els pares
significava amb la mentalitat d’altre temps deixar del tot els pares per
dedicar-se a Déu. Amb els anys l’Església ha entès que aquest “més” –estimar “més”-
no pressuposava un menys. El quart manament de la llei de Déu, honrar pare i
mare, és plenament vigent. Tot fa pensar que el mateix Jesús quan va començar
la seva vida pública va cridar la seva Mare, ja vídua, com a deixebla. No va
trencar la relació amb ella, sinó que fins i tot s’hi va relacionar d’una altra
manera...És de sentit comú.
Crec per tant
que aquest evangeli, com tot l’evangeli, l’hem de llegir en clau positiva: hem
d’estimar molt els pares, l’espòs, l’esposa, els germans... però per sobre de
tot hem d’estimar Déu. I per això la mateixa vida religiosa, el sentit de la
clausura ha evolucionat evangèlicament, com vam sentir en paraules plenes d’unció
dels llavis de la Mare Maria del Mar Albajar i de la Germana Teresa Forcades,
fa pocs dies a El Collet de Calonge i Sant Antoni.
Aquesta
estimació porta fins i tot a noves formes de paternitat, com la que hem
escoltat de Sant Pau envers Onèsim a qui
diu que ha engendrat en la fe estant a la presó. És impressionant pensar que
fins i tot quan un es veu privat de llibertat exterior, la llibertat interior
continua essent fecunda. Tots en tenim exemples a la ment. I Filemó pot
recobrar Onèsim no com esclau sinó com a germà estimat. Per cert que Ònesim
significa “el que ajuda”.
Una segona lliçó
de l’evangeli d’avui és sobre la previsió. Preveure vol dir veure per endavant
i aquesta és una actitud que tots procurem tenir, pensar en el dia de demà,
projectar, preparar el futur. Això, a escala planetària és el que Francesc diu:
tenir cura de la casa comuna
Hem de preveure
però hem de tenir en compte el que hem escoltat al llibre de la Saviesa: els
raonaments dels mortals com insegurs, són incertes les nostres previsions. Ara,
no podem deixar de preveure el futur de la nostra família, comunitat,
parròquia... ni el futur del nostre país.
Preveure diu
Jesús vol dir buscar recursos, per acabar la torre i per combatre l’enemic. És
dir per culminar un projecte, i per lluitar...
L’evangeli acaba
amb una frase un punt enigmàtica: “Així també ningú de vosaltres no potser
deixeble meu si no renuncia a tot el que té.” Aleshores podríem dir mai no
podem ser deixebles perquè no renunciarem mai al què creiem tenir perquè ens
aferrem a allò que tenim? Mirem de fer-ne també una lectura positiva: oi que
quan ens desprenem d’alguna cosa, encara que ens dolgui un temps, després ens
fa feliços? Hi ha molta gent que es desprèn generosament de coses ja en vida
potser seguint el consell de Sant Pau rebut del mateix Jesús: “Fa més feliç
donar que rebre”.
Renunciar vol
dir abandonar voluntàriament una cosa que es posseeix o alguna cosa a la qual
es té dret. I renunciar vol dir negociar. Quan parlem de la Doctrina Social de
l’Església no hem d’oblidar que la DSE a més del diàleg parla de la negociació
i negociar vol dir també renunciar, sobre tot quant seguint l’exemple de Jesús
a l’evangeli hi ha una desproporció i una asimetria entre els dos bàndols.
Així doncs serem
de debò deixebles si estem disposats a abandonar voluntàriament dit d’altra
manera “a morir a nosaltres mateixos”, al nostre ego, però obrir-nos al do de
l’altre.
La primera
lectura del llibre de la Saviesa planteja una conseqüència lògica: “si amb prou
feina ens afigurem de les coses de la terra, si ens costa descobrir allò mateix
que tenim entre mans qui haurà ha estat capaç de trobar un rastre de les coses
del cel”.
Per tant, amics,
si ens mirem amb una mirada de fe les coses que tenim entre mans, serem capaços de trobar un rastre
de les coses del cel. Quan més
aprofundim en la realitat i el moment històric que estem vivint, més
descobrirem la mà Provident del Senyor.
Maria, la nostra
Mare rumiava allò que anava vivint i així va saber descobrir el pas de Déu en
la seva vida. Com deia Helder Càmara, era una petita dona en un poble petit
però va canviar el curs de la història. A Ella li encomanem avui les nostres
renúncies, projectes i negociacions.
Comentarios
Publicar un comentario