Cecs que hi veuen
22/03/2020
Introducció
Estimats germans i
germanes, tots els qui us uniu a aquesta celebració a Sant Jeroni de la Murtra per mitjà de les xarxes socials:
Avui preguem per l’etern
repòs de mossèn Joan Cuadrench, durant molts anys vinculat a Badalona.
Personalment li he d’agrair que ens ajudés a posar en marxa la construcció del
nou temple de Sant Francesc, al barri de Bufalà.
Preguem pels malalts,
especialment pel pare del Javier Bustamante, pel Jaume Suñol del Centre
Excursionista de Badalona, la Rosa Piqueras mare de la Montse Pibernat i pels malalts coneguts i inconeguts a causa de la
pandèmia. I per tot el personal sanitari que els atén, que la generositat de tots ens ajudi a arribar a més persones.
Preguem pels damnificats
del terratrèmol que ha afectat Bòsnia i Herzegovina, Croàcia, Hongria,
Eslovènia i Àustria.
Homilia
Cal situar aquest
evangeli que hem proclamat en el context de les comunitats cristianes a Àsia
Menor cap a finals del segle primer, per a les quals va ser escrit l’Evangeli
de Joan i que s’identificaven amb el cec i amb la seva curació. Elles mateixes,
aquestes primeres comunitats, a causa d’una visió legalista i mesquina de la
llei de Déu, possiblement eren “cegues”, no veien tota la novetat de la vida i
l’ensenyament de Jesús. Però, com va succeir
per al cec, també elles van aconseguir veure la presència de Déu en la persona
de Jesús de Natzaret i es van anar convertint.
Els deixebles pregunten
al Mestre: “rabí qui va pecar, ell o els seus pares, perquè hagi nascut cec? “
En aquella època –i en d’altres èpoques, també en la nostra passa encara en
algunes cultures- un defecte físic o una malaltia era considerada un càstig de
Déu. Associar els defectes físics al pecat era una manera amb el qual els
sacerdots de l’Antiga Aliança mantenien el seu poder sobre la consciència de
poble. Jesús ajuda a corregir les seves idees i dóna una visió nova del mal:
"Ni ell va pecar ni els seus pares, és perquè es manifestin en ell les
obres de Déu ". Aquí tenim una clau
per llegir el tema del mal des de l’òptica cristiana: la tenebra, la foscor, la
incertesa, el desconcert ... és el teló de fons que fa que ressalti encara més
la novetat i la claror de la intervenció de Déu. El cec no simbolitza el pecador, ni la
ceguesa el pecat. Més aviat la ceguesa és la situació prèvia a haver acollit
Jesús i la seva Paraula. I la visió que Jesús dóna simbolitza la fe.
I tantes vegades creient
que veiem, no hi veiem. Com diu un dossier per ajudar la Lectio Divina de l’Acció Catòlica Obrera que ens ha passat mossèn
Salvador Roura, rector de la Salut: “som cecs quan tenim una mirada superficial
de la realitat i ens neguem a anar a fons. Som cecs quan jutgem i es deixem
portar per les aparences sense passar endins, al cor, on es cou la veritat més
profunda de les nostres accions. Quan no ens fiem de res ni de ningú que no
estigui d'acord amb el que havíem pensat per endavant. Quan ens creiem superiors
als altres i no acceptem que tothom pot tenir llavors de veritat. Quan no ens
interessa veure, ni en profunditat ni en extensió, perquè exigeix un
esforç, perquè desconcerta... Som cecs quan
veiem la realitat i la deformem interessadament. Quan tenim actituds
inamovibles També són cecs els que no poden veure perquè altres els ho
impedeixen. Cecs són els que giren la cara per no veure les situacions d’injustícia,
pobresa i indefensió que viuen altres persones.
Totes aquestes cegueses
ens impedeixen ser persones lliures, persones alliberades. Intenta identificar
les teves cegueses. Em veig reflectit en algunes d'elles? Per què? Com sortir-ne?
Quins aspectes de la meva vida necessiten llum?
Estimats germans i
germanes, aquests dies d’obligat confinament per a molts, són una ocasió propícia
per al silenci, la interiorització, la pregària, el replantejament dels hàbits
de viure. També per al diàleg en el si de la família. Perquè els pares i mares
pugueu exercir el vostre paper amb enginy i amb creativitat. Per ajudar ni que
sigui a la distància per mitjà del telèfon o el watsapp a les persones que es troben més soles. Però també aquestes
setmanes fan que ens sentim solidaris amb aquells que viuen privats de
llibertat, amb els qui tenen les fronteres barrades, amb els malalts... Potser
des de la distància i la privació hi veurem més clar?
El P. Joan Baptista
Bertran, jesuïta i poeta de Sant Joan de les Abadesses, comentant el poema La Vaca cega de Joan Maragall (Poesies, 1895), deia que en ell hi ha
simbolitzat el drama de la condició
humana. La vaca cega, és la única que hi veu de debò perquè el sofriment li fa
reconeix la seva limitació i per això mou la nostra compassió. Les companyes
(les persones alienades) pasturen tranquil·les
i fresques l’herba
a l’atzar i
creuen erròniament que hi veuen quan en realitat no veuen res:
Topant
de cap en una i altra soca,
avançant
d'esma pel camí de l'aigua,
se'n
ve la vaca tota sola. Es cega.
D'un
cop de roc llençat amb massa traça,
el
vailet va desfer-li un ull, i en l'altre
se
li ha posat un tel: la vaca es cega.
Ve
a abeurar-se a la font com ans solia,
mes
no amb el ferm posat d'altres vegades
ni
amb ses companyes, no: ve tota sola.
Ses
germanes, pels singles, per les comes,
pel
silenci dels prats i en la ribera,
fan
sonar l'esquellot, mentre pasturen
l’herba
fresca a l'atzar... Ella cauria.
Topa
de morro en l'esmolada pica
i
recula afrontada; però torna,
I
abaixa'l cap a l'aigua, i beu calmosa.
Beu
poc, sens gaire set. Després aixeca
al
cel, enorme, la embanyada testa
amb
un gran gesto tràgic; parpelleja
sobre
les mortes nines, y se'n torna
orfe
de llum sota del sol que crema,
vacil·lant pels camins
inoblidables,
brandant
lànguidament la llarga cua.
Germanes i germans, que
el Senyor aclareixi la mirada interior del nostre cor perquè enmig de la foscor coneguem a quina
esperança hem estat cridats.
Comentarios
Publicar un comentario