Tripijocs
Diumenge XXV de
durant l’any
Estimats germans
i germanes,
L’evangeli
d’avui serveix de preludi al que escoltarem diumenge vinent la paràbola del ric
Epuló i del pobre Llàtzer. En tot aquest capítol es fa transparent una idea
fonamental: els béns de què disposem en aquest món són de Déu. Ell ens els
confia perquè els administrem no sols en profit nostre, si no dels més
necessitats.
I en canvi el
diner arriba a encegar-nos. Ahir mateix m’explicava un pare salesià el cas d’un
enterrament, en el qual mentre estaven posant
encara els maons al nínxol, ja els fills del difunt s’estaven barallant
per l’herència a cops de puny. Així són de primaris els sentiments humans
davant dels diners.
El Mestre no
elogia el frau d’aquell administrador injust, però reconeix que fou hàbil de
salvar-se de la misèria quan va veure que s’anava a quedar sense feina i sense
llar. I pren aquesta habilitat característica de tants fills de les tenebres
per donar un consell a aquells que volem ser fills de la llum, és a dir a
nosaltres, els seus deixebles. De vegades quedem sorpresos dels mitjans que
s’empren per fer el mal: certa premsa, portals informàtics, editorials,
televisió, certs partits polítics...
A la publicitat
fer un sol anunci són necessàries tècniques de persuasió, personal, recursos,
hores i hores... Potser només per vendre un cotxe o una colònia. Si totes aquestes energies les uséssim per fer
el bé! Si els que només s’afanyen pels béns d’aquest món solen ser tan sagaços,
per què en treballar pels interessos de Déu som tantes vegades inhàbils,
desganats i maldestres?
El que és de
fiar en els béns que valen poc, també ho serà amb els de més valor.
Per això el
Senyor ens dóna avui tres consignes:
Generositat. La
correcta administració dels béns consisteix a guanyar-se amics, fent bones
obres al servei dels més necessitats. No ens emportarem res a l’altra vida, a
la mortalla no hi ha butxaques. De vegades ens aprofitem de les necessitats més
febles per treure’n partit, pel nostre prestigi o pel nostre benefici personal.
Ho hem escoltat a la primera lectura: “per tenir un esclau comprarem amb diners
gent necessitada, amb un parell de sandàlies comprarem un pobre”.
Fidelitat: la
fidelitat a allò que és gran es prova abans en la fidelitat al que sembla
petit, perquè a ulls de Déu res no és petit. Als Estats Units consideren que el
president que no ha estat fidel a la seva dona, no ho podrà ser a la nació.
Llibertat: Déu
és l’únic centre de la Vida. Quan servim Déu de debò, no som esclaus de res ni
de ningú. Però quan entre Déu i
nosaltres s’interposa la idolatria del diner, perdem la nostra llibertat
interior i caiem en la pitjor misèria, la de no tenir més coses que les
materials, sense esperit.
El nostre ésser
ha de créixer en profunditat i en sentit. Hem d’anar en profunditat d’allò que
som, per tal que siguem prudents, és a dir que posem tots els nostres recursos
per fer el bé.
Comentarios
Publicar un comentario